fSk Schaalvergroting zet door Oerwoud van regels waarneembaar', bedrijven (eigen ver voerders) leggen zich meer toe op hun hoofdactiviteit. Verwacht wordt daar om, dat het beroepsvervoer haar positie in de komende jaren zal kunnen handha ven. Deze verwachting is mede geba seerd op de steeds ruimere dienstverle ning die transportbedrijven bieden. Het aantal bedrijven daalt, naar ver wachting vooral door het staken van kleine ondernemingen. Tussen 1975 en 1985 verminderde het aantal transport bedrijven met een kwart, van ongeveer 10 000 tot 7 500. Tegelijkertijd steeg het vergunde laadvermogen van 750 000 tot ruim 800 000 ton. Dit on danks de beperkingen van de zoge naamde tonnagestop, waarmee de to taal vergunde tonnage tot eind 1985 aan een bepaald maximum gebonden was. De gemiddelde bedrijfsomvang van wegtransportondernemingen steieg van 75 tot 108 ton. Verwacht wordt dat deze schaalvergroting van de onderne mingen, die al jaren aan de gang is, zich zal doorzetten. Rond 1990 zal de ge middelde bedrijfsomvang naar alle waarschijnlijkheid reeds in de buurt van 120 ton liggen. De belangrijkste drijfveren achter de schaalvergroting zijn: het streven naar rendementsverbetering en het mee groeien met de klant. Grotere bedrijven realiseren gemiddeld een hoger rende ment dan de kleinere. Het verschil laat zich verklaren uit schaalvoordelen aan de opbrengstenkant. Een hogere bezet tingsgraad, meer mogelijkheden tot ac tiviteitenverbreding, meer internationaal transport en meer specialisatie in de goede marktsegmenten. Het beroepsgoederenvervoer is een zeer sterk gereguleerde bedrijfstak. De on langs opgeheven tonnagestop kwam reeds ter sprake. Voor het starten van een bedrijf of uitbreiden van het wagen park is een tonnagevergunning nodig. Die wordt uitsluitend verstrekt wanneer Drs. J. W. Marinissen Bednjfstakonderzoek het bedrijf kan aantonen dat haar renta biliteit voldoet aan bepaalde, vastgestel de normen. Voor grensoverschrijdende ritten zijn daarnaast ritmachtigingen no dig van de betreffende landen. Om de internationale concurrentie te beperken, is ook het aantal ritmachtigingen sterk gelimiteerd. terste best om onnodige regelgeving versoepeld te krijgen. Deze pogingen tot liberalisering hebben langzamerhand enig succes. Er ligt nu onder meer een uitspraak van het Europese hof, dat de grensformaliteiten binnen de EG uiterlijk in 1992 tot het verleden moeten beho ren. Verder is bereikt dat de tonnage- Overigens is het overschrijden van de grenzen met een vrachtwagen geen eenvoudige aangelegenheid vanwege de vele formaliteiten die moeten worden vervuld. Alleen binnen de EG zijn er bij benadering al zo'n 70 verschillende for mulieren in omloop. Ten slotte moet het wegtransport ook nog eens rekening houden met regels voortvloeiend uit de Wegenverkeerswet, de CAO en de Rijtij- denwet (tachograaf). De branche-organisaties doen hun ui- stop is opgeheven en dat het contingent ritmachtigingen op Duitsland (twee der de van het grensoverschrijdende trans port) is verruimd. Ideeën en wensen over het vervoersbeleid op wat langere termijn zijn vastgelegd in een zoge naamd 'convenant', een overeenkomst in EG-verband tussen wetgevers, werk nemers en overheid. Daarbij is afgespro ken dat zal worden gestreefd naar ver dere liberalisering. Niet langer onnodige beknotting van de transportonderne-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 22