concurrentie hebben de Rabobanken hun marktaandelen weten te handha ven en dikwijls zelfs weten te vergroten. In de eerste plaats is dat te danken aan de actieve opstelling van de plaatselijke Rabobanken, maar ook produktvernieu- wing bij Rabobank Nederland heeft daarbij een grote rol gespeeld. In het voorjaar van 1984 werd onder het motto 'Een nieuwe kijk op sparen' een nieuw produktbeleid voor de spaarvor men geïntroduceerd. Het aanbod van spaarprodukten, waaruit de consument op de markt kon kiezen, was door de di versiteit van voorwaarden en benamin gen volkomen ondoorzichtig geworden. Terecht waarschuwde Lardinois op het gevaar hiervan in het belang van consu ment en bank. Als veruit grootste marktpartij zette de Rabobank de trend voor de jaren tachtig. Vier duidelijke, doorzichtige spaarvormen werden geïn troduceerd, die optimaal waren af gestemd op de behoeften van de cliënt: niet alleen een gunstige rente, maar ook voldoende aandacht voor de beschik baarheid van het spaarsaldo. Aange trokken door het succes van deze aan pak vereenvoudigden ook de belang rijkste concurrerende marktpartijen enige tijd later hun spaarvormenscala. Ons marktaandeel bleef echter, ook on danks een toenemende prijsconcurren tie door nieuwe marktpartijen zonder vestigingennet, nagenoeg constant. Het lijdt geen twijfel dat de tot stand ge brachte duidelijkheid en de daardoor nog meer cliëntgerichte advisering door de aangesloten banken hierin een be langrijke rol hebben gespeeld. Ook op het gebied van de woninghypo theken nam de concurrentie sterk toe. Allerlei nieuwe vormen werden geïntro duceerd in de strijd om de gunst van de woningkopers. Mede als gevolg van de grote renteschommelingen groeide bij de cliënt de behoefte aan zekerheid om trent de hoogte van de rente op een lan ge termijn. Zo introduceerde de Rabo bank, naast andere vormen, in 1983 ook haar Rente Stabiel Hypotheek, een vorm die gedurende een periode van 30 jaar de renteschommelingen opvangt. Het bleek een groot succes. De Rabo bank is niet alleen de grootste hypo theekverstrekker gebleven, maar zij heeft tevens het meest uitgebreide as sortiment in huis en is steeds in staat om maatwerk te leveren. Mede door het zorgvuldige beleid bleven de verliezen op woninghypotheken gedurende de moeilijke periode 1980-1984 gelukkig beperkt. Op het gebied van betalingsverkeer heeft de Rabobank haar positie verste vigd. De gelduitgifteautomaten deden hun intrede. Inmiddels kan bij ruim 70 Rabobanken dag en nacht geld van de betaalrekening worden opgenomen. Aan de eerste interbancaire proefopstel lingen van betaalautomaten wordt deel genomen en andere vormen van elek tronisch bankieren zijn in ontwikkeling. Voor nagenoeg alle verzekeringsvormen voor particulieren zijn Rabopolissen ont wikkeld. Bij deze standaardisatie zijn uitstekende polisvoorwaarden geëffec tueerd. Bovendien is het door het ver vallen van het grote aantal verschillende polissen voor de bankadviseurs moge lijk optimale kennis van de eigen pro- dukten te hebben, hetgeen de advise ring van de cliënt zeer ten goede komt. Verder is er een principiële keuze ge maakt om op het gebied van de Rabo polissen samen te werken met het on derlinge verzekeringsbedrijf. Deze sa menwerking is een garantie voor con currerende premies. In het begin van de jaren tachtig heeft bij Rabobank Nederland het project 'Op voering Toegevoegde Waarde' veel aan dacht gevraagd. Belangrijk deelproject was OTW-Commercie. Hierbij ontstond onder meer veel inzicht in de produkt- en cliëntenrentabiliteit. Zo werd duide lijk dat het vaak zo is dat de kosten van bepaalde produkten gedekt worden door de opbrengsten van andere pro dukten. Onderlinge subsidiëring was aanvaardbaar zolang de concurrentie dezelfde produkten voerde en zich ook tot de gehele particulierenmarkt wend de. Inmiddels hebben zich echter nieu we marktpartijen aangediend, die slechts de rendabele produkten voeren en zich richten op de meest rendabele cliënten. Daarbij wordt ook nog gebruik gemaakt van de kostbare infrastructuur van de banken. Deze ontwikkelingen maken het noodzakelijk om onrendabele produkten ten minste kostendekkend te maken. Voor de komende jaren zal dit onderwerp een centrale beleidsdoelstel ling moeten zijn. Tijdens de periode Lardinois is de parti culierenmarkt sterk in beweging ge weest en in de komende jaren zal dit in nog toenemende mate het geval zijn. Onder zijn leiding zijn uitgangsposities gecreëerd die het mogelijk maken de toekomst met vertrouwen tegemoet te treden. De wens tot cliëntgericht werken leeft in RabobankhaHen door het hele land.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 22