27
Wie least er?
Wat kost het
De rol van de
Rabobankorganisatie
Ford Siërra
1600 Laser versn.
dstof LPG verbruik
:al gecalc. liters
per liter excl. BTW
logusprijs excl. BTW f
ng 10,00%
o aankoopprijs f
reringskosten
i\ accessoires
BTW
e investering f
waarde excl. BTW
5DR. B
I 10,5
II 353
f 0,555
22 778,15
2 277,82
20 500,33
500,00
1 450,00
22 450,34
5 955,88
VOORBEELD I
(peildatum
Catalogusprijs .nel. BTW f 27 106,00
Restwaarde incl. BTW f 7 087,50
Looptijd in maanden 48
Jaarkilometrage 30 000
Totaal kilometrage 120 000
Specificatie accessoires:
LPG LANDIH 60 liter f 1 450,00
e afschrijving
f 16 494,46 Totaal accessoires
oitatiekosten:
Totaal
Per maand
ct/km
:hrijving
f 16 494,46
f 343.63
f 13,75
e 8,25%
5 142,59
107,14
4,29
sting
4 652,00
96,92
3,88
ekering
4 892,08
101,92
4,08
iinistratiekosten
1 500,00
31,25
1,25
erhoud reparatie
5 976,00
124,50
4,98
en vervangende wagen
312,00
6,50
0,26
rige kosten
ts kenteken deel III
94,00
1,96
0,08
agement fee
700,00
14,58
0,58
Ie leaseprijs excl. brandstof
f 39 763.20
f 828.40
f 33,14
idstof 11 353 liter x 0,555
6 300,48
131,26
5,25
Ie leasekosten
f 46 063.68
f 959,66
f 38,39
prijs voor meer km's
8,68
prijs voor minder km's
8,68
\elijking eigen beheer en leasing VOORBEELD II
gaan is van een wagenpark van 30 auto's met een gemiddelde aanschafwaar
\n f 27 500,- en een gemiddeld jaarkilometrage van 40 000 km per auto.
i beheer
menten en arbeidsbelasting:
nschaf auto 1 x per maand
rkoop auto 1 x per maand
derhoud: 7 facturen x 30 210 facturen
indstof: 1 10 100 bonnen x 30 3000 bonnen
hades. 1 schade per auto per jaar 30 schades
vangende auto: circa 40 x per jaar.
ng
aringen:
schrijving: 12 x f 750,-
rzekering: 10% besparing per auto ad f 1000,
derhoudskosten. gemiddeld f 2000, per jaar korting 20%
ministratiekosten: halve arbeidskracht
jndstofverbruik: 5% bezuiniging
vangende auto: f 100,- per auto per jaar
anagement tijd: 15 dagen per jaar
serskosten leasemaatschappij
jkse besparing
f 9 000,
3 000,
12 000,
20 000,
10 000,
4 000,
1 5 000,
f 73 000,
18 000,
f 55 000,
lease zijn beide vormen uiteraard gang
baar. Gesloten calculatie komt zowel bij
grote als bij zeer kleine wagenparken
voor. Het is de meest bekende vorm van
operationele autoleasing. Tussen lessor
en lessee wordt een vaste prijs overeen
gekomen voor het aantal kilometers en
de tijdsduur waarvoor de auto ter be
schikking zal worden gesteld. De lease
prijs kan tijdens de looptijd niet of nau
welijks worden gewijzigd. Er wordt tus
sentijds geen informatie gegeven over
de stand van zaken met betrekking tot
de exploitatie van de auto en aan het
eind vindt geen afrekening plaats, be
houdens dan de afrekening voor meer
of minder gereden kilometers. Prijsze-
kerheid gedurende de gehele leaseperi
ode en gemak staan hierbij voorop. In
slechts één factuur per maand wordt
het hele wel en wee van het wagenpark
vastgelegd.
