J /gemene Vergadering 1986 wordt aangesneden, wordt door hem enthousiast ontvangen. 'Het is zeker de moeite waard dat nog eens uitgebreid na te lezen.' Het onderscheid tussen le den en cliënten werd onlangs bij de bank manifest toen zij ter gelegenheid van haar jubileum een historisch werk 'Horster Historiën' uitgaf. De leden kre gen het gratis, de anderen betaalden er f 27,50 voor. Dat bleef natuurlijk niet onopgemerkt. Maar ja, er is - welis waar niet bancair - toch verschil. Kwaliteit is een ander hoofdpunt uit de toespraak van Van Verschuer. 'Inder daad een heel belangrijk onderwerp, dat onze aandacht voortdurend nodig heeft. Daarbij is de instelling van onze mensen van groot belang. Het is een fundament waaraan voortdurend gewerkt moet worden,' stelt Moors zeer overtuigd. Was het toeval dat 'zijn' directeur Derks onlangs voor een artikel in het kader van een landelijke k waliteitscampagne werd geïnterviewd Het verslag van Lardinois wordt met veel interesse gevolgd. In de periode van de tien jaren, dat de spreker inmid dels aan het roer staat, is veel bereikt. De leningen aan de agrarische sector zijn in het afgelopen jaar - tegen de verdrukking in - toch gestegen. Dat heeft men ook in het eigen werkgebied, een tuinbouwgebied, waarin champig nons en asperges een smakelijke hoofd schotel vormen, goed kunnen merken. Niet alleen agrarische produkten wor den er verkocht, ook technische kennis en complete champignonkwekerijen worden vanuit deze Noordlimburgse plaats geëxporteerd. Om dat soort schaalvergrotingen bij te kunnen blijven houden, is het voor de organisatie van eminent belang in haar mensen te blij ven investeren. Een van de uitdagingen voor de toekomst, waarvoor de organi satie staat. Even voor de pauze is het hoge woord eruit: de voorzitter van de Hoofddirectie zal per 1 september zijn functie neerleg gen. 'Hij heeft de Rabobank in de ban kiersgroepering een vooraanstaande plaats gegeven, voor het imago enorm veel gedaan,' is het eerste commentaar van de Horster voorzitter. 'Het is overi gens geweldig positief, dat in eigen kring een opvolger is gevonden, een man met capaciteiten.' Dat heeft Moors van nabij kunnen vaststellen, onder an dere als lid van een klankbordcommis sie, die gevraagd werd haar licht te laten schijnen op de discussienota's van het project 'Coöperatief Bankieren'. Als 's middags mr. Andriessen de Land bouwproblematiek voor het voetlicht brengt, is ir. Moors thuis op eigen ter rein. Helaas tekenen zich daar grote pro blemen af, die om ingrijpende en oncon ventionele antwoorden vragen. 'Moeten we de boeren maar laten zwemmen of nemen we nationale maatregelen, hoe drastisch die ook zijn. Er zal toch wat moeten gebeuren. Maar welke inko menspolitieke maatregelen daarbij in gedachten zijn, kwam nog niet uit de verf. Ik ben bang dat alleen pre- pensionering niet voldoende is. Ook het braak laten liggen van gronden, zeker in een land waar de produktie goed en goedkoop kan gebeuren, gaat op zijn minst tegen je gevoel voor logica in. In een land als de Verenigde Staten bleek het geen effectief middel te zijn. Vragen te over, waarvoor de oplossing nog niet in zicht is. Toch is het goed je daarvan bewust te zijn; het boeiend betoog van de vice-voorzitter van de Europese Commissie heeft het indringend in kaart gebracht.' Direct na de vergadering verzamelen de Noordlimburgse afgevaardigden zich voor de gezamenlijke terugreis. De bus- rit en een afsluitend etentje geven volop gelegenheid om over de ervaringen van de dag én de gezamenlijke bankbelan- gen van gedachten te wisselen. En dat is niet zonder importantie. PdMM. Vervolg van pag. 17, 1e kolom dat een bank die geen kwaliteit levert, in de komende tijd niet bij machte zal zijn de ontwikkelingen die op ons afkomen, de baas te blijven. Dat betekent dat in al ons doen en laten in de komende tijd 'kwaliteit' ons wachtwoord moet zijn. Kwaliteit voor onze bestuurscolleges, voor de directeuren en voor de mede werkers. Onze opleidingsinspanningen moeten daarop zijn gericht, ons mana gement moet meer dan in het verleden bereid zijn in kwaliteitsverbetering te in vesteren. Kwaliteit ook van onze dienstverlening en de produkten die wij leveren. Ook daarin zal de komende tijd het nodige veranderen. Kwaliteit van de bank bete kent ook kritisch kijken naar de grootte van de bank, het balanstotaal en het daarmee samenhangend werkgebied. Ik bespeur in deze tijd wel eens bij klei ne banken een tendens dat men geen behoefte heeft om groter te worden (en zeker niet door fusies) en bij grote ban ken wel eens dat men, ongeacht welk werkgebied, nog groter wil worden. Die tendens houdt veel gevaren in zich, om- verbijzondering in dienstverlening heeft intern ais consequentie een apparaat dat zeer kostenbewust is en dat niet een automatische nivellering van baten en lasten over vaak heel verschillende categorieën van gebruikers accepteert dat de opbouw van onze bankorganisa- tie hierdoor in velerlei opzicht oneven wichtig wordt. Beide categorieën ban ken verzoek ik dringend evenwicht te blijven nastreven tussen kwaliteit van de dienstverlening enerzijds en de sa menhang met leef en werkgebied an derzijds. Daar lag de kracht van onze or ganisatie in het verleden en naar mijn stellige overtuiging ook in de toekomst. De verhouding lid/cliënt heb ik toe gespitst op de situatie van de lokale bank. Ook vanuit de situatie bij Rabobank Ne derland zou er het een en ander over te zeggen zijn. Laat mij op dit moment volstaan met de vraag waar het bancai re bedrijf van Rabobank Nederland mijns inziens primair zijn hoofd over zou moeten buigen, namelijk of ook cliënten van Rabobank Nederland niet op een wat intensievere én coöperatievere wij-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 18