fSk
Schaalvergroting zet door
Oerwoud van regels
waarneembaar', bedrijven (eigen ver
voerders) leggen zich meer toe op hun
hoofdactiviteit. Verwacht wordt daar
om, dat het beroepsvervoer haar positie
in de komende jaren zal kunnen handha
ven. Deze verwachting is mede geba
seerd op de steeds ruimere dienstverle
ning die transportbedrijven bieden.
Het aantal bedrijven daalt, naar ver
wachting vooral door het staken van
kleine ondernemingen. Tussen 1975 en
1985 verminderde het aantal transport
bedrijven met een kwart, van ongeveer
10 000 tot 7 500. Tegelijkertijd steeg
het vergunde laadvermogen van
750 000 tot ruim 800 000 ton. Dit on
danks de beperkingen van de zoge
naamde tonnagestop, waarmee de to
taal vergunde tonnage tot eind 1985
aan een bepaald maximum gebonden
was. De gemiddelde bedrijfsomvang
van wegtransportondernemingen steieg
van 75 tot 108 ton. Verwacht wordt dat
deze schaalvergroting van de onderne
mingen, die al jaren aan de gang is, zich
zal doorzetten. Rond 1990 zal de ge
middelde bedrijfsomvang naar alle
waarschijnlijkheid reeds in de buurt van
120 ton liggen.
De belangrijkste drijfveren achter de
schaalvergroting zijn: het streven naar
rendementsverbetering en het mee
groeien met de klant. Grotere bedrijven
realiseren gemiddeld een hoger rende
ment dan de kleinere. Het verschil laat
zich verklaren uit schaalvoordelen aan
de opbrengstenkant. Een hogere bezet
tingsgraad, meer mogelijkheden tot ac
tiviteitenverbreding, meer internationaal
transport en meer specialisatie in de
goede marktsegmenten.
Het beroepsgoederenvervoer is een zeer
sterk gereguleerde bedrijfstak. De on
langs opgeheven tonnagestop kwam
reeds ter sprake. Voor het starten van
een bedrijf of uitbreiden van het wagen
park is een tonnagevergunning nodig.
Die wordt uitsluitend verstrekt wanneer
Drs. J. W. Marinissen
Bednjfstakonderzoek
het bedrijf kan aantonen dat haar renta
biliteit voldoet aan bepaalde, vastgestel
de normen. Voor grensoverschrijdende
ritten zijn daarnaast ritmachtigingen no
dig van de betreffende landen. Om de
internationale concurrentie te beperken,
is ook het aantal ritmachtigingen sterk
gelimiteerd.
terste best om onnodige regelgeving
versoepeld te krijgen. Deze pogingen tot
liberalisering hebben langzamerhand
enig succes. Er ligt nu onder meer een
uitspraak van het Europese hof, dat de
grensformaliteiten binnen de EG uiterlijk
in 1992 tot het verleden moeten beho
ren. Verder is bereikt dat de tonnage-
Overigens is het overschrijden van de
grenzen met een vrachtwagen geen
eenvoudige aangelegenheid vanwege
de vele formaliteiten die moeten worden
vervuld. Alleen binnen de EG zijn er bij
benadering al zo'n 70 verschillende for
mulieren in omloop. Ten slotte moet het
wegtransport ook nog eens rekening
houden met regels voortvloeiend uit de
Wegenverkeerswet, de CAO en de Rijtij-
denwet (tachograaf).
De branche-organisaties doen hun ui-
stop is opgeheven en dat het contingent
ritmachtigingen op Duitsland (twee der
de van het grensoverschrijdende trans
port) is verruimd. Ideeën en wensen
over het vervoersbeleid op wat langere
termijn zijn vastgelegd in een zoge
naamd 'convenant', een overeenkomst
in EG-verband tussen wetgevers, werk
nemers en overheid. Daarbij is afgespro
ken dat zal worden gestreefd naar ver
dere liberalisering. Niet langer onnodige
beknotting van de transportonderne-