Open calculatie gaat wat verder. Voor
wagenparken vanaf 10 auto's kan de
klant, indien hij dit wenst, leasen op ba
sis van open calculatie. Dit houdt in dat
reeds in het offertestadium een volledi
ge calculatie met alle componenten met
de cliënt wordt besproken. Is eenmaal
een auto gekozen op basis van deze
open offerte dan ontvangt de klant ge
durende de looptijd van de lease één
keer in de drie maanden een signale-
ringslijst, waarop in cumulatieve cijfers
is aangegeven hoe de exploitatie van de
auto verloopt. Zichtbaar wordt dan wel
ke afwijkingen er ten opzichte van de
voorcalculatie plaatsvinden. Aan het
eind van de lease, als de auto verkocht
is, vindt een definitieve afrekening
plaats. Het verschil tussen voorgecalcu-
leerde en werkelijke kosten wordt be
paald en aan het eind van het kalender
jaar verrekend met uit hetzelfde park
uitgelopen auto's. De exploitatieresulta
ten, positief of negatief, worden met el
kaar gesaldeerd. Blijft er een positief
saldo over dan wordt dit aan de lessee
uitgekeerd. Resteert er een negatief sal
do, dan is dat voor rekening van Trans
lease. Aan deze methode zitten natuur
lijk voordelen. De lessee weet exact
waar hij aan toe is, maar als blijkt dat de
exploitatie van de auto meevalt dan
heeft hij de mogelijkheid om nog iets te
rug te krijgen. De tussentijdse signale
ring geeft inzicht in het wel en wee van
het wagenpark en geeft tevens de mo
gelijkheid om in te grijpen als exploita
tiekosten zich niet meer verhouden met
de oorspronkelijke voorgecalculeerde
kosten. De keerzijde van de medaille is
dat slechts enkele componenten tot op
zekere hoogte beïnvloedbaar zijn, en dat
maakt dat de financiële verschillen tus
sen voor- en nacalculatie uiteindelijk
slechts gering zijn. Een en ander onder
het voorbehoud dat de leaseprijzen
scherp zijn, want anders krijgt men zijn
eigen teveel betaalde geld uiteindelijk na
verloop van tijd weer terug.
Voorbeeld I van een open calculatie
staat hierboven afgedrukt. Daaruit mag
blijken dat slechts de componenten re
paratie en onderhoud en in zeer beperk
te mate de restwaarde enigszins beïn
vloedbaar zijn door een tijdige signale
ring en daaruit voortvloeiende corrige
rende acties ten opzichte van de berij
ders. Elk bedrijf zal voor zichzelf moeten
afwegen of de tijd en moeite die
besteed moeten worden om daadwer
kelijk iets met de signaleringslijsten te
doen, zal opwegen tegen de mogelijke
besparingen die daarmee bereikt kun
nen worden.
Het toepassen van leasing blijkt in de
praktijk niet gebonden te zijn aan be
paalde gebruikersgroepen of bepaalde
branches. In elke branche en voor elk
type gebruiker zijn er leasevormen en
wordt er ook daadwerkelijk geleast. Eén
voorbehoud moet daarbij worden ge
maakt. Leasen is in het algemeen pas
interessant als er meer dan 20 000
km's per jaar met een auto worden ge
reden. Maar met inachtneming van ge
noemde voorwaarde kan geconstateerd
worden dat kleine bedrijven met 1 auto
tot giganten met wagenparken van
1000 auto's of meer overgaan tot lea
sing. Daarbij spelen overwegingen een
rol zoals een ruimere liquiditeit. Een be
tere balanspresentatie. Een scherpe ren
te. Gemakkelijk calculeren en budgette
ren met een grote prijszekerheid. Minder
rompslomp. Vervangende auto's die
door de leasemaatschappijen worden
verzorgd. En er wordt geprofiteerd van
duidelijke schaalvoordelen op het ge
bied van inkoop, verzekering en kosten
bewaking hetgeen tot uitdrukking komt
in de tarieven.
Leasen kan de prijsvergelijking met ei
gen beheer zeker doorstaan. De vele be
drijven, van groot tot klein, die reeds ja
ren leasen mogen hiervan het bewijs
zijn. Door een professioneel beheer en
het doorspelen van schaalvoordelen aan
de klant kan de leasemaatschappij vrij
wel altijd concurreren met andere vor
men van wagenparkbeheer. Voorbeeld II
moge dit verduidelijken.
Door deelname in Translease krijgt de
Rabobankorganisatie de mogelijkheid
op deze snel groeiende markt een actie
ve rol te spelen. Het getuigt van alert
heid en goed inzicht in veranderende
omstandigheden als de organisatie bin
nen haar relatiekring een scherp ge
prijsd produkt aan kan bieden. Bij Trans
lease wordt er bovendien nog eens een
snelle en persoonlijke service aan toe
gevoegd. Ingrediënten die onmisbaar
zijn om succes te hebben in deze markt.
Dat dit concept werkt bewijzen de
groeicijfers van het afgelopen jaar.