'Ik ben vervoerder, geen autohandelaar' Kernachtiger kan de heer W. van Denderen het niet uitdrukken, als we naar zijn motieven informeren om zijn autopark te leasen. Toen hij 15 jaar geleden zijn eerste bestelauto kocht legde hij de basis voor de on derneming Dentex Vervoer bv. Het wagenpark omvat nu 135 bestelauto's, bij elkaar goed voor zo'n 12 mil joen km per jaar. Vormen van leasen Open of gesloten calculatie? De dienstverlening van Dentex gaat veel verder dan het afleveren van geadresseerde pakketjes. Zo regelt Dentex in op dracht van filmverhuurbe drijven de complete dis tributie van films over le gerplaatsen, scholen, zie kenhuizen, vormingscen tra e.d. 'Rambo' moet vandaag naar Leeuwar den, morgen naar Venlo, en vervolgens naar opticiëns in het land wor den dan door ons be zocht, we leveren de gla zen af in speciale muur- kluizen en halen de re cepten op. Daarnaast ver zorgen wij 90% van het vervoer van de foto industrie. Zo zijn we 24 uur per dag aan de gang,' aldus Van Denderen. Kwaliteit heeft hij hoog in het vaandel staan. Risi co's worden dan ook uit Maastricht; dat vraagt een hele organisatie, legt Van Denderen uit. 'Daar naast worden door ons videotheken bezocht waar voorraden worden aangevuld en de nieuwste titels worden afgeleverd. 'Elke nacht bezoeken wij 4000 adressen. Wij vervoeren dan gemiddeld 8000 zak jes met brillenglazen: alle gebannen waar dat maar enigszins mogelijk is. Technische maar vooral ook economische be drijfszekerheid tellen voor hem zwaar. Daarom heeft hij zich al jaren geleden tot het leasegebruik bekend. Aanvankelijk waren alle wagens in eigendom. Toen echter het automerk waarvan hij de auto's be trok wat in de versukke ling raakte, daalde de in- ruilprijs gevoelig. Dat was voor hem de overweging om te gaan leasen. Zo heeft Van Denderen in de loop van de tijd een aan tal leasemaatschappijen uit eigen ervaring leren kennen. Met name als Dentex een cliënt ver wierf, die zijn complete distributie wilde gaan uit besteden. Dat is enkele malen voorgekomen. Het wagenpark met chauf feurs én leasecontract werd dan aan Dentex overgedragen. 'Ronduit gezegd, was ik over heel wat leasemaatschappijen echt ontevreden. Zoiets kan ik als ondernemer niet hebben.' Dat veran derde toen Van Denderen met Translease kennis maakte. 'Ze zijn klantge richt bezig; het zijn auto mensen, dat merk je aan alles,' zegt de ervaren fleet-owner. De flexibili teit bij Translease stelt hij erg op prijs Zo omvat zijn contract de afschrijving, verzekering en financie ring. Het onderhoud wordt in de eigen werk plaats verricht. 'Ik ben van mening dat leasen een goede zaak is, waarbij voor mij het afko pen van het prijsrisico op de tweedehandsmarkt het zwaarste weegt. Ie dere week ruil ik twee wagens in; mijn dealer kan onmogelijk al die wa gens terugnemen tegen een redelijke prijs. Maar Translease heeft contac ten met veel dealers in het land, waardoor zij 'overall' een betere prijs kan maken. En indirect merk ik dat in de lease- kosten.' Merkwaardig genoeg is leasen in Neder land nog steeds niet juridisch geregeld. Simpelweg vertaald betekent leasen hu ren. Maar in de dagelijkse praktijk blij ken er aanzienlijke verschillen voor te komen. De twee bekendste vormen van leasen zijn financiële leasing en operati onele leasing. Bij financiële leasing is al lang geen sprake meer van huur. Het woord zegt het feitelijk al, er is sprake van een financiering door middel van een leasecontract. Het voordeel is dan wel dat er een 100% financiering ver kregen kan worden op een roerend ob ject. Verder heeft het alle kenmerken van een lening. De lener (lessee) draagt het economisch risico, dat wil zeggen het risico van tenietgaan en veroude ring. In de leasetermijnen is dan een be drag voor aflossing en rente begrepen. Andere componenten komen in principe bij een financiële leasing niet voor. De fi nancier (lessor) is juridisch eigenaar van het object. De facturering bij levering van het goed, geschiedt echter op naam van de gebruiker. Deze verrekent tevens de BTW en claimt zo mogelijk ook de WIR-premie. Aan het eind van de loop tijd wordt het object voor een symbo lisch bedrag, meestal is dat slechts f 1,- overgedragen aan de gebruiker. Dan is de hele koopprijs plus de rente voldaan. Alles wijst er dus op dat het hier een fi nanciering betreft en geen huurvorm. De rechter kwalificeert een dergelijk contract dan ook als een huurkoop contract. De tweede vorm is operationele leasing. Daarbij is wel degelijk sprake van een huursituatie omdat de verhuurder het economisch risico voor het object loopt en tevens verantwoordelijk is voor een goed onderhoud en een goed doen functioneren van het object. Bij operati onele autoleasing blijkt dat het duide lijkst. In de leaseprijs is een aantal com ponenten opgenomen die alles met dienstverlening op en om de auto te ma ken hebben. Wegenbelasting, verzeke ring, reparatie, onderhoud, banden, schade-afwikkeling, administratie, be heer, aankoop en verkoop van de auto, brandstofkostenbeheer, vervangende auto, lidmaatschap van de ANWB, al de ze zaken zijn min of meer standaard in een operationeel leasecontract aanwe zig. Daarmee wordt aangegeven dat de dienstverlening rond de auto een zeer belangrijke factor is. De financiering maakt dan zelfs nog maar 40% van de totale kostprijs uit. De rol die de lease maatschappij in de overige 60% speelt is die van specialist. Specialist in het calculeren, beheren en behandelen van grote en kleine wagenparken. Ook autoleasing kent zijn eigen verschij ningsvormen. De meest bekende zijn wel open en gesloten calculatie. Wat de beste keus is hangt af van een aantal factoren. Elke klant moet samen met de leasemaatschappij bepalen welke vorm hij het beste kan hanteren. Bij Trans-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 30