De rasse schreden van de automatisering Mogelijk gemaakt door de snelle technologische ontwikkelingen en de daarmee gepaard gaande gunstige prijs/prestatieverhoudingen van computerapparatuur heeft het toepassingsterrein van de auto matisering zich de laatste 10 jaar snel verbreed. Vrijwel ieder perso neelslid komt thans dagelijks in enigerlei vorm in aanraking met de automatisering. Daarnaast heeft de automatisering haar intrede ge daan op plaatsen waar de contacten tussen de cliënten en de bank tot stand komen. het hier om hele praktische dingen gaat. Immers, de dienstverleningsdoelstelling is niet zoiets als een verheven ideaal, maar een zaak van de alledaagse plaat selijke praktijk. Dit brengt me op een vierde wezenlijk kenmerk, dat ik aan de bovengenoemde drie zou willen toevoe gen, namelijk: een dienende en tegelijkertijd onder nemende opstelling van directie en me dewerkers. In de bank van vandaag bepalen zij voor een belangrijk deel het 'gezicht' naar buiten toe. Het onderscheidende karak ter van de Rabobankorganisatie vindt ook zijn belichaming in het functioneren van de medewerkers. Burghouts heeft in een interview voor dit maandblad bij gelegenheid van zijn aantrede in de Hoofddirectie onder andere gezegd: 'maak van het personeel allemaal kleine ondernemertjes'. Ik onderschrijf deze gedachte van harte. Voorop staat niet de marge, of enigerlei vorm van 'hard selling', maar het dienstbetoon aan mensen, uiteraard op zakelijke basis, maar toch vanuit een eigen, op vertrou wen gebaseerde mentaliteit. Dienend ondernemerschap veronderstelt ver trouwdheid met de leden en de lokale gemeenschap. Dat is in onze tijd geen vanzelfsprekendheid meer. Op veel plaatsen vraagt dit om een actieve be nadering. Als Mohammed niet naar de berg komt Eens rustig overdenken Het vierde wat opvalt is dat aan grote zakelijke cliënten van de centrale bank niet de verplichting van het lidmaat schap wordt opgelegd. Over de vraag of dat wenselijk zou zijn kan verschillend worden gedacht. Datzelfde geldt overigens voor de invul ling welke aan een dergelijk lidmaat schap zou kunnen worden gegeven. Geen dringende zaken, maar wel vragen om eens rustig over na te denken, lijkt me. Ik zou willen besluiten met de vaststel ling dat er gedurende de afgelopen tien jaren hard is gewerkt aan het coöpera tieve element van onze organisatie. Dat geeft reden tot voldoening, maar zeker niet tot zelfgenoegzaamheid. Ook de komende jaren zal veel energie dienen te worden besteed aan datgene wat de Rabobankorganisatie zo uniek maakt. Dit lukt alleen bij een volledige inzet van de 36 000 direct hierbij be trokkenen bestuurders en personeel. Ik twijfel er niet aan dat het ook zal luk ken. N elet op het toenemende be- lang van de automatisering voor de Rabobankorganisatie werd in 1976 een lange- termijnplan automatisering opgesteld. Het plan dekte de voorzienbare ontwikkelingen voor de periode 1977 tot 1985. De coöperatieve structuur met autonome aangesloten banken vormde één van de pijlers van het plan, dat voor zag in het geleidelijk uitrusten van de aangesloten banken met een zelfstandi ge minicomputer met daaraan gekop peld een aantal werkstations. Besloten werd deze ontwikkeling in een 4-tal fa sen te laten verlopen. J. J. Verhaegen Onderdirecteur Hoofd Directoraat Systeemontwikkeling De eerste, inmiddels afgeronde KTS (Key-to-storage)-fase voorzag groten deels in de automatisering van admi nistratieve handelingen op de afdeling administratie van de plaatselijke bank, de z.g. back-office werkzaamheden. KTS leidt tot schonere input (minder fouten) en een betere administratieve organisatie. Ook biedt KTS de bank de mogelijkheid om het verwerken van de ze transacties naar de bijkantoren te de centraliseren. Op de computercentra van Rabobank Nederland is de verwer king als gevolg van de nieuwe werkwij ze aanzienlijk efficiënter geworden. In oktober 1978 werd een proef gestart bij 7 grotere plaatselijke banken, waarbij 65 werkstations geplaatst werden op 20 kantoren. Medio 1979 werd beslo ten tot verdere implementatie. Doordat in de loop der jaren de functionaliteit van KTS is uitgebreid en kleinere versies van de minicomputers beschikbaar kwamen, konden alle banken met der gelijke systemen worden uitgerust. In juni 1985 waren alle aangesloten ban ken uitgerust met de KTS-computer. De volgende fase van het automatise- Aan de andere kant van de balie bij de her opening van het hoofdkantoor van de Rabo bank Apeldoorn op 6 december 1982: 'Ook voor de cliënt heeft de automatisering voor deel opgeleverd'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 29