3 uit 3000 Ir. Moors: Toegewijd bestuurder in coöperatief circuit het bancaire been in de pas te laten lo pen, het lid-zijn van onze coöperatieve vereniging onder de korenmaat vandaan moeten halen. Laat het licht er op vallen en ik voorspel u, dat het beoogde ge volg er komt! Wij beseffen goed, dat leden en cliënten op hun beurt kwaliteitseisen aan hun bank stellen. Zij moeten weten wat u biedt en kunt bieden en u moet te allen tijde weten wat u voor hen in huis hebt. Dat geldt zeker wanneer u aan een cliënt vraagt lid te worden. Houdt het voornaamste voor ogen: u kunt tegen aspirant-leden zeggen, dat uw doelstelling is hun financiële belan gen te behartigen. En onmiddellijk daar bij: dat coöperatief bankieren betekent 'dienstverlening aan lid én ge meenschap'! Coöperatieve beginselverklaring Dit komt naar voren in de 'coöperatieve beginselverklaring', die in de afgelopen maanden door de Kringen en de Centra le Kringvergadering is aanvaard. Binnenkort wordt deze verklaring u toe gezonden en u zult die op uw kantoren een plaats willen geven, die voor ieder een zichtbaar is. De Verklaring geeft de kern aan: wat wij, coöperatieve banken, willen zijn en waarvoor wij willen staan. Een bevestiging van onze coöperatieve identiteit! De Verklaring raakt de consequenties van onze dienstverleningsdoelstelling. De belangrijkste vind ik het aanbieden van kwalitatief goede diensten tegen re latief gunstige voorwaarden én het nastreven van continuïteit in de relatie. Wij zijn geen éénmalige verkoper van produkten, maar willen werken op een vaste basis van vertrouwen over en weer. wij vragen mensen, die willen functioneren in ons de mocratisch beste! Vergeet ook niet de passage over het 'bevorderen van een daadwerkelijke le denzeggenschap'. U hebt vanmorgen gemerkt, dat dit geen holle frase moet zijn. Wij vragen mensen, die willen functio neren in ons democratisch bestel! Kwaliteit ons wachtwoord Er is meer. Ik ben er heilig van overtuigd Vervolg pagina 18, 3e kolom L. r Utrecht, 5 juni, 9.45 uur. Een touringcar uit Noord-Limburg draait het Jaarbeursterrein op. Royaal op tijd, want een eventuele vertraging die in de reistijd was ingecalculeerd, bleef ditmaal uit. Onder de afgevaardigden van de tien Limburgse banken die door de touringcar in Utrecht worden afgeleverd, bevindt zich ir. H. A. J. Moors (69), voorzitter van de Rabobank Horst. Niet alleen in die kwaliteit zal hij vandaag de Algemene Ledenvergadering bezoeken, ook in zijn hoedanigheid van kringvoorzitter en bovendien als bestuurslid van de Stichting Steun door Rabobanken. Volop werkzaam in het coöperatieve circuit dus. a. A Ir. Moors heeft een lange coöperatieve achtergrond, letterlijk van huis uit mee gekregen. Zijn vader was naast 'Hoofd der school' ook kassier van de toenmali ge Boerenleenbank in Tungelroy bij Weert. De openstelling werd in die tijd even simpel als doeltreffend geregeld: 'De bank is open als de kassier thuis is.' En zo was het mogelijk om zondags 7 uur - nog voor de kerk - even snel de bankzaken te regelen. Over dienstbe toon gesproken. Na zijn studie in Wageningen koos Moors de richting van het landbouwon derwijs. Na een jaar docentschap op de Landbouwwinterschool in Roermond aanvaardde hij de benoeming tot direc teur van een soortgelijke, nieuw te stichten school (nu middelbare land bouwschool) in Horst. Tot zijn pensione ring in 1982 was hij aan de school ver bonden. Ir. Moors laat zich het best omschrijven als een bescheiden en maatschappelijk geëngageerde persoonlijkheid. Vaak is vanuit de samenleving een beroep op hem gedaan om zich bestuurlijk in te zetten voor diverse culturele en maat schappelijke instellingen en stichtingen ter plaatse. Dat Moors nu inmiddels bij na 25 jaar geleden gevraagd werd een deel van zijn tijd te wijden aan het besturen van de plaatselijke bank is dan ook niet verwonderlijk. De motieven zijn ook herkenbaar als hij zijn betrokken heid toelicht: 'Het doet mij genoegen, als je ziet dat de bank mensen kan hel pen, ook als ze wat moeilijker zitten, ge woon omdat je ze kent mét hun achter gronden, net zo goed trouwens als het mij plezier doet te zien dat een gro ter bedrijf floreert en zich uitbreidt. Dat geeft voldoening.' Als de Algemene Vergadering in Utrecht plaatsvindt, heeft de Rabobank Horst juist twee maanden eerder haar 75-jarig jubileum op grootse wijze gevierd. De eigen Algemene Ledenvergadering werd door zo'n 250 mensen - waarvan 150 stemgerechtigd - bezocht. Op de 1000 leden een uitstekend resultaat. Ir. Moors blijft niettemin naar vergroting van de ledenbetrokkenheid streven, maar hij blijft daarbij realist: 'Je mag ook niet ver wachten dat de coöperatieve bank een stuk van ieders leven is, maar we blijven doorgaan in onze pogingen de mensen aan te spreken.' De openingsrede van Van Verschuer, waarin de verhouding leden en cliënten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 17