leidt tot verharding concurrentie
Landbou wuitgaven
De 'Farm BiH' 1985
Veel Amerikaanse boeren zijn de wan
hoop nabij. De nieuwe 'Farm BUI' zal
voor velen niet de verbetering brengen,
waarop gehoopt is.
heeft. Daarnaast heeft de minister van
Landbouw in de nieuwe wet de moge
lijkheid gekregen om deze percentages
extra te verhogen, indien zich een situa
tie voordoet waarbij de overschotpro-
duktie nauwelijks vermindert. Boven
dien zullen voortaan slechte landbouw
gronden niet in aanmerking komen voor
areaalbeperking. Verder zal volgens de
'Farm BUI' circa 10% van de totale cul
tuuroppervlakte - met name de erosie
gevoelige gronden - uit de produktie
worden genomen om te worden
bestemd voor onder andere bos. Dit is
een oppervlakte van maar liefst 21 maal
het cultuurareaal van Nederland. Ver
wacht wordt dat in verband met de lage
marktprijzen een veel groter deel (90%
in plaats van 50%) van de boeren zal
deelnemen aan de steunprogramma's.
De kosten van de steunprogramma's
voor de komende drie jaar (1986-1988)
te staan. Kort na de ondertekening van
de 'Farm BUI' 1985 kondigde de mi
nister van Landbouw, J. Block, zijn af
treden aan. Per medio februari 1986
werd Block opgevolgd door R. Lyng, een
naaste landbouwmedewerker en ver
trouwensman van Reagan, toen deze
nog gouverneur van Californië was.
Het wetsontwerp voor de nieuwe 'Farm
BUI' beoogde oorspronkelijk over een
periode van vijf jaar genomen ruwweg
een halvering van de landbouwuitgaven
Ir. A. R. Sjauw-
Koen-Fa
Bedrijfstakonderzoek
per jaar te bereiken. Daartoe zouden de
'loan rates' met ingang van de eerstvol
gende drie jaar in totaal met 25% wor
den verlaagd, terwijl de 'target-prices'
in de komende vijf jaar geleidelijk even
eens met 25% zouden worden ver
laagd. Een andere maatregel was een
beperking van de mogelijkheden voor
boeren om in aanmerking te komen
voor 'deficiency payments'.
In de 'Farm BiH' 1985 heeft de Regering
haar zin om een meer marktgeoriën
teerd beleid te voeren wel gekregen,
echter niet in die mate zoals zij oor
spronkelijk had voorgesteld. Opmerke
lijk is, dat er niet bezuinigd is op het ex
portbudget. Het zogenaamde 'BICEP'-
programma (exportkredieten tot een be
drag van 2 miljard voor de periode
1986-1988) om Amerikaanse expor
teurs in de gelegenheid te stellen hun
afzet in het buitenland te vergroten, zal
worden voortgezet. Bij de andere ex-
portstimulerende maatregelen is zelfs
sprake van een uitbreiding van het
budget
Verder valt op dat het areaalbeper-
kingsprogramma, dat als voorwaarde
voor de boeren geldt voor deelname aan
het totale steunprogramma, is ver
zwaard. Zo is voor tarwe in 1986 een
areaalbeperking van minstens 20%
(was 15%) vereist en voor voeder-
granen van minstens 15% (was
10%) van het normale areaal grond dat
de betrokken producent in gebruik
zijn begroot op ruim 17 miljard dollar ge
middeld per jaar, terwijl de Regering een
bedrag van ongeveer 8 miljard dollar ge
middeld per jaar voor ogen had toen de
ze het wetsontwerp in februari 1985
presenteerde. Voor een groot deel is dit
het werk geweest van de landbouwlob-
by die vooral sterk vertegenwoordigd is
in de Senaat. Vergeleken echter met de
kosten voor de uitvoering van de 'Farm
BUI' 1981 plus enkele aanvullende maat
regelen (voor 1981-1985 bijna 14 miljard
dollar per jaar) liggen de uitgaven voor
de komende 3 jaar gemiddeld toch aan
merkelijk hoger. Belangrijke overweging
hierbij is geweest dat de voorziene da
ling van de binnenlandse marktprijzen in
de VS relatief minder sterk zal zijn dan
de verlaging van de 'loan rates', waar
door de inkomenstoeslagen - 'dehcien-
cy payments' - zullen toenemen. Daar
naast is de verwachting dat ook veel
meer boeren aan de steunprogramma's
zullen gaan deelnemen.
Voor de volledigheid zij vermeld dat de
kosten van het landbouwbeleid in de VS
de komende drie jaar in totaal op 125
miljard dollar zijn begroot. Dit bedrag
ontstaat wanneer onder andere de
kosten van het 'Food Stamp'-pro-