leidt tot verharding concurrentie Landbou wuitgaven De 'Farm BiH' 1985 Veel Amerikaanse boeren zijn de wan hoop nabij. De nieuwe 'Farm BUI' zal voor velen niet de verbetering brengen, waarop gehoopt is. heeft. Daarnaast heeft de minister van Landbouw in de nieuwe wet de moge lijkheid gekregen om deze percentages extra te verhogen, indien zich een situa tie voordoet waarbij de overschotpro- duktie nauwelijks vermindert. Boven dien zullen voortaan slechte landbouw gronden niet in aanmerking komen voor areaalbeperking. Verder zal volgens de 'Farm BUI' circa 10% van de totale cul tuuroppervlakte - met name de erosie gevoelige gronden - uit de produktie worden genomen om te worden bestemd voor onder andere bos. Dit is een oppervlakte van maar liefst 21 maal het cultuurareaal van Nederland. Ver wacht wordt dat in verband met de lage marktprijzen een veel groter deel (90% in plaats van 50%) van de boeren zal deelnemen aan de steunprogramma's. De kosten van de steunprogramma's voor de komende drie jaar (1986-1988) te staan. Kort na de ondertekening van de 'Farm BUI' 1985 kondigde de mi nister van Landbouw, J. Block, zijn af treden aan. Per medio februari 1986 werd Block opgevolgd door R. Lyng, een naaste landbouwmedewerker en ver trouwensman van Reagan, toen deze nog gouverneur van Californië was. Het wetsontwerp voor de nieuwe 'Farm BUI' beoogde oorspronkelijk over een periode van vijf jaar genomen ruwweg een halvering van de landbouwuitgaven Ir. A. R. Sjauw- Koen-Fa Bedrijfstakonderzoek per jaar te bereiken. Daartoe zouden de 'loan rates' met ingang van de eerstvol gende drie jaar in totaal met 25% wor den verlaagd, terwijl de 'target-prices' in de komende vijf jaar geleidelijk even eens met 25% zouden worden ver laagd. Een andere maatregel was een beperking van de mogelijkheden voor boeren om in aanmerking te komen voor 'deficiency payments'. In de 'Farm BiH' 1985 heeft de Regering haar zin om een meer marktgeoriën teerd beleid te voeren wel gekregen, echter niet in die mate zoals zij oor spronkelijk had voorgesteld. Opmerke lijk is, dat er niet bezuinigd is op het ex portbudget. Het zogenaamde 'BICEP'- programma (exportkredieten tot een be drag van 2 miljard voor de periode 1986-1988) om Amerikaanse expor teurs in de gelegenheid te stellen hun afzet in het buitenland te vergroten, zal worden voortgezet. Bij de andere ex- portstimulerende maatregelen is zelfs sprake van een uitbreiding van het budget Verder valt op dat het areaalbeper- kingsprogramma, dat als voorwaarde voor de boeren geldt voor deelname aan het totale steunprogramma, is ver zwaard. Zo is voor tarwe in 1986 een areaalbeperking van minstens 20% (was 15%) vereist en voor voeder- granen van minstens 15% (was 10%) van het normale areaal grond dat de betrokken producent in gebruik zijn begroot op ruim 17 miljard dollar ge middeld per jaar, terwijl de Regering een bedrag van ongeveer 8 miljard dollar ge middeld per jaar voor ogen had toen de ze het wetsontwerp in februari 1985 presenteerde. Voor een groot deel is dit het werk geweest van de landbouwlob- by die vooral sterk vertegenwoordigd is in de Senaat. Vergeleken echter met de kosten voor de uitvoering van de 'Farm BUI' 1981 plus enkele aanvullende maat regelen (voor 1981-1985 bijna 14 miljard dollar per jaar) liggen de uitgaven voor de komende 3 jaar gemiddeld toch aan merkelijk hoger. Belangrijke overweging hierbij is geweest dat de voorziene da ling van de binnenlandse marktprijzen in de VS relatief minder sterk zal zijn dan de verlaging van de 'loan rates', waar door de inkomenstoeslagen - 'dehcien- cy payments' - zullen toenemen. Daar naast is de verwachting dat ook veel meer boeren aan de steunprogramma's zullen gaan deelnemen. Voor de volledigheid zij vermeld dat de kosten van het landbouwbeleid in de VS de komende drie jaar in totaal op 125 miljard dollar zijn begroot. Dit bedrag ontstaat wanneer onder andere de kosten van het 'Food Stamp'-pro-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 9