Operationele autoleasingvan statussymbool tot bedrijfsmiddel Als de voortekenen niet bedriegen zal er binnen enkele jaren een forse verschuiving optreden op het gebied van financiering van bedrijfsmatig gebruikte autoparken. In toenemende mate wordt operationele lease toegepast. Om aan die behoefte te kunnen voldoen, nam de Rabobank via haar dochter De Lage Landen een 50% belang in Translease te Nijmegen, één van de tien grootste autoleasemaatschappijen in Nederland. 25 et economisch herstel tekent zich onder andere af in de au- - tomarkt. Voor 1985 overtref- fen de werkelijke cijfers de oorspronkelijke verwachtin- gen ver. Een groot deel van die groei weerspiegelt zich in de toename van het bedrijfs autopark. Dat is dan ook de reden waar om de leasemaatschappijen met name in 1985, maar ook al in de jaren daar voor over groei niet te klagen hebben. Leasing is op zich niets nieuws. Trans lease bestaat in 1986 al 20 jaar. Oor spronkelijk als dealer-activiteit begon nen om de afzet te bevorderen, groeide deze tak al snel uit tot een universele, niet merkgebonden leasemaatschappij. Van een regionaal werkterrein werd overgeschakeld naar een landelijk werk terrein met vestigingen in Assen, En schede, Maarssen en Rotterdam. Vooral gedurende de laatste jaren overtreffen de groeicijfers alles wat in de succesvol le geschiedenis van Translease is gepre senteerd. Daarvoor zijn diverse redenen aan te geven. In de eerste plaats zijn bedrijven na de economische crisis weer met beide be nen op de grond gekomen. Men heeft zich bezonnen over de eigenlijke be drijfsdoelstellingen. Daarbij heeft men geconstateerd dat het beter was om be paalde specialistische taken, waaronder bijvoorbeeld het beheer van een auto park, over te dragen aan specialisten. C. Dominicus Translease In de tweede plaats heeft de fiscus bij de overwegingen een rol gespeeld en speelt die nog steeds. 'Bovenmatige' ki lometervergoedingen worden door de fiscus aangemerkt als loon. Daardoor werden veel bedrijven de laatste jaren met zeer forse naheffingen, soms over 5 jaar tegelijk, geconfronteerd. Bij lea sing speelt dit alles geen rol. Als derde oorzaak voor de spectaculaire toename van leasing in de afgelopen ja ren kan genoemd worden dat meer en meer bedrijven beseffen dat in een wa genpark een flink stuk 'dood' kapitaal moet worden gestoken. Kapitaal dat veel beter en rendabeler gebruikt kan worden om de eigenlijke bedrijfs doelstellingen na te streven. Vandaar ook de opmerking aan het begin van dit artikel dat verwacht mag worden dat er een forse verschuiving zal plaatsvinden van traditionele financieringsbronnen naar operationele leasemaatschappijen, naar schatting zo'n f 4 miljard. De grote bedrijven, de multinationals en de bedrijven met zeer grote wagenpar ken, maken al in belangrijke mate ge bruik van operational lease. In het midden- en kleinbedrijf, waar de Rabo bank een groot marktaandeel heeft, zal de behoefte aan deze dienstverlening sterk toenemen. Om haar cliënten in deze sector ook met deze vorm van leasing van dienst te kunnen zijn, nam de Rabobankorganisatie deel in Trans lease.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 29