Samenstelling van het assortiment Kwaliteit Prijsstelling 17 Vrije tijd en stijl; gericht op het mode- en merkbewuste marktsegment. daarbij in de eerste plaats om dat de on dernemer zich afvraagt wie zijn klanten (zullen) zijn en welke koopbehoefte zij hebben. Helderheid daarover is nodig om te weten op welke wijze hij daarop met zijn winkelformule kan inspelen. De gewenste klantenkring is een essentieel gegeven, waarbij de ondernemer zijn doelgroep zo duidelijk mogelijk moet de finiëren. Kenmerkend zijn bijvoorbeeld de leeftijd, de welstand, de bestedings capaciteit en de leefstijl. Werpt de win kelier zich bijvoorbeeld op een jong leef tijdssegment, dan is daarmee het assor timent binnen een artikelqroeo vastae- legd. Ook de welstand en de beste dingscapaciteit geven binnen de markt verbijzonderingen aan, die nodig zijn om de doelgroep - en daarmee de winkel formule - te bepalen. Minstens zo be langrijk als de bestedingscapaciteit, zo wijst onderzoek uit, blijkt de leefstijl ('life-style') van de beoogde klanten kring te zijn: richt de ondernemer zich op de bewust kopende consument of op de zorgeloze 'big spender'. Naast de ze typering van de doelgroep, kan ook de situatie waarin de klant zich op het moment van aankoop bevindt, van in vloed zijn op zijn gedrag. Een stations kiosk voldoet nu eenmaal aan andere behoeften dan een gezellige rommel- winkel. Staat de doelgroep goed voor ogen en weet de ondernemer ook aan welke koopbehoefte hij tegemoet wil komen, dan kan op die uitgangspunten de winkelformule worden gebaseerd. Winkelformules spelen in op het beeld dat consumenten binnen een bepaalde doelgroep zich hebben gevormd over het geheel van de winkel en de gevoer de produkten. Door een of meerdere ei genschappen van het assortiment, het verkooppunt en de produkten eenzelfde li FRANCINE is STUNTPRIJZEN De jeans-specia/ist: spijkerbroeken te kust en te keur. beeld te laten uitstralen, wordt aantrek kingskracht uitgeoefend op de beoogde consumenten. De winkelformule is als het ware een 'mix' van elementen, die elkaar zoveel mogelijk moeten versterken. Belangrijke onderdelen uit deze mix zijn de sa menstelling van het assortiment, de kwaliteit van de artikelen, de prijsstel ling, de voorlichting en service, de lig ging van het verkooppunt, de sfeer, de inrichting en de promotie. Uiteindelijk wordt het gewicht van de diverse ele menten, waaruit de winkelformule is opgebouwd, bepaald door het beste dingsgedrag van de consumentengroep waarop men zich richt. Het assortiment is vanzelfsprekend een van de belangrijkste elementen uit de formule. Kiest de ondernemer voor een breed assortiment of juist een diep? In het eerste geval heeft hij veel artikel- groepen - en meestal per artikelgroep niet buitensporig veel keus - bij een diep assortiment geldt het omgekeerde: dan heeft hij binnen een beperkte cate gorie veel varianten. Als voorbeeld valt een kledingzaak te nemen, waarin ook spijkerbroeken worden aangeboden. Dit artikel maakt een klein deel van de om zet uit, zodat de detaillist er een beperkt aantal merken op zal na houden. Een 'jeans-shop' daarentegen heeft een uit gebreide collectie met alle in de mode zijnde modellen. Ook kan de koper daar terecht voor allerhande attributen. De kwaliteit houdt nauw verband met het assortiment: het bepaalt het imago van de zaak in hoge mate. De onderne mer kan zich op de bovenkant van de markt richten door artikelen te voeren van een hoge kwaliteit, terwijl daar naast een ander een markt vindt voor minder hooggekwalificeerde produkten. Hiermee wil overigens niet gezegd zijn dat de tweede detaillist geen goede on dernemer zou zijn. Een hifi-zaak waar de audio-freaks zich verlustigen houdt zich aan de bovenkant van de markt op, ter wijl zijn collega aan de onderkant van de markt merkloze walkman's in blisterver- pakking verkoopt. Door het verschil in formule zijn de beide branchegenoten eerder collega dan concurrent. Niet ieder element uit de mix kan als op zichzelfstaand worden beschouwd. Dat Scandinavische meubels voor het jongere publiek; een grote keus en een aansprekende vormgeving geeft de vestiging aantrekkingskracht met enorme reikwijdte. n

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 17