talloze contacten met de pers, talloze malen in de schijnwerpers ringsplan die momenteel In uitvoering is, KIK (Key to-storage Inclusief Kasver- keer), beoogt de geautomatiseerde on dersteuning van de functies die bij de balie van de bank (front-officel worden uitgevoerd. Hiervoor worden aan de ba lie kasterminals en printers geplaatst die verbonden zijn met de KTS-computer. De transacties worden rechtstreeks in de computer vastgelegd. Het systeem biedt tevens mogelijkheid tot het fiatte ren van saldi van rekeningen. KIK heeft voorts de optie een snelkasautomaat aan te sluiten. De KIK-proef ging in juni 1982 van start bij een kantoor van de Rabobank Amersfoort. In totaal waren uiteindelijk 15 plaatselijke banken bij de proef betrokken. Een jaar nadien werd overgegaan tot geleidelijke algehele im plementatie van KIK. Medio 1986 zijn plusminus 9000 werkplekken uitgerust met KTS/KIK werkstations. De invoering van KIK in kantoren is nog volop bezig. De'implementatie van KIK is aanzienlijk ingrijpender in de bedrijfs voering van de aangesloten bank dan het invoeren van KTS. Ook het balieper- soneel moet vertrouwd worden met de automatisering. Derhalve werd in 1982 besloten tot een grootscheeps oplei dingsprogramma. In totaal zijn in een periode van 4 jaar ruim 22 000 perso neelsleden uitgenodigd tot het volgen van een gebruikersopleiding automati sering. De derde en vierde fase van het auto matiseringsplan voorzien in het koppe len van de computerapparatuur van de plaatselijke bank aan de computers van Rabobank Nederland in RTN (Rabobank Terminal Netwerk) en het benutten van de hierdoor ontstane mogelijkheden om directe toegang te verkrijgen tot cen traal opgeslagen gegevens, de RTI-fase (Real Time Informatie). Ook zal verbin ding met computers van derden (waar onder cliënten) mogelijk worden. De RTN-proef ging in juni 1984 van start. Aan deze proef namen 14 banken deel. Medio 1986 waren 80 banken aan gesloten op RTN. De technologische vooruitgang en de daaruit ter beschikking komende moge lijkheden boden gelegenheid het toe passingsterrein van de automatisering te verbreden. Kleinere computers voor persoonlijk en professioneel gebruik kwamen op de markt. In 1983 werd be gonnen met het installeren van deze ap paratuur bij aangesloten banken en af delingen van Rabobank Nederland. Juni 1986 waren 230 PC's geplaatst. De PC wordt hoofdzakelijk gebruikt voor tekst verwerking, kleinere zelfstandige admi nistratieve systemen en ondersteuning bij analyse en rekenwerk. Na een met succes afgeronde proef is begin 1983 het externe viewdata- systeem van de Rabobank (MIRA) aan de dienstverlening toegevoegd. Nu me dio 1986 zijn 635 MIRA-terminals bin nen de Rabobankorganisatie in gebruik. Aanvankelijk was de automatisering een intern hulpmiddel. In april 1982 kwam daar verandering in: bij de eerste aan gesloten bank werd een geldautomaat geplaatst, waardoor cliënten van de bank 24 uur per dag met behulp van een plastic-card met magneetstrip geld kunnen opnemen. Inmiddels zijn zo'n 70 geldautomaten geplaatst. Naar ver wachting zullen in 1987 ongeveer 200 geldautomaten in de Rabobankorgani satie in gebruik zijn. Een andere vorm van apparatief bankie ren is de betaalautomaat, die wordt op gesteld op plaatsen buiten de bank waar cliënten voor goederen of diensten moeten betalen (bijv. benzinestation, supermarkt). Na een geslaagde interne proef loopt thans een proef in interban- cair verband bij een aantal benzinestati ons in de regio Eindhoven. Verdere toe passingen zijn interbancair in on derzoek. In 1982 werd de beslissing genomen het dienstenpakket van de organisatie uit te breiden met informatica- produkten voor cliënten van de Rabo bank. Het eerste produkt, de vereni gingsadministratie, kwam begin 1983 op de markt. Inmiddels zijn deze produkten onderge bracht in de dochteronderneming Rabo bank Computerdiensten BV. Als een van de uitkomsten van het Pro ject OTW (Opvoering Toegevoegde Waarde) werd in 1984 het Werkgebied Informatica in het leven geroepen. De verantwoordelijkheden en de bevoegd heden met betrekking tot de geautoma tiseerde informatieverzorging zijn in de nieuwe structuur opnieuw belegd. De eigen verantwoordelijkheid van de werkgebieden (lees de gebruikers) van Rabobank Nederland voor de inrichting van de informatieverzorging is daarbij benadrukt. Op basis van een uitgebrei de inventarisatie naar de doelstellingen en strategieën van de bank en de daar uit voortvloeiende behoeften aan geau tomatiseerde informatieverzorging werd in 1985 een nieuw lange termijn auto matiseringsbeleid opgesteld. Dit beleid geeft de belangrijkste richtingen voor de automatisering van de Rabobankorgani satie aan voor de komende 5 a 10 jaar. Nieuwe toepassingen zullen in de toe komst worden opgestart volgens informatie- en automatiseringsplannen, die in de werkgebieden (zullen) worden opgesteld. Deze plannen zullen geba seerd zijn op de bedrijfsdoelstellingen, strategieën en kritische succesfactoren. Conform de aanbevelingen van het au tomatiseringsbeleid zijn inmiddels een aantal projecten opgestart Deze projec ten hebben betrekking op een nieuwe generatie produktiesystemen, electro- nisch bankieren en apparatuuronder- zoek. Beoogd wordt deze projecten in 1986 af te ronden. Automatisering betekent voor de bank nu aanzienlijk meer dan het verbeteren van de efficiency. De geautomatiseerde informatieverzorging speelt thans ook een belangrijke rol bij de besturing en beleidsbepaling van de bank. Ook wor den de geboden automatiseringsmoge lijkheden benut voor vernieuwingen in het produkten- en dienstenpakket van de bank. In het maximaal benutten van de mogelijkheden van de informatica bij de verdere ontwikkeling van onze orga nisatie ligt voor de komende jaren een grote uitdaging.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 30