Een goede winkelformule doet wonderen Verminderde bestedingen Winkelformules Een steeds kleiner deel van de consumptieve bestedingen wordt via de detailhan del uitgegeven. De strijd om het bestaan tussen de detailhandels onderling is hier door harder geworden. Concurrentie wordt uitgeoefend door en tussen alle win kels, zowel groot als klein. Daarom geldt voor hen allemaal, dat zij zullen proberen een eigen plekje in de markt te vinden, waar zij zich minder kwetsbaar weten en van waaruit een sterke eigen positie kan worden opgebouwd. Zoiets vereist dat zij een marketing-strategisch winkelconcept hebben waarin specifieke - bij voor keur unieke kwaliteiten zo goed mogelijk tot hun recht komen. Een concept dat inspeelt op koopbehoefte en oriëntatiepatroon van de consument. Zo'n marke tingbeleid komt tot uitdrukking in de winkelformule. Is gevolg van het veranderen- de koopgedrag van de consu- menten is de winkelformule in de loop der jaren een =- steeds belangrijker verkoop- j instrument geworden. Dit is door een aantal factoren ver- ^^oorzaakt, zoals wijzigingen in het oriëntatie- en koopgedrag, smaak en vrijetijdsbesteding, maar niet in het minst door wijzigingen in het besteed baar inkomen. De laatste jaren - vanaf ongeveer 1980 - is sprake geweest van een daling van het besteedbaar inkomen. De consump tieve bestedingen kwamen daardoor onder druk te staan. In 1985 was er voor het eerst weer sprake van een toe name in het volume van de totale con sumptieve bestedingen. Het niveau van 1980 is echter nog lang niet bereikt. De stijging van de bestedingen vorig jaar ging evenwel grotendeels voorbij aan de detailhandel. Het leeuwedeel van de gestegen gezinsuitgaven kwam name Drs. P. C. C. den Dubbelden Bedrijfstakonderzoek lijk ten goede aan de zogenaamde overi ge goederen en diensten (zoals huren, gas en elektra), bestedingen die niet of nauwelijks via de detailhandel lopen. In mindere mate groeide ook het volume van de bestedingen voor duurzame con sumptiegoederen, maar dat betrof met name de autobranche, in feite geen de tailhandel in de zin van winkels als hier bedoeld. De daling van voorgaande ja ren in de categorie voedings- en genot middelen zette zich voort, zij het in min dere mate. De winkels die in dit artikel centraal staan, hebben in het algemeen te ma ken met bestedingscategorieën die nog altijd onder druk staan. Recente waar nemingen wijzen echter op een keren van het tij in positieve zin. Wil de winke lier een groei, of minimaal een stabilisa tie, van de omzet bereiken, dan moet hij zich derhalve duidelijk positioneren en zich indien nodig zelfs offensief opstel len. De gehanteerde winkelformule is daarbij een belangrijk wapen in de strijd om de gunst van de consument. Het kiezen van een winkelformule is ei genlijk niet anders dan het uitwerken van een marketingbeleid. Het gaat er

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 16