Beroepsgoederenvervoer
op de goede weg
17
Vorige maand vond in Amsterdam weer de Bedrijfsauto-RAI plaats
met allerlei nieuwtjes voor het wegtransport; nieuwe modellen
vracht- en bestelwagens, laad- en losinstallaties, computerprogram
ma's voor transportondernemingen etc.
De Rabobank presenteerde bij deze gelegenheid haar 'Visie Op
Wegtransport'. De eersteling van een nieuwe serie 'Visies' die in
loop van de komende jaren zal verschijnen. Een serie die wordt sa
mengesteld door de activiteit Bedrijfstakonderzoek, een onderdeel
binnen de Stafgroep Economisch Onderzoek van Rabobank Neder
land. In dit artikel worden enkele belangrijke conclusies aangestipt
uit de 'Visie op wegtransport', die overigens via alle Rabobanken te
verkrijgen is.
teit; zij mogen niet in opdracht van der
den werken. Het aandeel van het eigen
vervoer in het wegtransport heeft lange
tijd in de lift gezeten. In 1983 verzorg
den beroepsvervoerders nog maar 57%
van het goederentransport over de weg.
De groei van het eigen vervoer was het
De totale hoeveelheid te
vervoeren goederen is sterk
afhankelijk van de gang van
zaken in de economie. Het is
dan ook niet verwonderlijk dat
tusen 1979 en 1983 de vraag
naar vervoersprestaties in het
wegtransport een wat
kwakkelende ontwikkeling te
zien gaf. Het internationale
transport groeide wei gestaag,
maar pas sinds 1983 zit de
groei er weer goed in. Het
binnenlandse vervoer
vertoonde tot en met 1983
een daling. Vanaf 1984 treedt
echter ook op de binnenlandse
markt weer een zeker herstel
op.
De vooruitzichten voor de
komende jaren zijn niet slecht.
Wanneer het
conjunctuurherstel naar
verwachting doorzet, kan ook
de hoeveelheid per
vrachtwagen te vervoeren
goederen doorstijgen. In het
rapport 'Visie op wegtransport'
wordt de verwachting
uitgesproken dat - uitgaande
van een stabiele positie ten
opzichte van het eigen vervoer
- de vervoersprestatie van het
beroepsgoederenvervoer tot
1990 met circa 3% per jaar
kan stijgen.
e vrachtwagens die wij dage
lijks op de weg aantreffen
behoren niet alleen toe aan
transportbedrijven. Binnen
het wegtransport wordt een
onderscheid gemaakt tussen
beroepsvervoer en eigen ver
voer. Beroepsvervoerders
hebben transport als hoofdactiviteit en
voeren die uit in opdracht van derden.
Eigen vervoerders hebben het transport
van (eigen) goederen als nevenactivi-
gevolg van diverse factoren, waaronder
de minder strenge wettelijke voorwaar
den. Ook het prestige dat ontleend kan
worden aan het bezit van een eigen wa
genpark, speelde hierbij een rol.
In 1984 liep het aandeel van het eigen
vervoer voor het eerst sinds jaren terug.
Dit kan teruggevoerd worden op de
groei van het transportvolume, waar
door een groter deel door de eigen ver
voerders moet worden uitbesteed.
Daarnaast is ook een bepaalde trend