Financieringsconstructie aangepast Verzekerd van goede raad Standaardpakket De VVV-polis (Voorheen Vrijwillig Verzekerden-Polis), die door het over koepelend orgaan van particuliere ziek tekostenverzekeraars (het KLOZ) is ont wikkeld om te dienen als standaardpak ket, is in eerste instantie door de over heid afgekeurd. Aangezien de overheid ten tijde van het schrijven van dit artikel (medio januari) de exacte dekking van dit standaardpakket nog niet bekend heeft gemaakt, moet hier volstaan wor den met het uitspreken van de verwach ting dat dit pakket nauwe verwant schap zal vertonen met het huidige zie kenfondspakket. Particuliere ziekte kostenverzekeraars moeten straks dit komt te liggen, overeenkomstig de hui dige leeftijdsgrenzen in het ziekenfonds. Voor vrijwillig verzekerden met kinderen zal een en ander een lastenverzwaring betekenen aangezien zij voor eerder ge noemde kinderen thans geen premie verschuldigd zijn. Verbod op leeftijdstoeslagen Bij toetreding tot een particuliere ziekte kostenverzekering zullen leeftijdstoesla gen niet geoorloofd zijn ten aanzien van verzekerden die opteren voor het stan daardpakket. Het zal duidelijk zijn dat aspirant verzekerden niet verplicht zijn om voor het standaardpakket te kiezen. Zij mo- standaardpakket als afzonderlijke polis gaan voeren ten einde diegene die voor produkt kiest, dienovereenkomstig te kunnen verzekeren. Premiestructuur voor het standaard pakket Hierover blijkt meer duidelijkheid te bestaan. De maandpremie zal voor een volwassene f 135,- gaan bedragen. Voor maximaal 2 kinderen wordt een premie verschuldigd, die 50% van de volwas senenpremie bedraagt. Waar de leef tijdsgrens van de kinderen voor deze ge reduceerde premie (van 50%) komt te liggen is echter op dit moment nog niet bekend. De verwachting lijkt gerecht vaardigd dat de leeftijdsgrens op 1(3 jaar (voor studerende en het huishouden (mee)verzorgende kinderen op 27 jaar) gen ook kiezen voor een ander ziekte- kostenprodukt met dien verstande dat hiervoor de bestaande premies en ac ceptatienormen zullen gelden zoals bij die betreffende maatschappij gebruike lijk zijn. Om de thans premiereductie genietende vrijwillig verzekerden tegemoet te tre den heeft de overheid de toezegging ge daan om tot minimaal 3 jaar na de op heffing van het vrijwillig ziekenfonds jaarlijks een subsidie van 120 miljoen gulden te verstrekken ten behoeve van eerder bedoelden. Onder deze groep van premiereductie genietenden bevin den zich ook vele zelfstandigen. Boven dien heeft de overheid besloten de in het vrijwillig ziekenfonds aanwezige re serves, uiteraard na betaling van uit staande verplichtingen, te zullen aan wenden ten behoeve van nu nog vrijwil lig verzekerden. De overstap van de 800 000 verzeker den uit het vrijwillig ziekenfonds naar een particuliere ziektekostenverzekering zal geregeld worden in de Wet op de Toegang tot Ziektekostenverzekering. De verzekeraars hebben zich in de strijd geworpen om deze personen als verze kerden in hun boeken te kunnen opnemen. Per gelijke datum zullen nog twee wet ten in werking treden, te weten de Wet Meefinanciering Oververtegenwoordi ging Oudere Ziekenfondsverzekerden (MOOZ) en de Wet Interne Lastenvere- vening Particuliere Ziektekostenverzeke- ringbedrijf (ILPZ). Beide wetten hebben tot doel de lastenverschuivingen te be heersen, die het gevolg zullen zijn van de nieuwe opzet. Zo zullen in het ver plichte ziekenfonds 'nieuwe stijl' on evenredig veel oudere verzekerden on dergebracht zijn als gevolg van de op heffing van de bejaardenziekenfonds verzekering en het vrijwillig zieken fonds. De lasten zijn daarom relatief hoog. De eerstgenoemde wet (MOOZ) is in dit verband ontworpen om het ver plichte ziekenfonds 'nieuwe stijl' mede te laten financieren door niet- ziekenfondsverzekerden. De ILPZ regelt een geldstroom van de verzekeringsmaatschappijen met een gunstige - d.w.z. jonge - leeftijdsop bouw naar maatschappijen met een on gunstige leeftijdsverhouding. Hierdoor wordt vooral getracht het solvabiliteits- risico van deze maatschappijen te be perken en tegelijkertijd de premiever- schillen in de particuliere markt binnen zekere grenzen te houden. De 800 000 oversluitingen van voor heen ziekenfondsverzekeringen hebben tot grote activiteit op de verzeke- ringsmarkt geleid. De Rabobanken laten zich daarbij niet onbetuigd. Goed advi seren is een vak waarbij kennis en ver antwoordelijkheidsgevoel een elemen taire rol spelen: het kiezen van een ziek- tenkostenverzekering is ten slotte een keus voor een lange termijn. De kwali teiten om de cliënt daarbij goed ter zijde te staan, zijn in onze organisatie volop aanwezig.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 28