L "'<n
Enig in zijn soort
Zeeschepen zijn goed
voor 70% van de
leningenportefeuille.
Hier afgebeeld:
de OBO-carrier
EMPRES van 101700 TDW.
complexer is door de verscheidenheid
van soorten, aanwendingen, markten,
technieken en uitrustingen. Container
schepen, koelschepen, duikwerksche-
pen, tankschepen en passagierssche
pen (om er maar enkele te noemen) zijn
nu eenmaal moeilijk over een kam te
scheren. Daarnaast vormt de visserij-
.6* i
Drs. A. R. Smit i
en mr. P. H. P. Wilde fr.)
vertrouwen in
de toekomst
sector - goed voor 7,5% van de porte
feuille - een klasse apart. Die kennis
moet ook inderdaad parate kennis zijn,
want snelheid van besluitvorming en af
wikkeling is vereist én een specialité
van de 'Scheeps'. Wilde: 'Vooral in de
tweedehandsmarkt is het heel belang
rijk dat een cliënt zonder al te veel voor
behouden een bod kan uitbrengen. Op
die manier kan hij een schip beduidend
goedkoper in handen krijgen dan zijn
concurrent. Dan worden zaken gedaan
binnen uren, ook met ons. Dat kan in
derdaad omdat we van alle schepen ter
wereld alle gegevens in huis hebben.
We hebben daardoor zeer snel een
waardeoordeel, ook door de korte lijnen
binnenshuis. Zo kan een cliënt van ons
dikwijls honderdduizenden dollars ver
dienen. En dat komt onze reputatie als
bankier ten goede. Dat mes snijdt aan
twee kanten: het specialisme geeft ons
de mogelijkheid risico's verantwoord te
aanvaarden en de cliënt heeft er voor
deel bij, omdat hij van ons goede advie
zen krijgt.
De statuten vermelden bij de doelstellin
gen ook het verwerven van sche
pen, welke tot zekerheid dienen Een
bepaling uit voorzorg, die de laatste ja
ren goed van pas is gekomen. 'Gelukkig
is het wel aan het minderen maar per ul
timo 1985 hadden we voor f 30 miljoen
aan schepen, die door de hypotheek
bank zelf ingekocht werden bij de vei
ling van het onderpand. In de praktijk
blijken veilingen slecht te werken omdat
er door derden bijna nooit behoorlijke
biedingen worden gedaan. Goede in
spectie is niet mogelijk en daardoor is
men huiverig. Daarom ontkomen we er
niet aan om schepen, waarvan het de
moeite waard is, zelf in te kopen, vrij
van eventuele schulden. De binnen
schepen gaan er snel weer uit, maar bij
zeeschepen kan het wel eens langer du
ren. Dan hangt het van de markt af of
we ze laten varen, want een varend
schip verkoopt gemakkelijker. We geven
dan het schip 'in management': derden
zorgen dan voor de bemanning, het
technisch onderhoud en de administra
tie en eventueel ook de bevrachting.
Overigens blijven we voortdurend attent
op mogelijkheden om het schip op de
kortst mogelijke termijn kwijt te raken,'
aldus Wilde.
De Nederlandse Scheepshypotheek-
bank is in ons land enig in zijn soort,
hetgeen overigens niet wegneemt dat
ook andere banken scheepsfinancierin-
gen verzorgen. 'Maar de animo om
schepen te financieren is - ook interna
tionaal - wat afgenomen omdat men in
deze voor de scheepvaart minder floris
sante tijden toch niet de vereiste des
kundigheid in huis bleek te hebben.' Die
depressie is vooral toe te schrijven aan