Slagvaardig specialist in
varende bedrijven
Nederlandse
Scheepshypotheekbank
Toen Rabobank Nederland in december jl. een bod uitbracht op de
aandelen van de Nederlandse Scheepshypotheekbank ging dat niet
onopgemerkt aan de buitenwereld voorbij. Een van de laatste
zelfstandige hypotheekbanken zou daarmee toetreden tot een gro
tere partner, om de kansen voor de toekomst te kunnen optimalise
ren. Inmiddels is gebleken dat Rabobank Nederland op grond van de
respons haar bod gestand kon doen. De komst van een nieuwe
dochter binnen de Rabo-kring vraagt om enige introductie: wat is de
achtergrond van de Nederlandse Scheepshypotheekbank NV en hoe
opereert zij? We spraken daarover met de directeuren drs. A. R. Smit
en mr. P. H. P. Wilde.
Specialisatie is de kracht
ijk, dat bedoelde ik nou,' zegt
directeur Smit nadat hij tij-
dens onze rondleiding door
de bank een cliënt ontmoette
die uitgeleide gedaan werd.
'Die cliënt kon maandag
twee zeeschepen kopen,
dinsdag hebben wij de zaak
voor hem rond gemaakt en nu (donder
dag) komt hij op weg naar de notaris
even langs om de nodige papieren te ha
len.' Kenmerkend voor de branche en
daarmee ook voor de manier van hande
len van de Scheepshypotheekbank. Een
bijzondere bank zoals we tijdens ons
gesprek hebben ervaren.
Artikel 2, lid 1 van de statuten om
schrijft een van de hoofddoelen van de
vennootschap: het ter leen verstrekken
van gelden onder hypothecair of ander
zakelijk verband van schepen en het
verstrekken van geldleningen tot zeker
heid waarvan een bank of een andere fi
nanciële instelling dan wel een Neder
lands of buitenlands overheids- of semi-
overheidsorgaan zich borg stelt. 'Alles
wat drijft kunnen we financieren,' licht
directeur Wilde toe, 'waarbij je moet be
denken dat het in feite varende bedrij
ven zijn waarmee je te maken hebt. Een
scheepshypotheek verschilt daardoor
toch wel aanmerkelijk van een normale
hypotheek. In de eerste plaats heb je
met roerende goederen te maken die via
registratie als 'onroerend' worden be
handeld. Daarnaast is de rangorde bij de
uitkering van vorderingen ingeval van
een eventuele uitwinning verschillend:
voordat de scheepshypotheekbank aan
de beurt is, komt eerst een groot aantal
andere, preferente schuldeisers aan
bod. De gages van de bemanning bij
voorbeeld, de kosten uit aanvaring, ha-
venkosten, bergingskosten naast de
kosten van uitwinning. Dat ligt anders
dan bij huizen en gebouwen.' Er komt
nog een derde kenmerk over tafel: het
internationale karakter van het bedrijf.
Ruim 40 procent van het totale bedrag
aan leningen wordt verstrekt aan sche
pen die onder buitenlandse vlag varen.
'We komen zo met vele rechtsstelsels in
aanraking, wat een beroep doet op een
grote deskundigheid op het gebied van
het internationale privaatrecht. Onze ju
ridische afdeling heeft voor alle relevan
te rechtsgebieden een grote expertise
opgebouwd.'
Voor verantwoord financieren in de
scheepssector is deskundigheid een
eerste vereiste want de diversiteit aan
schepen is enorm groot. In de categorie
binnenvaart - waar globaal 25% van
de financieringen geplaatst wordt -
kunnen ten minste 10 sectoren onder
scheiden worden met elk hun eigen ka
rakteristieken. Het behoeft geen betoog
dat de zeevaart - goed voor zo'n 70%
van het leningenbedrag - nog veel