Woningmarktwijzer toevoeging 'als ware hij bestuurder' is van belang. De persoon in kwestie dient zich daad werkelijk als bestuurder te hebben ge dragen. Zo zal een commissaris of aan deelhouder die handelt binnen de wet telijke en statutaire grenzen van zijn ei gen bevoegdheid niet als 'mede-be leidsbepaler' worden aangemerkt. Het zelfde geldt voor de procuratiehouder. Deze is niet als mede-beleidsbepaler aansprakelijk, zolang hij binnen de gren zen van zijn eigen bevoegdheid handelt. Indien hij zich echter bestuursmacht gaat aanmeten en zelfstandig beslissin gen neemt die in de bestuurskamer thuishoren, wordt hij als mede-be leidsbepaler beschouwd en kan hij der halve aansprakelijk zijn. Hetzelfde zal zich kunnen voordoen, wanneer de pro curatiebevoegdheid zo ruim is geformu leerd, dat de bevoegdheden van het bestuur volledig zijn uitgehold en feite lijk door de procuratiehouder worden uitgeoefend. Volgens de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) werden door de aangesloten leden in de periode april 1985 maart 1986 ruim 20% meer transacties verricht in vergelij king met de twaalf maanden daarvoor. Onder invloed van de ze toegenomen activiteiten zijn de prijzen van koopwoningen licht gestegen. In het eerste kwartaal van dit jaar waren de prijzen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar 4% ho ger. Opvallend is overigens dat de koopprijzen van woningen ook in het vierde kwartaal van 1985 reeds stegen, waarmee het in de laatste jaren gebruike lijke seizoenpatroon van dalende prijzen in het vierde kwartaal werd doorbroken. Prijsverloop bestaande, vrij te aanvaarden woningen gem. prijs in gld. prijsmutatie in t.o.v. een jaar tevoren jan. maart 1985 136 300 0,5 april juni 1985 143 300 1,6 juli sept. 1985 139 500 1,8 okt. - dec. 1985 141 200 2,1 dec. - febr. 1985/86 141 900 3,8 Bron: NVM De vraag-aanbodverhouding is ondanks het flink toegenomen aantal transacties nog zeer ruim. De potentiële woningkoper kan momenteel kiezen uit circa 10 woningen, terwijl dit in de topjaren ongeveer 2 was. Dit verklaart ook waarom de prijzen relatief slechts licht stijgen. Vrijheid ondernemerschap onaangetast Bij de nieuwe anti-misbruikwetten staat de bestrijding van frauduleus gebruik van rechtspersonen voorop, zodat een bonafide en zorgvuldig handelend bestuurder of commissaris in beginsel niets te vrezen heeft. Toch heeft de nieuwe anti-misbruikwetgeving bij me nig bestuurder aanleiding gegeven tot verwarring en onrust. Op het eerste ge zicht begrijpelijk. De wetgever heeft im mers in beide wetsontwerpen gekozen voor het criterium van kennelijk onbe hoorlijk bestuur, dat op voorhand geen voldoende duidelijke samenhang ver toont met de beoogde bestrijding van misbruik. De minister van Justitie, Kort hals Altes heeft echter meermalen be vestigd, dat een bonafide bestuurder van de anti-misbruikwetten niets te duchten heeft. Bestuurders moet, aldus de minister, de vrijheid worden gelaten met durf, daadkracht en dynamiek beslissingen te nemen waarvan de goe de afloop niet bij voorbaat vaststaat. Het nemen van verantwoorde risico's is immers inherent aan het ondernemer schap. Deze vrijheid zal ook door de anti misbruikwetten niet mogen wor den aangetast. Of de anti-misbruikwetten daadwerke lijk een bijdrage kunnen leveren aan de bestrijding van fraude met rechtsperso nen, kan op voorhand niet gezegd wor den. Wel kan men zich afvragen of de wetgever het juiste instrument heeft ge kozen. Daar waar het gaat om bestrij ding van fraude en ander misbruik van rechtspersonen was een strafrechtelijke aanpak wellicht effectiever geweest dan de komende civielrechtelijke maat regelen. 1984 1985 19,4 20,0 10,3 1 5,8 1 1,4 10,1 44,6 41,6 11,5 10,8 2,8 1,7 Hypo theek markt In 1985 werd volgens cijfers van het CBS voor f 23,5 miljard aan nieuwe hypotheken op woonhuizen en combinaties woonhuis/bedrijfspand ingeschreven ten laste van natuurlijke personen en particuliere bedrijven. Hiermee nam de omvang van de hypotheekmarkt in be dragen gemeten met circa 19% toe ten opzichte van 1984, toen voor f 19,7 miljard werd in geschreven. In aantallen gemeten bedroeg de groei ruim 16%, zodat deze markt zich analoog ontwikkelde aan de koopwoningmarkt. Uit het feit dat in aantallen gemeten de groei minder was dan in bedragen, kan worden afgeleid dat met de gemiddelde hypotheekinschrijving een hoger bedrag was gemoeid dan in 1984, namelijk f 113 400 tegen f 110 900. Marktaandelen in hypotheken en bouwfondsen verzekeringsmaatschappijen, spaarkassen en pensioenfondsen spaarbanken algemene en coöperatieve banken andere rechtspersonen natuurlijke rechtspersonen en particuliere bedrijven Bron: CBS De hypotheekbanken en bouwfondsen hebben hun marktaandeel kunnen consolideren. Al leen de verzekeringsmaatschappijen, spaarkassen en pensioenfondsen hebben hun markt aandeel fors weten te vergroten ten koste van de overige marktpartijen. Woningbouw Het aantal voltooide woningen is vorig jaar in vergelijking met 1984 sterk teruggelopen. Dit werd veroorzaakt door enerzijds een daling van het aantal woningwet- en premiewoningen en anderzijds een stijging van het aantal vrije-sectorwoningen. Deze toename van de vrije sector is volledig toe te schrijven aan het succes van de premie-C-regeling, die de eigenaar van een goedkope vrije-sector-woning een éénmalige, belastingvrije premie van f 6 500 biedt. Vorig jaar werden door het Rijk 19 000 vergunningen uitgegeven voor de bouw van deze woningen. Aantallen voltooide woningen woningwet premie vrije sector totaal 1983 52 611 51 966 6 550 1 1 1 127 1984 49 233 46 020 17 479 112 732 1985 34 596 41 703 21 832 98 131 Bron: CBS In het bouwprogramma van 1985 zijn voor de periode 1986/90 gemiddeld 6 000 woningen per jaar minder opgenomen dan in het programma van 1984. In de huursector heeft een ver mindering plaatsgevonden van 7 000 woningen. In de premiekoopsfeer is een verschuiving opgetreden van premie-B naar premie-A-woningen. In de premie-C-sector (dit zijn zowel huur- als koopwoningen) zijn evenveel woningen gepland als in 1985. Nieuw is de premie-D- woning waarvan er 1 000 zijn opgenomen. Deze woningen worden gebouwd in stadsver nieuwingsgebieden en hebben een éénmalige bijdrage van f 20 000. (Bedrijfstakonderzoek)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 35