Slagvaardig specialist in varende bedrijven Nederlandse Scheepshypotheekbank Toen Rabobank Nederland in december jl. een bod uitbracht op de aandelen van de Nederlandse Scheepshypotheekbank ging dat niet onopgemerkt aan de buitenwereld voorbij. Een van de laatste zelfstandige hypotheekbanken zou daarmee toetreden tot een gro tere partner, om de kansen voor de toekomst te kunnen optimalise ren. Inmiddels is gebleken dat Rabobank Nederland op grond van de respons haar bod gestand kon doen. De komst van een nieuwe dochter binnen de Rabo-kring vraagt om enige introductie: wat is de achtergrond van de Nederlandse Scheepshypotheekbank NV en hoe opereert zij? We spraken daarover met de directeuren drs. A. R. Smit en mr. P. H. P. Wilde. Specialisatie is de kracht ijk, dat bedoelde ik nou,' zegt directeur Smit nadat hij tij- dens onze rondleiding door de bank een cliënt ontmoette die uitgeleide gedaan werd. 'Die cliënt kon maandag twee zeeschepen kopen, dinsdag hebben wij de zaak voor hem rond gemaakt en nu (donder dag) komt hij op weg naar de notaris even langs om de nodige papieren te ha len.' Kenmerkend voor de branche en daarmee ook voor de manier van hande len van de Scheepshypotheekbank. Een bijzondere bank zoals we tijdens ons gesprek hebben ervaren. Artikel 2, lid 1 van de statuten om schrijft een van de hoofddoelen van de vennootschap: het ter leen verstrekken van gelden onder hypothecair of ander zakelijk verband van schepen en het verstrekken van geldleningen tot zeker heid waarvan een bank of een andere fi nanciële instelling dan wel een Neder lands of buitenlands overheids- of semi- overheidsorgaan zich borg stelt. 'Alles wat drijft kunnen we financieren,' licht directeur Wilde toe, 'waarbij je moet be denken dat het in feite varende bedrij ven zijn waarmee je te maken hebt. Een scheepshypotheek verschilt daardoor toch wel aanmerkelijk van een normale hypotheek. In de eerste plaats heb je met roerende goederen te maken die via registratie als 'onroerend' worden be handeld. Daarnaast is de rangorde bij de uitkering van vorderingen ingeval van een eventuele uitwinning verschillend: voordat de scheepshypotheekbank aan de beurt is, komt eerst een groot aantal andere, preferente schuldeisers aan bod. De gages van de bemanning bij voorbeeld, de kosten uit aanvaring, ha- venkosten, bergingskosten naast de kosten van uitwinning. Dat ligt anders dan bij huizen en gebouwen.' Er komt nog een derde kenmerk over tafel: het internationale karakter van het bedrijf. Ruim 40 procent van het totale bedrag aan leningen wordt verstrekt aan sche pen die onder buitenlandse vlag varen. 'We komen zo met vele rechtsstelsels in aanraking, wat een beroep doet op een grote deskundigheid op het gebied van het internationale privaatrecht. Onze ju ridische afdeling heeft voor alle relevan te rechtsgebieden een grote expertise opgebouwd.' Voor verantwoord financieren in de scheepssector is deskundigheid een eerste vereiste want de diversiteit aan schepen is enorm groot. In de categorie binnenvaart - waar globaal 25% van de financieringen geplaatst wordt - kunnen ten minste 10 sectoren onder scheiden worden met elk hun eigen ka rakteristieken. Het behoeft geen betoog dat de zeevaart - goed voor zo'n 70% van het leningenbedrag - nog veel

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 12