L "'<n Enig in zijn soort Zeeschepen zijn goed voor 70% van de leningenportefeuille. Hier afgebeeld: de OBO-carrier EMPRES van 101700 TDW. complexer is door de verscheidenheid van soorten, aanwendingen, markten, technieken en uitrustingen. Container schepen, koelschepen, duikwerksche- pen, tankschepen en passagierssche pen (om er maar enkele te noemen) zijn nu eenmaal moeilijk over een kam te scheren. Daarnaast vormt de visserij- .6* i Drs. A. R. Smit i en mr. P. H. P. Wilde fr.) vertrouwen in de toekomst sector - goed voor 7,5% van de porte feuille - een klasse apart. Die kennis moet ook inderdaad parate kennis zijn, want snelheid van besluitvorming en af wikkeling is vereist én een specialité van de 'Scheeps'. Wilde: 'Vooral in de tweedehandsmarkt is het heel belang rijk dat een cliënt zonder al te veel voor behouden een bod kan uitbrengen. Op die manier kan hij een schip beduidend goedkoper in handen krijgen dan zijn concurrent. Dan worden zaken gedaan binnen uren, ook met ons. Dat kan in derdaad omdat we van alle schepen ter wereld alle gegevens in huis hebben. We hebben daardoor zeer snel een waardeoordeel, ook door de korte lijnen binnenshuis. Zo kan een cliënt van ons dikwijls honderdduizenden dollars ver dienen. En dat komt onze reputatie als bankier ten goede. Dat mes snijdt aan twee kanten: het specialisme geeft ons de mogelijkheid risico's verantwoord te aanvaarden en de cliënt heeft er voor deel bij, omdat hij van ons goede advie zen krijgt. De statuten vermelden bij de doelstellin gen ook het verwerven van sche pen, welke tot zekerheid dienen Een bepaling uit voorzorg, die de laatste ja ren goed van pas is gekomen. 'Gelukkig is het wel aan het minderen maar per ul timo 1985 hadden we voor f 30 miljoen aan schepen, die door de hypotheek bank zelf ingekocht werden bij de vei ling van het onderpand. In de praktijk blijken veilingen slecht te werken omdat er door derden bijna nooit behoorlijke biedingen worden gedaan. Goede in spectie is niet mogelijk en daardoor is men huiverig. Daarom ontkomen we er niet aan om schepen, waarvan het de moeite waard is, zelf in te kopen, vrij van eventuele schulden. De binnen schepen gaan er snel weer uit, maar bij zeeschepen kan het wel eens langer du ren. Dan hangt het van de markt af of we ze laten varen, want een varend schip verkoopt gemakkelijker. We geven dan het schip 'in management': derden zorgen dan voor de bemanning, het technisch onderhoud en de administra tie en eventueel ook de bevrachting. Overigens blijven we voortdurend attent op mogelijkheden om het schip op de kortst mogelijke termijn kwijt te raken,' aldus Wilde. De Nederlandse Scheepshypotheek- bank is in ons land enig in zijn soort, hetgeen overigens niet wegneemt dat ook andere banken scheepsfinancierin- gen verzorgen. 'Maar de animo om schepen te financieren is - ook interna tionaal - wat afgenomen omdat men in deze voor de scheepvaart minder floris sante tijden toch niet de vereiste des kundigheid in huis bleek te hebben.' Die depressie is vooral toe te schrijven aan

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 13