Opheffing vrijwillig ziekenfonds
veroorzaakt aardverschuiving in
verzekerings wereld
De opheffing van het vrijwillig
ziekenfonds en de bejaarden
ziekenfondsverzekering lijkt per
1 april 1986 een feit te
worden. Alleen de Eerste
Kamer dient hieraan nog haar
goedkeuring te geven. Aan
deze opheffing is het nodige
voorafgegaan. Reeds in 1984
werd in publikaties gesproken
over een beëindiging per 1
januari 1985. Dat bleek bij
lange na niet haalbaar. Maar
nu, ruim een jaar later, lijkt
niets de opheffing meer in de
weg te staan.
Beëindiging vrijwillig
ziekenfonds
800 000 verzekerden voor
de keus
^=1= e financiering van de kosten
van de gezondheidszorg is
een probleem, waarmee de
overheid al jaren worstelt.
Het bijzonder belang, dat
hieraan wordt toegekend, is
voor de overheid aanleiding
geweest om op een behoed
zame wijze ordening en regulering in het
huidige systeem aan te brengen.
Het huidige stelsel bestaat in feite uit
S. Strauss
Verzekeringen,
Commerciële Zaken
een 'particulier' deel en een 'zieken
fonds' deel. De knelpunten in dit stelsel
hebben onder meer betrekking op de
ongelijke risicospreiding en - in het
verlengde daarvan - de afwenteling
van de kosten.
Door het invoeren van een aantal maat
regelen per 1 april a.s. hoopt men tot
een fundamentele wijziging in de finan
ciering van de kosten van de gezond
heidszorg te komen, die op den duur tot
verlaging van de totale lasten moet lei
den.
Binnen de Ziekenfondsverzekering
bestaat tot 1 april nog een verdeling in
3 groepen, zijnde:
Het verplichte ziekenfonds
De bejaardenziekenfondsverzekering
Het vrijwillig ziekenfonds
Per 1 april 1986 zal alleen het verplichte
ziekenfonds nog bestaan. De gevolgen
daarvan zijn ingrijpend, zoals uit het vol
gende zal blijken. Daarbij is uitgegaan
van de voorstellen welke er ten tijde van
het schrijven van dit artikel lagen en
naar verwachting ook uitgevoerd zullen
worden.
De bejaarden uit de bejaardenzieken
fondsverzekering zullen allen overgaan
naar het verplichte ziekenfonds. Het
gaat hierbij om ruim 1 miljoen verzeker
den, die nu een vaste premie afhankelijk
van de hoogte van hun (totale) inkomen
betalen. Het ligt in de bedoeling dat zij
na 1 april een premie gaan betalen, die
gerelateerd zal worden aan de sa
menstelling van het inkomen. Binnen dit
inkomen wordt dan een onderscheid ge
maakt tussen de AOW-uitkering en an
dere pensioenen, waarbij het percenta
ge dat geheven zal worden over de
AOW aanzienlijk lager zal zijn dan het
percentage dat over de andere pensioe
nen verschuldigd is. De verwachting is
dat de totaal te betalen premie lager zal
zijn dan de huidige premie hetgeen een
financiële vooruitgang in hun inko
menspositie inhoudt.
Personen die na de opheffingsdatum de
65-jarige leeftijd bereiken zullen in de
verzekering (verplicht of particulier) blij
ven zitten die zij op dat moment
hebben.
De groep vrijwillig verzekerden is hete
rogeen samengesteld en bestaat uit:
Uitkeringsgerechtigden
(AAW, AWW, ABW)
Bejaarden met premiereductie
Overige verzekerden
In totaliteit omvat de vrijwillige zieken
fondsverzekering niet minder dan 1,5
miljoen verzekerden.
De bejaarden met premiereductie zullen
bij opheffing van het vrijwillig zieken
fonds overgaan naar het verplichte zie
kenfonds. Dat geldt eveneens voor de
uitkeringsgerechtigden, waaronder ook
zij die thans particulier verzekerd zijn.
Ontvangers van AAW en AWW uitkerin
gen, die een inkomen boven de loon
grens van het ziekenfonds hebben, kun
nen kiezen tussen het 'verplichte' zie
kenfonds en een particuliere verzeke
ring. Indien zij de voorkeur geven aan
een particuliere verzekering moet een
ontheffing aangevraagd worden bij het
ziekenfonds.
De overige vrijwillig verzekerden, zo'n
800 000 personen, zullen over moeten
stappen naar een particuliere ziekte
kostenverzekering. Deze groep wordt
gevormd door zelfstandigen, ambtena
ren alsook bejaarden zonder premiere
ductie. Om de overstap van deze verze
kerden naar een particuliere ziekte
kostenverzekering in goede banen te lei
den heeft de overheid een aantal voor
schriften (de z.g. regelgeving) ontwik
keld. Deze voorschriften hebben betrek
king op de acceptatieplicht, het stan
daardpakket, de premiestructuur voor
dat standaardpakket en een verbod op
leeftijdstoeslagen.
Bovengenoemde voorschriften, die ui
terst nauw met elkaar verbonden zijn,
worden hieronder nader uiteengezet.
Acceptatieplicht
Ziektekostenverzekeraars worden ver
plicht de ex-vrijwillig verzekerden te ac
cepteren ongeacht hun gezond
heidstoestand. Deze acceptatieplicht
geldt overigens uitsluitend ten aanzien
van het zogenaamde 'standaardpakket'.