Opheffing vrijwillig ziekenfonds veroorzaakt aardverschuiving in verzekerings wereld De opheffing van het vrijwillig ziekenfonds en de bejaarden ziekenfondsverzekering lijkt per 1 april 1986 een feit te worden. Alleen de Eerste Kamer dient hieraan nog haar goedkeuring te geven. Aan deze opheffing is het nodige voorafgegaan. Reeds in 1984 werd in publikaties gesproken over een beëindiging per 1 januari 1985. Dat bleek bij lange na niet haalbaar. Maar nu, ruim een jaar later, lijkt niets de opheffing meer in de weg te staan. Beëindiging vrijwillig ziekenfonds 800 000 verzekerden voor de keus ^=1= e financiering van de kosten van de gezondheidszorg is een probleem, waarmee de overheid al jaren worstelt. Het bijzonder belang, dat hieraan wordt toegekend, is voor de overheid aanleiding geweest om op een behoed zame wijze ordening en regulering in het huidige systeem aan te brengen. Het huidige stelsel bestaat in feite uit S. Strauss Verzekeringen, Commerciële Zaken een 'particulier' deel en een 'zieken fonds' deel. De knelpunten in dit stelsel hebben onder meer betrekking op de ongelijke risicospreiding en - in het verlengde daarvan - de afwenteling van de kosten. Door het invoeren van een aantal maat regelen per 1 april a.s. hoopt men tot een fundamentele wijziging in de finan ciering van de kosten van de gezond heidszorg te komen, die op den duur tot verlaging van de totale lasten moet lei den. Binnen de Ziekenfondsverzekering bestaat tot 1 april nog een verdeling in 3 groepen, zijnde: Het verplichte ziekenfonds De bejaardenziekenfondsverzekering Het vrijwillig ziekenfonds Per 1 april 1986 zal alleen het verplichte ziekenfonds nog bestaan. De gevolgen daarvan zijn ingrijpend, zoals uit het vol gende zal blijken. Daarbij is uitgegaan van de voorstellen welke er ten tijde van het schrijven van dit artikel lagen en naar verwachting ook uitgevoerd zullen worden. De bejaarden uit de bejaardenzieken fondsverzekering zullen allen overgaan naar het verplichte ziekenfonds. Het gaat hierbij om ruim 1 miljoen verzeker den, die nu een vaste premie afhankelijk van de hoogte van hun (totale) inkomen betalen. Het ligt in de bedoeling dat zij na 1 april een premie gaan betalen, die gerelateerd zal worden aan de sa menstelling van het inkomen. Binnen dit inkomen wordt dan een onderscheid ge maakt tussen de AOW-uitkering en an dere pensioenen, waarbij het percenta ge dat geheven zal worden over de AOW aanzienlijk lager zal zijn dan het percentage dat over de andere pensioe nen verschuldigd is. De verwachting is dat de totaal te betalen premie lager zal zijn dan de huidige premie hetgeen een financiële vooruitgang in hun inko menspositie inhoudt. Personen die na de opheffingsdatum de 65-jarige leeftijd bereiken zullen in de verzekering (verplicht of particulier) blij ven zitten die zij op dat moment hebben. De groep vrijwillig verzekerden is hete rogeen samengesteld en bestaat uit: Uitkeringsgerechtigden (AAW, AWW, ABW) Bejaarden met premiereductie Overige verzekerden In totaliteit omvat de vrijwillige zieken fondsverzekering niet minder dan 1,5 miljoen verzekerden. De bejaarden met premiereductie zullen bij opheffing van het vrijwillig zieken fonds overgaan naar het verplichte zie kenfonds. Dat geldt eveneens voor de uitkeringsgerechtigden, waaronder ook zij die thans particulier verzekerd zijn. Ontvangers van AAW en AWW uitkerin gen, die een inkomen boven de loon grens van het ziekenfonds hebben, kun nen kiezen tussen het 'verplichte' zie kenfonds en een particuliere verzeke ring. Indien zij de voorkeur geven aan een particuliere verzekering moet een ontheffing aangevraagd worden bij het ziekenfonds. De overige vrijwillig verzekerden, zo'n 800 000 personen, zullen over moeten stappen naar een particuliere ziekte kostenverzekering. Deze groep wordt gevormd door zelfstandigen, ambtena ren alsook bejaarden zonder premiere ductie. Om de overstap van deze verze kerden naar een particuliere ziekte kostenverzekering in goede banen te lei den heeft de overheid een aantal voor schriften (de z.g. regelgeving) ontwik keld. Deze voorschriften hebben betrek king op de acceptatieplicht, het stan daardpakket, de premiestructuur voor dat standaardpakket en een verbod op leeftijdstoeslagen. Bovengenoemde voorschriften, die ui terst nauw met elkaar verbonden zijn, worden hieronder nader uiteengezet. Acceptatieplicht Ziektekostenverzekeraars worden ver plicht de ex-vrijwillig verzekerden te ac cepteren ongeacht hun gezond heidstoestand. Deze acceptatieplicht geldt overigens uitsluitend ten aanzien van het zogenaamde 'standaardpakket'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 27