'Ik ben vervoerder, geen autohandelaar'
Kernachtiger kan de heer W. van Denderen het niet
uitdrukken, als we naar zijn motieven informeren om
zijn autopark te leasen. Toen hij 15 jaar geleden zijn
eerste bestelauto kocht legde hij de basis voor de on
derneming Dentex Vervoer bv. Het wagenpark omvat
nu 135 bestelauto's, bij elkaar goed voor zo'n 12 mil
joen km per jaar.
Vormen van leasen
Open of gesloten calculatie?
De dienstverlening van
Dentex gaat veel verder
dan het afleveren van
geadresseerde pakketjes.
Zo regelt Dentex in op
dracht van filmverhuurbe
drijven de complete dis
tributie van films over le
gerplaatsen, scholen, zie
kenhuizen, vormingscen
tra e.d. 'Rambo' moet
vandaag naar Leeuwar
den, morgen naar Venlo,
en vervolgens naar
opticiëns in het land wor
den dan door ons be
zocht, we leveren de gla
zen af in speciale muur-
kluizen en halen de re
cepten op. Daarnaast ver
zorgen wij 90% van het
vervoer van de foto
industrie. Zo zijn we 24
uur per dag aan de gang,'
aldus Van Denderen.
Kwaliteit heeft hij hoog in
het vaandel staan. Risi
co's worden dan ook uit
Maastricht; dat vraagt
een hele organisatie, legt
Van Denderen uit. 'Daar
naast worden door ons
videotheken bezocht
waar voorraden worden
aangevuld en de
nieuwste titels worden
afgeleverd. 'Elke nacht
bezoeken wij 4000
adressen. Wij vervoeren
dan gemiddeld 8000 zak
jes met brillenglazen: alle
gebannen waar dat maar
enigszins mogelijk is.
Technische maar vooral
ook economische be
drijfszekerheid tellen voor
hem zwaar. Daarom heeft
hij zich al jaren geleden
tot het leasegebruik
bekend.
Aanvankelijk waren alle
wagens in eigendom.
Toen echter het automerk
waarvan hij de auto's be
trok wat in de versukke
ling raakte, daalde de in-
ruilprijs gevoelig. Dat was
voor hem de overweging
om te gaan leasen. Zo
heeft Van Denderen in de
loop van de tijd een aan
tal leasemaatschappijen
uit eigen ervaring leren
kennen. Met name als
Dentex een cliënt ver
wierf, die zijn complete
distributie wilde gaan uit
besteden. Dat is enkele
malen voorgekomen. Het
wagenpark met chauf
feurs én leasecontract
werd dan aan Dentex
overgedragen. 'Ronduit
gezegd, was ik over heel
wat leasemaatschappijen
echt ontevreden. Zoiets
kan ik als ondernemer
niet hebben.' Dat veran
derde toen Van Denderen
met Translease kennis
maakte. 'Ze zijn klantge
richt bezig; het zijn auto
mensen, dat merk je aan
alles,' zegt de ervaren
fleet-owner. De flexibili
teit bij Translease stelt hij
erg op prijs Zo omvat zijn
contract de afschrijving,
verzekering en financie
ring. Het onderhoud
wordt in de eigen werk
plaats verricht.
'Ik ben van mening dat
leasen een goede zaak is,
waarbij voor mij het afko
pen van het prijsrisico op
de tweedehandsmarkt
het zwaarste weegt. Ie
dere week ruil ik twee
wagens in; mijn dealer
kan onmogelijk al die wa
gens terugnemen tegen
een redelijke prijs. Maar
Translease heeft contac
ten met veel dealers in
het land, waardoor zij
'overall' een betere prijs
kan maken. En indirect
merk ik dat in de lease-
kosten.'
Merkwaardig genoeg is leasen in Neder
land nog steeds niet juridisch geregeld.
Simpelweg vertaald betekent leasen hu
ren. Maar in de dagelijkse praktijk blij
ken er aanzienlijke verschillen voor te
komen. De twee bekendste vormen van
leasen zijn financiële leasing en operati
onele leasing. Bij financiële leasing is al
lang geen sprake meer van huur. Het
woord zegt het feitelijk al, er is sprake
van een financiering door middel van
een leasecontract. Het voordeel is dan
wel dat er een 100% financiering ver
kregen kan worden op een roerend ob
ject. Verder heeft het alle kenmerken
van een lening. De lener (lessee) draagt
het economisch risico, dat wil zeggen
het risico van tenietgaan en veroude
ring. In de leasetermijnen is dan een be
drag voor aflossing en rente begrepen.
Andere componenten komen in principe
bij een financiële leasing niet voor. De fi
nancier (lessor) is juridisch eigenaar van
het object. De facturering bij levering
van het goed, geschiedt echter op naam
van de gebruiker. Deze verrekent tevens
de BTW en claimt zo mogelijk ook de
WIR-premie. Aan het eind van de loop
tijd wordt het object voor een symbo
lisch bedrag, meestal is dat slechts f 1,-
overgedragen aan de gebruiker. Dan is
de hele koopprijs plus de rente voldaan.
Alles wijst er dus op dat het hier een fi
nanciering betreft en geen huurvorm.
De rechter kwalificeert een dergelijk
contract dan ook als een huurkoop
contract.
De tweede vorm is operationele leasing.
Daarbij is wel degelijk sprake van een
huursituatie omdat de verhuurder het
economisch risico voor het object loopt
en tevens verantwoordelijk is voor een
goed onderhoud en een goed doen
functioneren van het object. Bij operati
onele autoleasing blijkt dat het duide
lijkst. In de leaseprijs is een aantal com
ponenten opgenomen die alles met
dienstverlening op en om de auto te ma
ken hebben. Wegenbelasting, verzeke
ring, reparatie, onderhoud, banden,
schade-afwikkeling, administratie, be
heer, aankoop en verkoop van de auto,
brandstofkostenbeheer, vervangende
auto, lidmaatschap van de ANWB, al de
ze zaken zijn min of meer standaard in
een operationeel leasecontract aanwe
zig. Daarmee wordt aangegeven dat de
dienstverlening rond de auto een zeer
belangrijke factor is. De financiering
maakt dan zelfs nog maar 40% van de
totale kostprijs uit. De rol die de lease
maatschappij in de overige 60% speelt
is die van specialist. Specialist in het
calculeren, beheren en behandelen van
grote en kleine wagenparken.
Ook autoleasing kent zijn eigen verschij
ningsvormen. De meest bekende zijn
wel open en gesloten calculatie. Wat de
beste keus is hangt af van een aantal
factoren. Elke klant moet samen met de
leasemaatschappij bepalen welke vorm
hij het beste kan hanteren. Bij Trans-