Operationele
autoleasingvan
statussymbool
tot
bedrijfsmiddel
Als de voortekenen niet
bedriegen zal er binnen enkele
jaren een forse verschuiving
optreden op het gebied van
financiering van bedrijfsmatig
gebruikte autoparken. In
toenemende mate wordt
operationele lease toegepast.
Om aan die behoefte te
kunnen voldoen, nam de
Rabobank via haar dochter De
Lage Landen een 50% belang
in Translease te Nijmegen, één
van de tien grootste
autoleasemaatschappijen in
Nederland.
25
et economisch herstel tekent
zich onder andere af in de au-
- tomarkt. Voor 1985 overtref-
fen de werkelijke cijfers de
oorspronkelijke verwachtin-
gen ver. Een groot deel van
die groei weerspiegelt zich in
de toename van het bedrijfs
autopark. Dat is dan ook de reden waar
om de leasemaatschappijen met name
in 1985, maar ook al in de jaren daar
voor over groei niet te klagen hebben.
Leasing is op zich niets nieuws. Trans
lease bestaat in 1986 al 20 jaar. Oor
spronkelijk als dealer-activiteit begon
nen om de afzet te bevorderen, groeide
deze tak al snel uit tot een universele,
niet merkgebonden leasemaatschappij.
Van een regionaal werkterrein werd
overgeschakeld naar een landelijk werk
terrein met vestigingen in Assen, En
schede, Maarssen en Rotterdam. Vooral
gedurende de laatste jaren overtreffen
de groeicijfers alles wat in de succesvol
le geschiedenis van Translease is gepre
senteerd. Daarvoor zijn diverse redenen
aan te geven.
In de eerste plaats zijn bedrijven na de
economische crisis weer met beide be
nen op de grond gekomen. Men heeft
zich bezonnen over de eigenlijke be
drijfsdoelstellingen. Daarbij heeft men
geconstateerd dat het beter was om be
paalde specialistische taken, waaronder
bijvoorbeeld het beheer van een auto
park, over te dragen aan specialisten.
C. Dominicus
Translease
In de tweede plaats heeft de fiscus bij
de overwegingen een rol gespeeld en
speelt die nog steeds. 'Bovenmatige' ki
lometervergoedingen worden door de
fiscus aangemerkt als loon. Daardoor
werden veel bedrijven de laatste jaren
met zeer forse naheffingen, soms over
5 jaar tegelijk, geconfronteerd. Bij lea
sing speelt dit alles geen rol.
Als derde oorzaak voor de spectaculaire
toename van leasing in de afgelopen ja
ren kan genoemd worden dat meer en
meer bedrijven beseffen dat in een wa
genpark een flink stuk 'dood' kapitaal
moet worden gestoken. Kapitaal dat
veel beter en rendabeler gebruikt kan
worden om de eigenlijke bedrijfs
doelstellingen na te streven. Vandaar
ook de opmerking aan het begin van dit
artikel dat verwacht mag worden dat er
een forse verschuiving zal plaatsvinden
van traditionele financieringsbronnen
naar operationele leasemaatschappijen,
naar schatting zo'n f 4 miljard.
De grote bedrijven, de multinationals en
de bedrijven met zeer grote wagenpar
ken, maken al in belangrijke mate ge
bruik van operational lease. In het
midden- en kleinbedrijf, waar de Rabo
bank een groot marktaandeel heeft, zal
de behoefte aan deze dienstverlening
sterk toenemen. Om haar cliënten in
deze sector ook met deze vorm van
leasing van dienst te kunnen zijn, nam
de Rabobankorganisatie deel in Trans
lease.