Het zeer eigen CA AR -gebeuren binnen de Rabobankorganisatie. pensioen. Een voorlopige voltooiing: nieuwe ontwikkelingen kondigden zich al aan, zoals het fenomeen VUT in 1979, enkele jaren later gevolgd door de algemene verkorting van de ar beidsduur. Economisch verliepen de ontwikkelin gen hectisch, met ongekend grote soci ale gevolgen, vooral tot uiting komend in een torenhoge werkloosheid. Het zoeken van een nieuw evenwicht ver liep problematisch, ook in onze be drijfstak. Dat de nieuwe realiteit moeilijk te verteren was, bleek bij de onderhan delingen in 1982 over een nieuwe CAO. In de strijd om de 40-urige werkweek te doorbreken, werd er - uniek voor de bedrijfstak - zelfs gestaakt, zij het tot onze voldoening niet in onze organisa tie. Uiteindelijk kwam er een tweejarige CAO en deed de arbeidsduurverkorting zijn intrede. De diep gewortelde ver schillen van inzicht bleven echter bestaan, resulterend in een CAO-loos 1985 - opnieuw een unicum - en ver volgens een CAO voor 1986, maar wel zonder de dienstenbonden CNV en FNV. Door de CAO voor 1986 werd overigens tevens formeel een punt ge zet achter 10 jaar overleg op bedrijfstak niveau over een salarisstructuur voor het bankbedrijf. Dit nadat reeds een jaar eerder met alle betrokken vakorganisa ties hierover een principe-akkoord was gesloten. Eveneens in 1985 was na een positief advies van de Commissie Ar beidsvoorwaarden Directeuren reeds besloten tot een nieuw salarissysteem voor de (onder-) directeuren van de plaatselijke banken. Wat in de tweede helft van de jaren ze ventig steeds duidelijker wordt, is dat de opleidingsinspanningen geïntensiveerd moeten worden. Dit vooral als gevolg 35 I van nieuwe commerciële concepties, de oprukkende technologie, maar ook de dalende verlooppercentages, minder in terne doorstroming van medewerkers en tendensen van functionele 'vergrij zing'. Ook de kloof tussen wat het regu liere onderwijs biedt en de behoeften van de organisatie is dan nijpend gewor den en moet steeds meer door bedrijfs opleidingen opgevuld worden. Om het bijblijven qua kennis en het bij voortdu ring informeren van management en medewerkers te bevorderen, worden ook grote investeringen gedaan in de in middels niet meer weg te denken Audio visuele Dienst. Nog wat jaren later wordt besloten tot een nieuwe investe ring, nu in computer-ondersteund oplei den. Recentelijk werd een breed opge zette commerciële cyclus geïntrodu ceerd, waarin de commerciële planning in combinatie met een marktgericht or ganisatiemodel centraal staat. Ook het hebben, houden en zich ontwikkelen van managers wordt gestructureerd ter hand genomen en onderstreept door het instellen van een Stuurgroep Mana gementontwikkeling. In de sfeer van de gezondheidszorg wer den door de BGD nieuwe accenten ge plaatst. De oprukkende beeldschermen leidden in 1980 tot het instellen van een 'mobiele eenheid' voor het verrichten van oogonderzoeken en het ontwerpen van speciaal beeldschermmeubilair. In 1982 werden plannen ontwikkeld voor de begeleiding van geweldslachtoffers, een problematiek die sindsdien helaas slechts nijpender is geworden. De 10 achter ons liggende jaren hebben zich gekenmerkt door grote ontwikke lingen op het terrein van de medezeg genschap. Wie herinnert zich niet de werkzaamheden van de Commissie Ar beidsverhoudingen en meer speciaal de vraag 'wel of geen Centrale Onderne mingsraad', ten slotte in 1983 uitmon dend in een nieuw orgaan van onze or ganisatie met grote adviserende be voegdheden, de Centrale Adviesraad Arbeidsaangelegenheden Rabobank organisatie (CAAR). Door verande ring van de medezeggenschapswetge- ving werden de banken met 35-100 werknemers verplicht een onderne mingsraad in te stellen, terwijl de kleine re banken personeelsvergadering moes ten gaan houden. Naast de CAAR en de Ondernemingsra den functioneerden, zij het met een an dere, geheel eigen plaatsbepaling, de VDR en de VPR. Laatstgenoemde vere niging kende niet alleen vette jaren en besloot na een kortstondige aansluiting bij het CNV weer geheel op eigen kracht voort te gaan om vervolgens in 1985 positief gestemd het 10-jarig jubileum te vieren. Tot zover een greep uit de onderwerpen, die direct op het sociaal domein betrek king hebben. Veel is niet aan de orde kunnen komen. Van 1350 banken in 1976 naar ruim 900 in 1986, de regio nalisatie, van CMK naar decentrale ROG's, reorganisaties als OTW, de in voering van de automatisering op lokaal niveau zoals KTS/KIK, de DEC-PC: het waren evenzovele grote organisatori sche veranderingen met dikwijls ingrij pende gevolgen. Ten slotte de toekomst, wat zal die brengen? Het lijkt geen gewaagde ver onderstelling dat één van de belang rijkste onderwerpen noodzakelijkerwijze kostenbeheersing zal heten. Maar in een organisatie als de Rabobank, gewend aan aanpassen, moet en zal ook daarop een antwoord gevonden kunnen wor den.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 35