wetgeving sluit aan bij realiteit van informatieverwerking 13 Eenvoudig en toegankelijk Verschillen met het vorige wetsontwerp Reikwijdte ^oC- Het nieuwe wetsontwerp 1985 is een eenvoudig opgesteld, goed toegankelijk geheel van regels, gericht op de be scherming van de persoonlijke levens sfeer van natuurlijke personen. Met zijn 55 artikelen is het een zeer gestripte versie van zijn voorganger, die 105 be palingen telde. Een opmerkelijke reduc tie, te meer nu, naast geautomatiseerde bestanden, ook handmatige persoons registraties onder de werkingssfeer van het ontwerp zijn gebracht, een splitsing overheid/bedrijfsleven is doorgevoerd, terwijl men er bovendien in is geslaagd om het aantal bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) te regelen onder werpen sterk te reduceren. Voor hetzelf de geld was Nederland geconfronteerd met een ontwerp met 500 bepalingen. De reductie komt overigens de duidelijk heid niet altijd ten goede. De verschuiving in de aanpak van de problematiek van publiek- naar civiel rechtelijk is een belangrijk verschil met het eerdere wetsontwerp. In dat ont werp moest vooraf het nodige aan ad ministratieve handelingen worden ver richt om een registratie te mogen hou den, terwijl nu het accent ligt op contro le achteraf. Een tweede belangrijk ver schil is de verruiming van de reikwijdte omdat ook handmatig gevoerde re gistraties onder de werking van de wet zijn gebracht. Nieuw ten slotte zijn en kele bepalingen om via gedragscodes zelfregulering te stimuleren. Andere in het oog springende zaken zijn de intro ductie van de mogelijkheid voor belan gengroepen om processen aan te span nen tegen registreerders en het gehan teerde onderscheid tussen de overheid en het bedrijfsleven als registreerden Het oorspronkelijk door het bureaucra tisch karakter preventief werkende systeem is dus vervangen door een nor mensysteem, waarin het accent ligt op repressief toezicht. Een omvangrijke be scherming van de privacy wordt na gestreefd met een aanzienlijke beperk ter bestuurlijk instrumentarium. Er wordt meer op de feitelijke omstandig heden gelet. Een van de uitvloeisels is dat niet meer met absolute regels/pro cedures wordt gewerkt. De meeste voorschriften bieden een mogelijkheid van grote of kleine afwijkingen ten op zichte van de hoofdregel na belangenaf weging. Problematisch is de helderheid van de in het ontwerp gehanteerde defi nities. Deze onhelderheid valt positief en negatief uit te leggen. Enerzijds schept deze een zekere mate van rechtsonzekerheid voor registreerder en geregistreerde. Anderzijds biedt ze de mogelijkheid aan de rechter om de defi nities in de rechtspraak nader in te vul- dingsplicht, reglementsplicht of vergun ningsplicht dus. De wet is van toepassing op alle geau tomatiseerde persoonsregistraties en ook op een aantal handmatig gevoerde persoonsregistraties. Uitgezonderd zijn len. Hierbij kan dan zoveel mogelijk wor den aangesloten op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. De persoonsregistraties zijn, parallel aan de oude indeling, te onderscheiden in meldingsplichtige, reglementsplichtige en vergunningsplichtige registraties. Al le registraties zijn in beginsel regle- mentsplichtig (dat heet nu bij particulie re bedrijven formulierplichtig), tenzij er gevoelige gegevens in voorkomen (hier komen nog nadere regels voor) of tenzij ze bij AMvB zijn uitgezonderd van reglements- of formulierplicht (de vroe ger als meldingsplichtig gekarakteri seerde registraties). De laatstgenoemde groep valt dan onder een lichter regime. Weliswaar geen meldingsplicht, maar wel nog in te stellen speciale regels. Be paald geen a priori afschaffing van mei registraties voor persoonlijk of huiselijk gebruik (zakagenda's, aantekeningen etc.), registraties die uitsluitend zijn bestemd voor journalistieke doeleinden, boeken, tijdschriften of catalogi, en ver der de onder speciale wetgeving vallen de registraties als openbare registers, politieregisters en archiefstukken. Handmatig gevoerde persoonsregistra ties vallen slechts onder de wet voor zo ver ze, met het oog op een doeltreffen de raadpleging van de opgenomen ge gevens, systematisch zijn aangelegd. Voor wat betreft het buitenland is er een aantal voorzieningen getroffen die bestandsvlucht naar datahavens - lan den zonder privacy wetgeving - moe ten voorkomen. Onder omstandigheden is de wet dan ook van toepassing op in het buitenland gevoerde registraties van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 13