Cliëntgericht denken en oog voor produktrentabiliteit Toen Lardinois in 1976 de voorzittershamer van Verhage overnam, waren de Boerenleenbankorganisatie en de Raiffeisenorganisatie in elkaar opgegaan. De optelsom van de twee delen in de particulieren- markt was indrukwekkend: de grootste marktpartij op het gebied van sparen en woninghypotheken, de grootste bemiddelaar voor verzekeringen en reizen en nummer twee (na de PCGD) in het beta lingsverkeer. De uitdaging lag er onder meer in om van de nieuwe eenheid meer te maken dan de som der delen. In zijn toenmalige hoedanigheid van voorzitter van het College van Overleg van de gezamen Hjke banken installeerde Lardinois in het voorjaar '85 de onafhankelijke Geschillencommissie voor het Bankbedrijf onder voorzitterschap van mr. C. van Zeben. et beeld dat men van de Ra bobank had was positief, maar velen zagen onze ban ken nog als plattelandsban- ken met beperkte mogelijk heden. Dat beeld is onder de leiding van Lardinois dras tisch gewijzigd. Zowel voor de bevolking op het platteland als in de steden, zowel voor de lagere als de ho gere inkomensklassen is de Rabobank een bankinstelling met elan geworden, waar je vriendelijk en deskundig wordt geadviseerd, waar je voor alle bankza ken terecht kunt en waar de dienstverle ning vanuit de coöperatieve gedachte centraal staat. Als gevolg van een zich uitbreidend dienstenpakket deed het specialisme meer en meer zijn intrede. Rabobank Nederland kreeg een produktgerichte organisatie. Ook op de hoofdkantoren van met name de grotere Rabobanken werden de cliënten in toenemende mate door produktverantwoordelijken geadvi seerd. De persoonlijke relatie met de cliënt - een wezenskenmerk van de Rabobanken - dreigde te gaan vervlak ken. Eind jaren zeventig is door middel van het project 'optimaal geïntegreerd relatiebeheer' een terugkeer naar cliënt gericht denken en werken gerealiseerd. De cliënt heeft weer een vaste vertrou wenspersoon op de bank gekregen, waarmee hij of zij alle financiële zaken kan bespreken. Het cliëntgericht denken kreeg binnen Rabobank Nederland ook gestalte door het oprichten van de regiokantoren in 1979. De plaatselijke banken kunnen zich sindsdien voor alle problemen en adviesaanvragen tot de regiodirectie wenden. Daarnaast vond in 1984 een herschikking plaats van de organisatori sche eenheden van Rabobank Neder land, waardoor de Directoraten Particu lieren en Bedrijven nog beter zijn toege rust om markt- en dus cliëntgericht te opereren. Het aantal marktpartijen, dat zich inte resseert voor de financiële dienstverle ning aan particulieren, heeft zich in de achterliggende jaren drastisch uitge breid. Ondanks die sterk toegenomen H. van den Broek Onderdirecteur Hoofd Directoraat Particulieren

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 21