Voorlichting en service Ligging Sfeer, winkelinrichting en promotie In de winkelformule ligt de kracht Rechts: 'Alternatieve' winkels hebben hun eigen publiek; natuurlijke produkten voor gezond leven. Onder: Bonbons in barok; een omweg waard. geldt zeker voor de prijsstelling, die meestal voortvloeit uit de twee vorige kenmerken. Bevindt de ondernemer zich in een exclusieve sector, dan zal hij zich een relatief hoge prijsstelling kunnen veroorloven. De geringere omzet zal hem daar trouwens wel toe nopen. Soms kan zelfs een zeker (hoog) prijs- imago bevorderlijk werken op de appre ciatie van het produkt. Een chique linge riezaak wil zich immers wel onderschei den van een textieldiscount. Die laatste positioneert zich aan de onderkant van de markt en doet goede zaken met een hoge omloopsnelheid in een ander ko perssegment. Voordat een koop gesloten wordt, zal de klant zich hebben georiënteerd. Hij zal zich beraden op de kwaliteiten van de artikel, dat hij wenst aan te schaffen. Dat kan uitgebreid gebeuren bij niet alledaagse aankopen of heel summier als de klant al precies weet wat hij heb ben wil. Voorlichting en service kunnen in het kader van de winkelformule es sentiële elementen zijn. In zaken waar hobby-artikelen verkocht worden is voorlichting in het algemeen een be langrijk en sterk gewaardeerd feno meen. In 'cataloguswinkels' daarente gen, waar de goederen niet gede monstreerd worden, zal de aspirant koper al vrij exact moeten weten wat zijn wensen ten aanzien van de kwalitei ten van het artikel zijn. Vaak staat daar overigens tegenover dat de koop een voudig ongedaan te maken is. Beide vormen hebben hun bestaansrecht, mits wel op de juiste manier in de for mule gehanteerd. De ligging van het verkooppunt kan niet los gezien worden van de overige aspecten binnen de mix. Is een zaak in staat zelfstandig klanten te trekken, dan is de locatie geen kritische factor. Men denke maar aan het bekende Scandina vische meubelwarenhuis, dat dank zij haar oorspronkelijke formule klanten trekt uit een zeer uitgestrekt markt gebied. Naast deze klantentrekkende bedrijven worden de klantenopvangende zaken onderscheiden, die vooral moeten profi teren van min of meer toevallige pas santen. De sigarenzaak in een winkel passage is er een voorbeeld van. De wijze waarop een winkel zich aan het publiek manifesteert, wordt niet in de laatste plaats bepaald door de win kelinrichting en de sfeer. Gaat het om de efficiëntie bij het zoeken naar het ge wenste artikel - zoals bij de zelfbedie ningskruidenier - of wordt meer tege moetgekomen aan de behoefte aan 're creatief winkelen', zoals elders het geval kan zijn. Muziek kan daarbij een functio nele rol spelen. Hard-rock muziek in een punk-kledingzaak trekt en markeert het gewenste koperspubliek. De promotie, de reklame en de huisstijl moeten de sterke kwaliteiten van de winkelformule waar mogelijk versterken en duidelijk communiceren. De bovengenoemde opsomming is na tuurlijk niet compleet. Meer zaken kun nen van invloed zijn op de formule, zoals bijvoorbeeld betalingscondities, de mo gelijkheid in te ruilen. Belangrijk is, dat alle elementen in dezelfde richting wer ken en zo een consistent beeld op bouwen. De winkelier heeft de afgelopen jaren te maken gehad met een consument die steeds minder te besteden had. Boven dien ging een steeds groter deel van de dalende koopkracht op aan vaste lasten. De concurrentie tussen de win keliers om de consumentengulden is daardoor sterk toegenomen. Tegelijker tijd voltrok zich in de samenleving nog een ander proces: de verdergaande seg mentering van de consumentenmarkt. Steeds meer consumenten zijn zich be wust geworden van de groep waartoe ze willen behoren. Dit uit zich ook in het koopgedrag. Een antwoord van de winkelier op deze ontwikkelingen is de winkelformule. Door een goed op elkaar afgestemd ge heel van prijzen, assortiment, winkelin richting enzovoort oefent een winkel aantrekkingskracht uit op een bepaalde groep van consumenten. Dit is de reden dat, ondanks de overbewinkeling en stagnatie aan de bestedingskant, toch nieuwe winkels goed in de markt heb ben kunnen doordringen. De winkelfor mule was blijkbaar goed afgestemd op het gekozen marktsegment en het pro- duktenpakket. De kracht van de winkelformule wordt vooral bepaald door het assortiment. Door advertentiecampagnes en andere vormen van reclame, afgestemd op de winkelformule, wordt de gekozen for mule gericht onderbouwd. Dit bepaalt de aantrekkingskracht voor de consu ment vooral ook op langere termijn en daarmee de winstgevendheid en conti nuïteit van de onderneming. g

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 18