27 Wie least er? Wat kost het De rol van de Rabobankorganisatie Ford Siërra 1600 Laser versn. dstof LPG verbruik :al gecalc. liters per liter excl. BTW logusprijs excl. BTW f ng 10,00% o aankoopprijs f reringskosten i\ accessoires BTW e investering f waarde excl. BTW 5DR. B I 10,5 II 353 f 0,555 22 778,15 2 277,82 20 500,33 500,00 1 450,00 22 450,34 5 955,88 VOORBEELD I (peildatum Catalogusprijs .nel. BTW f 27 106,00 Restwaarde incl. BTW f 7 087,50 Looptijd in maanden 48 Jaarkilometrage 30 000 Totaal kilometrage 120 000 Specificatie accessoires: LPG LANDIH 60 liter f 1 450,00 e afschrijving f 16 494,46 Totaal accessoires oitatiekosten: Totaal Per maand ct/km :hrijving f 16 494,46 f 343.63 f 13,75 e 8,25% 5 142,59 107,14 4,29 sting 4 652,00 96,92 3,88 ekering 4 892,08 101,92 4,08 iinistratiekosten 1 500,00 31,25 1,25 erhoud reparatie 5 976,00 124,50 4,98 en vervangende wagen 312,00 6,50 0,26 rige kosten ts kenteken deel III 94,00 1,96 0,08 agement fee 700,00 14,58 0,58 Ie leaseprijs excl. brandstof f 39 763.20 f 828.40 f 33,14 idstof 11 353 liter x 0,555 6 300,48 131,26 5,25 Ie leasekosten f 46 063.68 f 959,66 f 38,39 prijs voor meer km's 8,68 prijs voor minder km's 8,68 \elijking eigen beheer en leasing VOORBEELD II gaan is van een wagenpark van 30 auto's met een gemiddelde aanschafwaar \n f 27 500,- en een gemiddeld jaarkilometrage van 40 000 km per auto. i beheer menten en arbeidsbelasting: nschaf auto 1 x per maand rkoop auto 1 x per maand derhoud: 7 facturen x 30 210 facturen indstof: 1 10 100 bonnen x 30 3000 bonnen hades. 1 schade per auto per jaar 30 schades vangende auto: circa 40 x per jaar. ng aringen: schrijving: 12 x f 750,- rzekering: 10% besparing per auto ad f 1000, derhoudskosten. gemiddeld f 2000, per jaar korting 20% ministratiekosten: halve arbeidskracht jndstofverbruik: 5% bezuiniging vangende auto: f 100,- per auto per jaar anagement tijd: 15 dagen per jaar serskosten leasemaatschappij jkse besparing f 9 000, 3 000, 12 000, 20 000, 10 000, 4 000, 1 5 000, f 73 000, 18 000, f 55 000, lease zijn beide vormen uiteraard gang baar. Gesloten calculatie komt zowel bij grote als bij zeer kleine wagenparken voor. Het is de meest bekende vorm van operationele autoleasing. Tussen lessor en lessee wordt een vaste prijs overeen gekomen voor het aantal kilometers en de tijdsduur waarvoor de auto ter be schikking zal worden gesteld. De lease prijs kan tijdens de looptijd niet of nau welijks worden gewijzigd. Er wordt tus sentijds geen informatie gegeven over de stand van zaken met betrekking tot de exploitatie van de auto en aan het eind vindt geen afrekening plaats, be houdens dan de afrekening voor meer of minder gereden kilometers. Prijsze- kerheid gedurende de gehele leaseperi ode en gemak staan hierbij voorop. In slechts één factuur per maand wordt het hele wel en wee van het wagenpark vastgelegd. Open calculatie gaat wat verder. Voor wagenparken vanaf 10 auto's kan de klant, indien hij dit wenst, leasen op ba sis van open calculatie. Dit houdt in dat reeds in het offertestadium een volledi ge calculatie met alle componenten met de cliënt wordt besproken. Is eenmaal een auto gekozen op basis van deze open offerte dan ontvangt de klant ge durende de looptijd van de lease één keer in de drie maanden een signale- ringslijst, waarop in cumulatieve cijfers is aangegeven hoe de exploitatie van de auto verloopt. Zichtbaar wordt dan wel ke afwijkingen er ten opzichte van de voorcalculatie plaatsvinden. Aan het eind van de lease, als de auto verkocht is, vindt een definitieve afrekening plaats. Het verschil tussen voorgecalcu- leerde en werkelijke kosten wordt