Beginnende exporteurs en hun distributie kanaiei Heel Europa is zo langzamerhand voor het Nederlandse bedrijfsleven de thuismarkt. Niet alleen omdat, wanneer iets te lang het gaspe daal wordt ingetrapt, men de landsgrens al gepasseerd is, ook de steeds snellere communicatie en de grotere mobiliteit van mensen en goederen maakt dat de grenzen van de markt steeds verder weg komen te liggen. Mede hierdoor betreden ieder jaar weer honderden ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf - voor hen - nieuwe exportmarkten. Ruim de helft van de 17000 bedrijven met minder dan 100 man personeel die gezamenlijk goed zijn voor 20% van de vaderlandse export, acht uitbreiding van de export noodzakelijk voor de continuïteit van hun bedrijf. Verder heeft een zeer groot aantal bedrijven wel de potentie in zich om het exportpad op te gaan, maar is het er tot nu toe niet van gekomen de exportdrempel te nemen. ook om de vanuit het buitenland indrin gende concurrent van repliek te dienen. Aan de andere kant wordt uit de litera tuur tegelijkertijd duidelijk dat het initia tief om internationaal te gaan opereren bij veel ondernemingen niet altijd be wust genomen wordt. Gevonden ver klaringen zijn meestal rationalisaties achteraf. Vaak komt het er in de praktijk op neer dat een ondernemer op een beurs in contact komt met een buiten landse afnemer, waarna de eerste ex portactiviteiten niet lang op zich laten wachten. Geschikt voor de export? Niet voor ieder bedrijf is het commer cieel gezien aan te raden om letterlijk grensoverschrijdend bezig te zijn. Als op de thuismarkt nog belangrijke groeimo gelijkheden te verwezenlijken zijn, is het maar de vraag of het midden- of klein bedrijf er verstandig aan doet vreemde, buitenlandse markten te betreden. De thuismarkt blijft ten slotte eenvoudiger te bewerken dan de exportmarkt. Op de thuismarkt is nu eenmaal de ervaring en kennis van het bedrijf sneller in gewin om te zetten. r zijn vele motieven, die er toe kunnen leiden dat een ondernemer zich op het ex portpad begeeft. Onderzoe ken hebben uitgewezen dat veruit de belangrijkste reden ligt in de schaalgrootte van de produktie. Door een grote re afzetmarkt te bedienen dan alleen de thuismarkt, kan een (meer) optimale be drijfsomvang worden aangehouden, wat belangrijke schaalvoordelen kan opleveren. Ook overwegingen als conti nuïteit en dus risicospreiding - blij ken voor de (toekomstig) exporteur een belangrijke rol te spelen, naast het stre ven naar winstmaximalisatie (voorop gesteld dat de winstverwachtingen in het buitenland beter zijn). Een derde ty pe motieven heeft betrekking op de concurrentiepositie in de thuismarkt. Naarmate de situatie meer benard wordt, is de verleiding groter om nieu we, buitenlandse markten op te zoeken;

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 22