Naar verre kusten E Volgende maand treedt Rabobank Nederland aan in het Verre Oosten. Op het programma staan de officiële openingen van ons kantoor in Singapore en van onze vestigingen in Jakarta en Hongkong. We hopen daar deze zomer wat van te kunnen doorgeven. Onder ons zullen er wel enkelen zijn, die bij het horen van die drie plaatsnamen even zullen opkijken. Misschien worden ze voor het eerst of eens te meer ge waar, dat de buitenlandse activiteit van Rabobank Nederland zijn vleugels toch wel behoorlijk uitslaat. Ik vermoed, dat onze eerdere vestigingen en kantoren Een deel van de bezetting waarmee het nieuwe Rabobankkantoor in Singapore van start is gegaan. Tweede van links mr. G. R M. van der Schrieck (general manager Far East) en staande rechts mr. R. R. Smit (dep. general manager) gevoelsmatig minder opvallend waren. Europa, de naburige landen, zijn immers bekend, te overzien en te begrijpen. Zelfs New York en Curacao liggen voor je gevoel nog tamelijk dichtbij. Maar het Verre OostenDaar hangt een vleugje exotische geur omheen, vreemd en ver weg. Moeten we met onze Rabobank ook daar gaan zittenNew York is al zes tijdzones de ene kant op en nu nog eens zeven tijdzones de andere kant uit naar Hongkong? Op die manier kunnen we na juni Koningin Victoria zelfs nazeg gen: de zon gaat al niet meer onder in ons werkgebied. gegeven. Ik denk, dat je lang moet zoe ken om elders in de bank wereld een der gelijke openheid tegen te komen. Achter onze Verre Oosten-vestigingen schuilen de uitgangspunten, die zo'n vijf jaar geleden bewust voor ons buiten lands beleid zijn gekozen: primair ter on dersteuning van ons binnenlands be drijf, een positieve rentabiliteit van iede re activiteit en diensten bieden van de hoogste kwaliteit. 'Buitenland dient bin nenland', dat is de essentie van ons be leid. Let op, het thema-artikel begint er mee en het eindigt ermee. Mocht iemand ons echter van een Vic toriaans bankimperialisme verdenken, dan wordt hij snel genezen door eens aandachtig het speciale artikel over ons buitenlands beleid te lezen, dat in ons pas verschenen Jaarverslag staat. Daar staat alles in: wat ons er toe gebracht heeft, welke stappen in de loop der ja ren genomen zijn en wat onze drijfveer bij dat alles is. Vorige maand had ik het over het figuurlijke 'glazen huis', waarin we als Rabobankorganisat/e vanouds le ven. Welnu, lees de opening van zaken, die helder en begrijpbaar in dat thema artikel over onze buitenlandse betrek kingen en hun ontwikkelingen wordt Natuurlijk is die stap naar het Ver- re Oosten voor ons belangrijk. Het betekent dat we een soort mijlpaal in onze ontwikkeling volgens plan heb ben bereikt. Want met onze eigen te genwoordigheid in Singapore, Hong kong en Jakarta wordt het huidige vesti gingenplan afgerond. Ook al zal dat we! geen definitieve afronding zijn - er ko men altijd weer nieuwe inzichten - toch geeft het veel voldoening dat we na die eerste vestiging op Curacao - in 1979 met twee medewerkers - in zes, zeven jaar erin geslaagd zijn op uitgele zen plaatsen eigen steunpunten, kanto ren of vestigingen op te bouwen. Op 16 verschillende plaatsen buiten ons land werkt nu een aantal Rabobankcollega's, dat snel in de buurt van 500 lijkt te ko men. Of je dat veel of weinig moet noe men weet ik niet, maar het is een respectabel aantal vergeleken met die twee op Curacao in 1979. Is dat nu een avontuur, zo'n vestiging in zulke verre landenIk vroeg dat mr. Kla- renbeek, die als lid van het Presidium van de Hoofddirectie zeer nauw bij ons buitenlands bankbeleid is betrokken. Avontuur wil Klarenbeek het beslist niet noemen. 'Daarvoor hebben we de za ken te grondig van alle kanten overwo gen. Maar het is wel ondernemen en dus per definitie onzeker in zijn resul taat. We gaan uit van een aanloopfase van 3 a 5 jaar en achten na ommekomst daarvan een positieve Icumulatieve rentabiliteitsbijdrage een zeer plausibele verwachting. Daaraan hebben we al on ze buitenlandse stappen getoetst en tot dusver hebben we ons daarin niet ver gist.' Onze banken zullen dit herkennen, want het is dezelfde soort aanpak als bij het vestigen van een lokaal bijkantoor te pas komt. Ik denk dat ook de niet kenners van het Verre Oosten, als ze hun in de loop der jaren opgevangen in formatie op een rijtje zetten, snel tot de conclusie zullen komen dat het voor ons aantrekkelijk en eigenlijk noodzakelijk is, in die contreien als bank aanwezig te zijn. De hele regio daar, een samenstel van verschillende landen, heeft in het laatste decennium een opvallende eco nomische opbloei te zien gegeven. De aanzet is er, het tempo kan variëren, maar naast Noord-Amerika en Europa is op wereldniveau duidelijk ook een ac cent op het Verre Oosten komen te val len. Men spreekt niet voor niets over 'new-developing countries'. Dat gene reert handelsbetrekkingen en han delsstromen. Ook de Nederlandse on dernemer heeft in toenemende mate zijn aandacht op het Verre Oosten ge richt. En daarom mag hij van zijn bank verwachten dat deze op de knooppun ten van het handelsverkeer aldaar aan wezig is. Met plaatselijke know how om hem wegwijs te maken Ionze Dutch Desk), met informatie over im- en ex port mogelijkheden, met betalingsfacili

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 4