Financieringsconstructie
aangepast
Verzekerd van goede raad
Standaardpakket
De VVV-polis (Voorheen Vrijwillig
Verzekerden-Polis), die door het over
koepelend orgaan van particuliere ziek
tekostenverzekeraars (het KLOZ) is ont
wikkeld om te dienen als standaardpak
ket, is in eerste instantie door de over
heid afgekeurd. Aangezien de overheid
ten tijde van het schrijven van dit artikel
(medio januari) de exacte dekking van
dit standaardpakket nog niet bekend
heeft gemaakt, moet hier volstaan wor
den met het uitspreken van de verwach
ting dat dit pakket nauwe verwant
schap zal vertonen met het huidige zie
kenfondspakket. Particuliere ziekte
kostenverzekeraars moeten straks dit
komt te liggen, overeenkomstig de hui
dige leeftijdsgrenzen in het ziekenfonds.
Voor vrijwillig verzekerden met kinderen
zal een en ander een lastenverzwaring
betekenen aangezien zij voor eerder ge
noemde kinderen thans geen premie
verschuldigd zijn.
Verbod op leeftijdstoeslagen
Bij toetreding tot een particuliere ziekte
kostenverzekering zullen leeftijdstoesla
gen niet geoorloofd zijn ten aanzien van
verzekerden die opteren voor het stan
daardpakket.
Het zal duidelijk zijn dat aspirant
verzekerden niet verplicht zijn om voor
het standaardpakket te kiezen. Zij mo-
standaardpakket als afzonderlijke polis
gaan voeren ten einde diegene die voor
produkt kiest, dienovereenkomstig te
kunnen verzekeren.
Premiestructuur voor het standaard
pakket
Hierover blijkt meer duidelijkheid te
bestaan. De maandpremie zal voor een
volwassene f 135,- gaan bedragen. Voor
maximaal 2 kinderen wordt een premie
verschuldigd, die 50% van de volwas
senenpremie bedraagt. Waar de leef
tijdsgrens van de kinderen voor deze ge
reduceerde premie (van 50%) komt te
liggen is echter op dit moment nog niet
bekend. De verwachting lijkt gerecht
vaardigd dat de leeftijdsgrens op 1(3 jaar
(voor studerende en het huishouden
(mee)verzorgende kinderen op 27 jaar)
gen ook kiezen voor een ander ziekte-
kostenprodukt met dien verstande dat
hiervoor de bestaande premies en ac
ceptatienormen zullen gelden zoals bij
die betreffende maatschappij gebruike
lijk zijn.
Om de thans premiereductie genietende
vrijwillig verzekerden tegemoet te tre
den heeft de overheid de toezegging ge
daan om tot minimaal 3 jaar na de op
heffing van het vrijwillig ziekenfonds
jaarlijks een subsidie van 120 miljoen
gulden te verstrekken ten behoeve van
eerder bedoelden. Onder deze groep
van premiereductie genietenden bevin
den zich ook vele zelfstandigen. Boven
dien heeft de overheid besloten de in
het vrijwillig ziekenfonds aanwezige re
serves, uiteraard na betaling van uit
staande verplichtingen, te zullen aan
wenden ten behoeve van nu nog vrijwil
lig verzekerden.
De overstap van de 800 000 verzeker
den uit het vrijwillig ziekenfonds naar
een particuliere ziektekostenverzekering
zal geregeld worden in de Wet op de
Toegang tot Ziektekostenverzekering.
De verzekeraars hebben zich in de strijd
geworpen om deze personen als verze
kerden in hun boeken te kunnen
opnemen.
Per gelijke datum zullen nog twee wet
ten in werking treden, te weten de Wet
Meefinanciering Oververtegenwoordi
ging Oudere Ziekenfondsverzekerden
(MOOZ) en de Wet Interne Lastenvere-
vening Particuliere Ziektekostenverzeke-
ringbedrijf (ILPZ). Beide wetten hebben
tot doel de lastenverschuivingen te be
heersen, die het gevolg zullen zijn van
de nieuwe opzet. Zo zullen in het ver
plichte ziekenfonds 'nieuwe stijl' on
evenredig veel oudere verzekerden on
dergebracht zijn als gevolg van de op
heffing van de bejaardenziekenfonds
verzekering en het vrijwillig zieken
fonds. De lasten zijn daarom relatief
hoog. De eerstgenoemde wet (MOOZ)
is in dit verband ontworpen om het ver
plichte ziekenfonds 'nieuwe stijl' mede
te laten financieren door niet-
ziekenfondsverzekerden.
De ILPZ regelt een geldstroom van de
verzekeringsmaatschappijen met een
gunstige - d.w.z. jonge - leeftijdsop
bouw naar maatschappijen met een on
gunstige leeftijdsverhouding. Hierdoor
wordt vooral getracht het solvabiliteits-
risico van deze maatschappijen te be
perken en tegelijkertijd de premiever-
schillen in de particuliere markt binnen
zekere grenzen te houden.
De 800 000 oversluitingen van voor
heen ziekenfondsverzekeringen hebben
tot grote activiteit op de verzeke-
ringsmarkt geleid. De Rabobanken laten
zich daarbij niet onbetuigd. Goed advi
seren is een vak waarbij kennis en ver
antwoordelijkheidsgevoel een elemen
taire rol spelen: het kiezen van een ziek-
tenkostenverzekering is ten slotte een
keus voor een lange termijn. De kwali
teiten om de cliënt daarbij goed ter zijde
te staan, zijn in onze organisatie volop
aanwezig.