be paald en aan het eind van het kalender jaar verrekend met uit hetzelfde park uitgelopen auto's. De exploitatieresulta ten, positief of negatief, worden met el kaar gesaldeerd. Blijft er een positief saldo over dan wordt dit aan de lessee uitgekeerd. Resteert er een negatief sal do, dan is dat voor rekening van Trans lease. Aan deze methode zitten natuur lijk voordelen. De lessee weet exact waar hij aan toe is, maar als blijkt dat de exploitatie van de auto meevalt dan heeft hij de mogelijkheid om nog iets te rug te krijgen. De tussentijdse signale ring geeft inzicht in het wel en wee van het wagenpark en geeft tevens de mo gelijkheid om in te grijpen als exploita tiekosten zich niet meer verhouden met de oorspronkelijke voorgecalculeerde kosten. De keerzijde van de medaille is dat slechts enkele componenten tot op zekere hoogte beïnvloedbaar zijn, en dat maakt dat de financiële verschillen tus sen voor- en nacalculatie uiteindelijk slechts gering zijn. Een en ander onder het voorbehoud dat de leaseprijzen scherp zijn, want anders krijgt men zijn eigen teveel betaalde geld uiteindelijk na verloop van tijd weer terug. Voorbeeld I van een open calculatie staat hierboven afgedrukt. Daaruit mag blijken dat slechts de componenten re paratie en onderhoud en in zeer beperk te mate de restwaarde enigszins beïn vloedbaar zijn door een tijdige signale ring en daaruit voortvloeiende corrige rende acties ten opzichte van de berij ders. Elk bedrijf zal voor zichzelf moeten afwegen of de tijd en moeite die besteed moeten worden om daadwer kelijk iets met de signaleringslijsten te doen, zal opwegen tegen de mogelijke besparingen die daarmee bereikt kun nen worden. Het toepassen van leasing blijkt in de praktijk niet gebonden te zijn aan be paalde gebruikersgroepen of bepaalde branches. In elke branche en voor elk type gebruiker zijn er leasevormen en wordt er ook daadwerkelijk geleast. Eén voorbehoud moet daarbij worden ge maakt. Leasen is in het algemeen pas interessant als er meer dan 20 000 km's per jaar met een auto worden ge reden. Maar met inachtneming van ge noemde voorwaarde kan geconstateerd worden dat kleine bedrijven met 1 auto tot giganten met wagenparken van 1000 auto's of meer overgaan tot lea sing. Daarbij spelen overwegingen een rol zoals een ruimere liquiditeit. Een be tere balanspresentatie. Een scherpe ren te. Gemakkelijk calculeren en budgette ren met een grote prijszekerheid. Minder rompslomp. Vervangende auto's die door de leasemaatschappijen worden verzorgd. En er wordt geprofiteerd van duidelijke schaalvoordelen op het ge bied van inkoop, verzekering en kosten bewaking hetgeen tot uitdrukking komt in de tarieven. Leasen kan de prijsvergelijking met ei gen beheer zeker doorstaan. De vele be drijven, van groot tot klein, die reeds ja ren leasen mogen hiervan het bewijs zijn. Door een professioneel beheer en het doorspelen van schaalvoordelen aan de klant kan de leasemaatschappij vrij wel altijd concurreren met andere vor men van wagenparkbeheer. Voorbeeld II moge dit verduidelijken. Door deelname in Translease krijgt de Rabobankorganisatie de mogelijkheid op deze snel groeiende markt een actie ve rol te spelen. Het getuigt van alert heid en goed inzicht in veranderende omstandigheden als de organisatie bin nen haar relatiekring een scherp ge prijsd produkt aan kan bieden. Bij Trans lease wordt er bovendien nog eens een snelle en persoonlijke service aan toe gevoegd. Ingrediënten die onmisbaar zijn om succes te hebben in deze markt. Dat dit concept werkt bewijzen de groeicijfers van het afgelopen jaar.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 31