Gecontroleerde groei en tijdig op nieuwe koers Toen Lardinois begin 1977 als voorzitter van de Hoofddirectie aan trad, bevond de organisatie zich, zo n 4 jaar na de fusie, in een fase waarin de taken van de twee oorspronkelijke centrale banken reeds geheel waren geïntegreerd. Tegelijkertijd maakte het bankwezen een zeer sterke groei door, zowel in de zakelijke als in de particuliere markt. Binnen Rabobank Nederland leidde dit groeiproces toentertijd reeds tot een sterke toeneming van gespecialiseerde taken en tot een ver dere professionalisering van de personele bezetting. Dit gold zowel voor het feitelijke bankbedrijf als voor ondersteunende disciplines, in het bijzonder op het gebied van de administratie en organisatie, de automatisering en op het sociale terrein. Deze specialisering en pro fessionalisering ging gepaard met de invoering van allerlei nieuwe management-hulpmiddelen en -systemen. Hierdoor groeide de be hoefte aan nieuwe coördinatie- en besturingskaders. Zo stamt uit die tijd de jaarlijkse opstelling van een beleidsplan voor de gehele Rabobankorganisatie, dat telkens een periode van 4 jaar in kaart brengt. Iets eerder - in 1975 - toen een nieuwe structuur voor de centrale organisatie moest worden ontworpen, was met het oog op deze ontwikkelingen gekozen voor de matrix-structuur. Een kenmerk daarvan is dat staffuncties en lijnfuncties op een gelijkwaardige ma nier naast elkaar en in overleg met elkaar moeten functioneren en als het ware horizontaal door elkaar zijn geweven. in de internationale havensteden (New York, Londen, Antwerpen, Singapore en Hongkong). Ook bij de keuze van de vestigingsplaatsen in het buitenland is steeds zoveel mogelijk aansluiting ge zocht bij het binnenlandbedrijf! In een korte terugblik over buitenlandbe- drijf van de Rabobankorganisatie mag de 'Triple A-rating' van de bank niet on vermeld blijven. Een aantal jaren gele den heeft de Rabobankorganisatie deze rating verkregen in verband met de uit gifte van een Eurodollarlening. Voor de bank is deze kredietclassificatie, de hoogste die er bestaat, niet onbelang rijk. Zij maakt het aangaan van relaties in het buitenland gemakkelijker, daar ve le banken en bedrijven gaarne zaken doen met een triple A-bank. Bovendien leidt de rating ertoe dat de bank tegen de beste tarieven fondsen in de interna tionale geld- en kapitaalmarkt kan aan trekken. De rating verlaagt onze fun- dingkosten. Het is derhalve zaak deze rating te behouden. De sterke ontwikkeling van het buiten- landbedrijf van de Rabobankorganisatie heeft zich met name in het 'tijdperk' van Lardinois voorgedaan. Dit is niet toevallig. Van meet af aan is Lardinois sterk geëngageerd geweest met dit on derdeel van het bankbedrijf. Zo is hij en kele jaren voorzitter geweest van de Unico Banking Group en heeft toen dui delijk zijp persoonlijke stempel gezet op de samenwerking tussen de coöperatie ve banken in Europa. Hij is ook de sti mulator geweest van de buitenlandse kantoren. Ook in het relatiebeheer met buitenlandse banken en overheden is Lardinois actief geweest. Nog zeer on langs heeft hij zich ingezet voor het aan gaan van de relatie met de Agricultural Bank of China. Lardinois heeft een dele gatie van deze bank vorig jaar naar Ne derland uitgenodigd en heeft dit jaar op uitnodiging een tegenbezoek in China afgelegd. Hiermede is de samenwerking tussen beide banken nog intensiever ge worden. Ten slotte een vraag die regelmatig gesteld wordt: hoe groot is het buiten- landbedrijf van de Rabobankorganisatie. Wanneer men die vraag oppervlakkig wil beantwoorden, kan men het aantal kantoren in het buitenland of het aantal personeelsleden in het buitenlandbedrijf of het aandeel van de internationale kre dietverlening plus eurodepositobedrijf als indicatie opgeven. Een antwoord dat meer recht doet aan de werkelijkheid stelt dat meer dan 300 aangesloten banken dagelijks actief betrokken zijn bij het buitenlandgebeuren, zulks ten fa veure van hun cliënten en dat zij zich daarbi| gesteund weten door diverse af delingen binnen Rabobank Nederland en de kantoren in het buitenland. Bui tenland dient Binnenland, een proces dat de afgelopen 10 jaar is ingezet. e organisatie bleef ook in de |aren daarna sterk groeien op vele terreinen. Voorbeeld ~7 daarvan is de ontwikkeling U van het bankbedrijf van Ra- bobank Nederland, ook in het buitenland. Het was de conti- - nue zorg van de leiding, die groei zo gecontroleerd mogelijk te laten verlopen. Daarbij was essentieel dat bij de steeds toenemende complexiteit van activiteiten, structuren, systemen en in terne regelingen de afstand tussen de centrale bank en de aangesloten ban ken zo kort mogelijk moest blijven, op dat de communicatie tussen Rabobank Nederland en haar leden-banken opti maal kon functioneren. In 1979 werden daarom de toenmalige veertien dis trictskantoren omgevormd tot negen re giokantoren, waar een geïntensiveerde advies- en begeleidingsfunctie ten be hoeve van de plaatselijke banken werd ondergebracht: dichtbij en toegankelijk. De 934 aangesloten banken zijn tegelij kertijd 934 profit-centers die op hun ei gen resultaten worden beoordeeld op grond van een eigen winst- en verliesre kening. Het zijn allemaal eigen onderne mingen met hun rentabiliteit, solvabili teit en liquiditeit. Het ondernemerschap speelt duidelijk in onze organisatie. Het apparaat van Rabobank Nederland telt zo'n 4 500 man. Haar dienstverle ning staat voortdurend bloot aan de kri tische beoordeling van 934 managers en 934 besturen van de aangesloten banken, die hun eigen profit-center zo goed mogelijk trachten te managen. Bovendien zal zo'n groot apparaat als van Rabobank Nederland met zijn 4 500 medewerkers in toenemende mate bureaucratische trekken gaan ver tonen. Het is moeilijk om zo'n grote or ganisatie een ondernemersgedrag op te leggen. En zoals binnen elke langzamer hand te complex en te ondoorzichtig ge worden organisatie gaan de belangen van de afdelingen en chefs tellen. Soms tellen die zwaarder dan de belangen van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 26