I Waarheen exporteren? Welk exportkanaal Schema Distributiekanalen Eigen vestiging lijkt aantrekkelijk Om met een goede kans van slagen aan export te beginnen zullen veel personen in de organisatie de mentaliteit en het enthousiasme daarvoor moeten bezit ten. Zij moeten bereid zijn er tijd en energie in te investeren, talen te leren en om dagen, soms zelfs weken, van huis te zijn. Exporteren mag niet alleen een privé-hobby van de directeur zijn. Een ondernemer doet er goed aan, voor dat hij deze stap zet, te rade te gaan bij zoveel mogelijk deskundige adviseurs. Vaak is de bank de eerst aangewezen 'praatpaal'. Via de Rabobankorganisatie kan het bedrijf in contact worden ge bracht met andere informatiebronnen. De bedrijfsleiding krijgt uit talrijke gesprekken, uit de marktgegevens van mogelijke exportgebieden en door het afwegen van kansen en bedreigingen een beeld aan de hand waarvan zij tot de beslissing kan komen: exporteren, ja of nee. Voor beginnende exporteurs is het bui ten kijf dat zij hun eerste stappen wa gen op de markt van een buurland. De taal en de afstand vormen dan het minst grote probleem. Men kan er ervaring op doen in het reageren op de eigenaardig heden van de buitenlandse markt. Als er verrassende ontwikkelingen zijn, kan de ondernemer desnoods in zijn auto stap pen om ter plaatse poolshoogte te ne men. De meeste exporterende bedrijven vinden deze dichtstbijzijnde markten het aantrekkelijkst. Ruim 30% van onze export gaat naar West-Duitsland en bij na 15% naar België. Slechts 20% van onze export gaat niet naar West-Europa. De verwachting is dat dit de komende jaren ook zo zal blijven. De laatste paar jaren was alleen al de groei van de ex port naar West-Duitsland in waarde gro ter dan onze totale jaarlijkse export naar heel Azië. Als uiteindelijk een, door markt en zelf onderzoek gestaafd, besluit tot exporte ren naar een bepaald land is genomen, komt de te kiezen 'entree-strategie' aan de orde. De entree-strategie heeft be trekking op de wijze, waarop men de nieuwe markt wil betreden. Gaat men de nieuwe markt bijvoorbeeld rechtstreeks met een eigen vestiging te lijf of kiest men voor een indirecte aan pak via lokale handelsagenten? Doet men het alleen of in samenwerkings- verband? Vele figuren zijn hier mogelijk. Bijgaand schema geeft de belangrijkste metho den aan om een buitenlandse markt te bereiken. De keuze van de strategie is afhankelijk van de doelstellingen van het bedrijf en de controle over en coördinatie van het marketingbeleid van de buitenlandse vertegenwoordiging. Hierbij zijn be palend: de kosten en omzetpotentie per strategie; in welke richting men op lange ter mijn denkt te groeien; hoe sterk men de 'grip' wenst op het beleid in het buitenland. De meest verstrekkende beslissing be treft de keuze tussen het direct (met ei gen mensen en eventueel een eigen vestiging) of indirect (via het inschake len van derden) op de markt vertegen woordigd zijn. tailhandel. Het zenden van eigen verte genwoordigers is meestal de eerste stap in het internationaal opereren. Deze werkwijze, evenals bij het opzetten van een eigen verkoopkantoor of bij het ter plaatse overnemen van een bestaand bedrijf, geeft de meeste zekerheid dat de marketing van het eigen produkt alle nodige aandacht krijgt. De verkoopprijs en de promotie heeft men in eigen hand. Men is niet afhankelijk van een Drs. H. J. Berenschot Activiteit lm en Export ander bedrijf, bv. een agent in het bui tenland, voor het opstellen van een mar ketingplan, laat staan voor het tijdig doorspelen van informatie om het plan VERKOOP VERKOOP en PRODUK- TIE DIRECT (eigen bedrijf) Vertegen woordiger verkoop kantoor INDIRECT in samenwerking met één Neder lands bedrijf Overname of vesti ging van produktie- bedrijf Agent Piggv back verschil lende Neder landse bedrijven T één bui tenlands bedrijf Export- Agent combinatie export kartel Joint selling verschil lende buiten landse bedrijven Franchising Licentie Joint venture Bij de directe entree-strategie levert men rechtstreeks aan de groot- of de- bij te stellen. Dit laatste is even belang rijk als het eerste. Een nadeel is, dat het vele jaren kan du ren voordat men vaste voet onder de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 23