Conferentie 'Coöperatief Bankieren' De dienstverleningsdoelstelling en ledenvoordelen Mate van betrokkenheid bij de coöperatieve Rabobank in verschillende relatie- groepen: Actief Bestuur/R.v.T. Directie/Staf Actieve leden (bezoekers Alg. Verg.) Geïnteresseerd Betrokken leden Medewerkers Opinieleiders (journalisten, politici, bedrijfs/belangenorganisaties) Geïnformeerd Passieve leden Cliënten Grote publiek zie ook H. Raemakers: Samen zaken doen 2)'Rabobank' 83/9) komen te liggen, toch zullen niet alle le den jaarlijks de Algemene Vergadering bezoeken. Evenzo zal van de bezoekers maar weer een deel bereid zijn om actief te participeren in bestuur en raad van toezicht. Aldus ontstaat de bij veel vere nigingen waarneembare piramide van: 'passieve' leden en cliënten; betrokken leden en overige geïnteresseerden; ac tieve leden en leden van beheers- colleges. De bevordering van de ledenbetrokken heid is in belangrijke mate gericht op de versteviging en vergroting van de bo venste twee lagen van de piramide. Met dit oogmerk wordt in samenwerking met enkele banken uit de kring Den Haag voor jonge leden een conferentie 'coöperatief bankieren' ontwikkeld. Daarnaast vindt ook voorlichting in bre de zin plaats, zoals in het huis-aan-huis- magazine 'Goede Raad'. De inspannin gen ter verhoging van de ledenbetrok kenheid zullen er toe moeten leiden dat meer leden hun zeggenschapsrechten ten aanzien van het functioneren van de lokale bank daadwerkelijk uitoefenen. Als een der vervolgprojecten coöpera tief bankieren is daarom een model ont wikkeld voor de verlevendiging van de Algemene Vergadering. Dit model om vat een advies omtrent de uitvoering van de jaarlijkse ontmoeting tussen bank en ledenkring. Daartoe behoort de behandeling van de statutaire ledenta- ken zoals het vaststellen van de statu- De conferentie 'Coöperatief Bankieren', die momenteel in ontwikkeling is, richt zich op jonge a.sondernemers en an dere (potentiële) opinieleiders in de plaatselijke gemeenschap. Doel is het bevorderen van de ledenbetrokkenheid door verduidelijking van verschillen tus sen de coöperatieve bank en andere banken en het geven van inzicht in de positie en werkwijze van de Rabobank- organisatie. Daartoe is de conferentie opgebouwd uit een viertal bijeen komsten met ieder een eigen aan dachtsgebied: De eerste bijeenkomst gaat in op de kenmerken van financiële dienstverle ning met als onderwerpen: diensten, aanbieders, marktaandelen, kengetal len: balans, liquiditeit, solvabiliteit, ren temarge, aantallen transacties, de Ne- derlandsche Bank, ontwikkelingen, fi nanciële risico's. Tijdens de tweede bijeenkomst staat ten, het benoemen van de leden van de beheerscolleges en het goedkeuren van de jaarrekening. Naast deze taken is een nadrukkelijker plaats ingeruimd voor een bespreking van het bestuursbeleid. In dit kader kunnen onder meer aan de orde komen: de gang van zaken, het ge voerde bancaire beleid, de beleidsvoor nemens, de kwaliteitsbewaking van de dienstverlening, het vestigingsbeleid, de economische ontwikkeling in het werk gebied en de ondersteuning daarvan door middel van het Garantiefonds en de projectensteun. Om de leden in staat te stellen tot een gefundeerde oordeelsvorming - wat ook het belang van de bank dient - is een goede en regelmatige voorlichting gewenst. In dit verband kan worden ge dacht aan toezending aan de leden van de relatie tussen lid/cliënt met bank en andere adviseurs centraal. De te behan delen onderwerpen zijn: bedrijfsfasen, liquiditeitsplan, geldbeheer, reserverin gen, risicomanagement, (internatio naal) betalingsverkeer. Tevens wordt van gedachten gewisseld over de hou ding van de bank (korte-beslissings- lijnen, zorgvuldigheid, betrokkenheid, aard van de relatie met de ondernemer, relatie met de accountant. Het financieringsbeleid komt aan de orde op de derde bijeenkomst. De on derwerpen, die aan bod komen: finan cieringsplan, criteria, starters, Garantie fonds, ondernemingsplan, marketing, agrarisch/HNI kenmerken, rol bestuur, financiële risico's, continuïteit. De vierde en laatste bijeenkomst staat in het teken van de coöperatieve Rabobank en belicht zaken als: struc tuur en werkwijze Rabobankorganisatie, verschillen met andere banken: dienst- verleningsdoelstelling, algemene verga dering, betrokkenheid bij het werkge bied, projectensteun, donaties, Stich ting Steun door Rabobanken. het jaarverslag, het verslag van de Alge mene Vergadering en een samenvatting van eventueel daar gehouden inleidin gen. Aan geïnteresseerde leden kan het organisatieblad 'Rabobank' worden toe gezonden. Ook is de verspreiding denk baar van een nieuwsbrief met informa tie over belangrijke ontwikkelingen bij de bank en haar dienstverlening. Bij de profilering van het lidmaatschap rijst de vraag hoe de samenhang tussen organisatiebelang en ledenbelang beter zichtbaar kan worden gemaakt. Regel matig wordt de vraag gesteld, welke voordelen de leden genieten. Essentieel is, dat lid en cliënt dezelfde persoon zijn. Het motief om lid te worden ligt immers in de wens gebruik te maken van de diensten van de Rabobank. Zo gezien is het aanvaarden van aansprakelijkheid geen op zichzelf staande beslissing. Klaarblijkelijk bieden de kwaliteit en de condities van de dienstverlening zodani ge voordelen dat velen bereid zijn toe te treden als lid, dan wel lid te blijven. Wij noemen: de gunstige prijs/kwaliteitsverhou ding van de aangeboden diensten; de persoonlijke, vertrouwde advi sering; de vestigingen dichtbij de cliënt; de zeggenschap van de leden; de continuïtiet van dienstverlening; 0 de korte beslissingslijnen; de betrokkenheid bij het werkgebied. Uiteindelijk wordt ook het verplichte lid maatschap vrijwillig aangegaan, vanwe ge in de dienstverlening gebleken voor delen. Weliswaar kent het verplichte lid maatschap in zakelijke zin een beper king tot de cliënten die het nauwst met de bank samenwerken, namelijk debet bedrijfsrelaties. Deze beperking hangt echter samen met de prioriteitenstelling

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 19