De teeltbedden worden mechanisch gevuld met compost voor een nieuwe teelt. van de geproduceerde champignons wordt aangevoerd op de veilingen. De rest van de produktie wordt buiten de veiling om verhandeld. Van de totale veilingaanvoer ging in 1985 circa 75% naar de industrie. Van de buiten de vei ling om verhandelde champignons (in clusief import 63 miljoen kg) gaat even eens het grootste gedeelte (circa 55%) naar de industrie. Het resterende ge deelte gaat naar de handel. De export van verse champignons steeg in 1985 fors tot 12,4 miljoen kg 60%). Engeland, West-Duitsland en Oostenrijk zijn de belangrijkste afne mers. Daarnaast nam ook de export van champignonconserven toe tot 97 mil joen liter 16%). West-Duitsland is met 70 miljoen liter veruit de belang rijkste afnemer gevolgd door België en Frankrijk met 6,5 en 5,7 miljoen liter. Zowel voor de export van verse als ge conserveerde champignons zijn poten tiële groeimogelijkheden aanwezig. Met behulp van een gericht marketing- en afzetbeleid kunnen bestaande markten verder uitgebouwd en nieuwe markten ontwikkeld worden. Daarbij zal wel het leveren van kwaliteitsprodukten op de voorgrond dienen te staan, wil men de internationale concurrentie (ook op lan gere termijn) aankunnen. In EG-verband wordt de markt van champignonconserven afgeschermd doordat slechts 34 600 ton uit derde landen (voornamelijk China) zonder hef fing in de Gemeenschap mag worden ingevoerd. Voor verse champignons bestaat in de EG geen markt- en prijs beleid. Rentabiliteit en prijsvorming De rentabiliteit op de bedrijven wordt bepaald door de ontwikkeling van kosten en opbrengsten. In de champig nonteelt is de invloed van de onderne mer op de rentabiliteitsontwikkeling groot. Wanneer de ondernemer kiest voor een bepaalde teeltwijze (verse of doorgroeide compost) en oogstmetho- de (mechanisch of handmatig) ligt de kostenstructuur van het bedrijf groten deels vast. Wanneer bijvoorbeeld ge teeld wordt met doorgroeide compost is het aandeel van de grondstofkosten in de totale kosten beduidend hoger dan bij verse compost (door de duurdere aankoopkosten). Handmatig oogsten houdt in dat veelal gebruik gemaakt wordt van vreemde arbeid en dat het aandeel van de vreemde arbeidskosten in de totale kosten ook hoger is. Door nauwgezette planning kan de onderne mer de hoogte van deze kosten echter zoveel mogelijk trachten te beheersen. Middenprijzen en Ondernemersinkomens op champignonbedrijven 3,50 Middenprijs 3,00 2,50 2,00 Ondernemersinkomen Bron: LEI, CBT, Rabobank. Aan de opbrengstzijde kunnen met na me de gerealiseerde opbrengsten per m2 en de geoogste kwaliteit van de champignons door het vakmanschap en de kennis van de ondernemer beïnvloed worden. Belangrijk voor de rentabiliteit zijn ook de opbrengstprijzen van de champig nons. En deze fluctueren nogal sterk. De bijgaande figuur laat dit zien. Zo was de gemiddelde veilingprijs van de champignons in 1985 f 2,37 per kg, ruim 20% lager dan in het uitzonderlijk goede jaar 1984 (f 3,05). Deze sterke daling werd veroorzaakt doordat als ge volg van uitbreidingsinvesteringen het aanbod sterk toenam, terwijl hier nog onvoldoende afzetmogelijkheden tegen over stonden. In 1984 werd bedrijfseconomisch ge zien - dus inclusief berekende kosten voor eigen vermogen en eigen arbeid - een positief resultaat geboekt. Uitge drukt in percentage van de kosten, be droeg het overschot van de ondernemer 4%. In 1985 was dat bijna 20% la ger met circa -14%. Het ondernemers inkomen ondervindt hier uiteraard ook de gevolgen van. Gemiddeld is het on dernemersinkomen in 1985 dan ook af genomen tot circa f 25 000, waarbij overigens rekening gehouden moet worden met een grote spreiding in de in-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 18