Beroepsgoederenvervoer op de goede weg 17 Vorige maand vond in Amsterdam weer de Bedrijfsauto-RAI plaats met allerlei nieuwtjes voor het wegtransport; nieuwe modellen vracht- en bestelwagens, laad- en losinstallaties, computerprogram ma's voor transportondernemingen etc. De Rabobank presenteerde bij deze gelegenheid haar 'Visie Op Wegtransport'. De eersteling van een nieuwe serie 'Visies' die in loop van de komende jaren zal verschijnen. Een serie die wordt sa mengesteld door de activiteit Bedrijfstakonderzoek, een onderdeel binnen de Stafgroep Economisch Onderzoek van Rabobank Neder land. In dit artikel worden enkele belangrijke conclusies aangestipt uit de 'Visie op wegtransport', die overigens via alle Rabobanken te verkrijgen is. teit; zij mogen niet in opdracht van der den werken. Het aandeel van het eigen vervoer in het wegtransport heeft lange tijd in de lift gezeten. In 1983 verzorg den beroepsvervoerders nog maar 57% van het goederentransport over de weg. De groei van het eigen vervoer was het De totale hoeveelheid te vervoeren goederen is sterk afhankelijk van de gang van zaken in de economie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat tusen 1979 en 1983 de vraag naar vervoersprestaties in het wegtransport een wat kwakkelende ontwikkeling te zien gaf. Het internationale transport groeide wei gestaag, maar pas sinds 1983 zit de groei er weer goed in. Het binnenlandse vervoer vertoonde tot en met 1983 een daling. Vanaf 1984 treedt echter ook op de binnenlandse markt weer een zeker herstel op. De vooruitzichten voor de komende jaren zijn niet slecht. Wanneer het conjunctuurherstel naar verwachting doorzet, kan ook de hoeveelheid per vrachtwagen te vervoeren goederen doorstijgen. In het rapport 'Visie op wegtransport' wordt de verwachting uitgesproken dat - uitgaande van een stabiele positie ten opzichte van het eigen vervoer - de vervoersprestatie van het beroepsgoederenvervoer tot 1990 met circa 3% per jaar kan stijgen. e vrachtwagens die wij dage lijks op de weg aantreffen behoren niet alleen toe aan transportbedrijven. Binnen het wegtransport wordt een onderscheid gemaakt tussen beroepsvervoer en eigen ver voer. Beroepsvervoerders hebben transport als hoofdactiviteit en voeren die uit in opdracht van derden. Eigen vervoerders hebben het transport van (eigen) goederen als nevenactivi- gevolg van diverse factoren, waaronder de minder strenge wettelijke voorwaar den. Ook het prestige dat ontleend kan worden aan het bezit van een eigen wa genpark, speelde hierbij een rol. In 1984 liep het aandeel van het eigen vervoer voor het eerst sinds jaren terug. Dit kan teruggevoerd worden op de groei van het transportvolume, waar door een groter deel door de eigen ver voerders moet worden uitbesteed. Daarnaast is ook een bepaalde trend

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 21