Woningmarktwijzer
toevoeging 'als ware hij bestuurder' is
van belang.
De persoon in kwestie dient zich daad
werkelijk als bestuurder te hebben ge
dragen. Zo zal een commissaris of aan
deelhouder die handelt binnen de wet
telijke en statutaire grenzen van zijn ei
gen bevoegdheid niet als 'mede-be
leidsbepaler' worden aangemerkt. Het
zelfde geldt voor de procuratiehouder.
Deze is niet als mede-beleidsbepaler
aansprakelijk, zolang hij binnen de gren
zen van zijn eigen bevoegdheid handelt.
Indien hij zich echter bestuursmacht
gaat aanmeten en zelfstandig beslissin
gen neemt die in de bestuurskamer
thuishoren, wordt hij als mede-be
leidsbepaler beschouwd en kan hij der
halve aansprakelijk zijn. Hetzelfde zal
zich kunnen voordoen, wanneer de pro
curatiebevoegdheid zo ruim is geformu
leerd, dat de bevoegdheden van het
bestuur volledig zijn uitgehold en feite
lijk door de procuratiehouder worden
uitgeoefend.
Volgens de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM)
werden door de aangesloten leden in de periode april 1985
maart 1986 ruim 20% meer transacties verricht in vergelij
king met de twaalf maanden daarvoor. Onder invloed van de
ze toegenomen activiteiten zijn de prijzen van koopwoningen
licht gestegen. In het eerste kwartaal van dit jaar waren de
prijzen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar 4% ho
ger. Opvallend is overigens dat de koopprijzen van woningen
ook in het vierde kwartaal van 1985 reeds stegen, waarmee het in de laatste jaren gebruike
lijke seizoenpatroon van dalende prijzen in het vierde kwartaal werd doorbroken.
Prijsverloop bestaande, vrij te aanvaarden woningen
gem. prijs in gld.
prijsmutatie in t.o.v.
een jaar tevoren
jan. maart 1985 136 300 0,5
april juni 1985 143 300 1,6
juli sept. 1985 139 500 1,8
okt. - dec. 1985 141 200 2,1
dec. - febr. 1985/86 141 900 3,8
Bron: NVM
De vraag-aanbodverhouding is ondanks het flink toegenomen aantal transacties nog zeer
ruim. De potentiële woningkoper kan momenteel kiezen uit circa 10 woningen, terwijl dit in
de topjaren ongeveer 2 was. Dit verklaart ook waarom de prijzen relatief slechts licht stijgen.
Vrijheid ondernemerschap
onaangetast
Bij de nieuwe anti-misbruikwetten staat
de bestrijding van frauduleus gebruik
van rechtspersonen voorop, zodat een
bonafide en zorgvuldig handelend
bestuurder of commissaris in beginsel
niets te vrezen heeft. Toch heeft de
nieuwe anti-misbruikwetgeving bij me
nig bestuurder aanleiding gegeven tot
verwarring en onrust. Op het eerste ge
zicht begrijpelijk. De wetgever heeft im
mers in beide wetsontwerpen gekozen
voor het criterium van kennelijk onbe
hoorlijk bestuur, dat op voorhand geen
voldoende duidelijke samenhang ver
toont met de beoogde bestrijding van
misbruik. De minister van Justitie, Kort
hals Altes heeft echter meermalen be
vestigd, dat een bonafide bestuurder
van de anti-misbruikwetten niets te
duchten heeft. Bestuurders moet, aldus
de minister, de vrijheid worden gelaten
met durf, daadkracht en dynamiek
beslissingen te nemen waarvan de goe
de afloop niet bij voorbaat vaststaat.
Het nemen van verantwoorde risico's is
immers inherent aan het ondernemer
schap. Deze vrijheid zal ook door de
anti misbruikwetten niet mogen wor
den aangetast.
Of de anti-misbruikwetten daadwerke
lijk een bijdrage kunnen leveren aan de
bestrijding van fraude met rechtsperso
nen, kan op voorhand niet gezegd wor
den. Wel kan men zich afvragen of de
wetgever het juiste instrument heeft ge
kozen. Daar waar het gaat om bestrij
ding van fraude en ander misbruik van
rechtspersonen was een strafrechtelijke
aanpak wellicht effectiever geweest
dan de komende civielrechtelijke maat
regelen.
1984
1985
19,4
20,0
10,3
1 5,8
1 1,4
10,1
44,6
41,6
11,5
10,8
2,8
1,7
Hypo theek markt
In 1985 werd volgens cijfers van het CBS voor f 23,5 miljard aan nieuwe hypotheken op
woonhuizen en combinaties woonhuis/bedrijfspand ingeschreven ten laste van natuurlijke
personen en particuliere bedrijven. Hiermee nam de omvang van de hypotheekmarkt in be
dragen gemeten met circa 19% toe ten opzichte van 1984, toen voor f 19,7 miljard werd in
geschreven. In aantallen gemeten bedroeg de groei ruim 16%, zodat deze markt zich analoog
ontwikkelde aan de koopwoningmarkt. Uit het feit dat in aantallen gemeten de groei minder
was dan in bedragen, kan worden afgeleid dat met de gemiddelde hypotheekinschrijving een
hoger bedrag was gemoeid dan in 1984, namelijk f 113 400 tegen f 110 900.
Marktaandelen in
hypotheken en bouwfondsen
verzekeringsmaatschappijen, spaarkassen en pensioenfondsen
spaarbanken
algemene en coöperatieve banken
andere rechtspersonen
natuurlijke rechtspersonen en particuliere bedrijven
Bron: CBS
De hypotheekbanken en bouwfondsen hebben hun marktaandeel kunnen consolideren. Al
leen de verzekeringsmaatschappijen, spaarkassen en pensioenfondsen hebben hun markt
aandeel fors weten te vergroten ten koste van de overige marktpartijen.
Woningbouw
Het aantal voltooide woningen is vorig jaar in vergelijking met 1984 sterk teruggelopen. Dit
werd veroorzaakt door enerzijds een daling van het aantal woningwet- en premiewoningen
en anderzijds een stijging van het aantal vrije-sectorwoningen. Deze toename van de vrije
sector is volledig toe te schrijven aan het succes van de premie-C-regeling, die de eigenaar
van een goedkope vrije-sector-woning een éénmalige, belastingvrije premie van f 6 500
biedt. Vorig jaar werden door het Rijk 19 000 vergunningen uitgegeven voor de bouw van
deze woningen.
Aantallen voltooide woningen
woningwet premie vrije sector totaal
1983 52 611 51 966 6 550 1 1 1 127
1984 49 233 46 020 17 479 112 732
1985 34 596 41 703 21 832 98 131
Bron: CBS
In het bouwprogramma van 1985 zijn voor de periode 1986/90 gemiddeld 6 000 woningen
per jaar minder opgenomen dan in het programma van 1984. In de huursector heeft een ver
mindering plaatsgevonden van 7 000 woningen. In de premiekoopsfeer is een verschuiving
opgetreden van premie-B naar premie-A-woningen. In de premie-C-sector (dit zijn zowel
huur- als koopwoningen) zijn evenveel woningen gepland als in 1985. Nieuw is de premie-D-
woning waarvan er 1 000 zijn opgenomen. Deze woningen worden gebouwd in stadsver
nieuwingsgebieden en hebben een éénmalige bijdrage van f 20 000.
(Bedrijfstakonderzoek)