Tarwe en voedergranen Zuivel Suiker Financiële situatie gramma (binnenlandse voedselhulp) worden opgeteld bij de specifieke pro- duktprogramma's. Het niveau van de 'loan rate' voor tarwe in de nieuwe 'Farm Bi/I' is voor 1986 verlaagd met circa 9% tot 110,29 per ton. Voor latere jaren - tot en met 1990 - geldt een formule, die al jaren voor het sojabonenprogramma heeft gewerkt. Deze formule komt erop neer dat de 'loan rate' wordt bepaald op 75-85% van de gemiddelde marktprij zen in drie van de vijf voorafgaande jaren. De 'loan rate' voor voedergranen wordt voor 1986 verlaagd met circa 6% tot een niveau van 94,49 per ton; voor la tere jaren geldt dezelfde 75-85%-for mule als bij tarwe. In de 'Farm Bi/I' 1985 worden de richt prijzen voor 1986 en 1987 voor zowel tarwe als voedergranen bevroren op het niveau van 1985 161,02 respectieve lijk 119,29 per ton tarwe en mais). In de jaren na 1987 tot en met 1990 kun nen de richtprijzen daarentegen wel worden verlaagd. De Amerikaanse minister van Land bouw heeft, kort na de aankondiging van zijn aftreden, de definitieve prijssteunniveaus voor 1986 van tarwe, voedergranen en soja vastgesteld. Daar bij heeft hij gebruik gemaakt van de hem door het zogenaamde 'Findley Amendment' verleende bevoegdheden (Findley is lid van het Huis van Afge vaardigden voor de Republikeinse Partij uit Illinois). Dit amendement stelt de mi nister van Landbouw in staat de prijssteunniveaus naast bovengenoem de verlagingen uit de 'Farm BiH' 1985 nog eens additioneel met maximaal 20% te verlagen. Op 13 januari verlaag de minister Block de 'loan rate' voor tar we en voedergranen voor 1986 met 20%. Ook voor de latere jaren bestaat de mogelijkheid van een additionele ver laging van de steunprijzen door de mi nister van Landbouw met maximaal 20% per jaar. Een marktgericht beleid voor de zuivel sector betekende in het ontwerp voor de 'Farm BiH' 1985 enerzijds een verde re verlaging van de officiële steunprijzen - deze belopen 75% van de richtprijs, afhankelijk van de interventieaankopen - en anderzijds de geleidelijke afschaf fing na 1987 van het interventieaan- koopbeleid door de introductie van di recte inkomenstoeslagen. Ten einde de steunprijs voor melk te realiseren, vin den in de VS (evenals in de EG) inter ventieaankopen door de overheid plaats van boter, Cheddar-kaas en magere melkpoeder tegen van tevoren vast gestelde prijzen. In de 'Farm BiH' 1985 worden de steunprijzen voor zuivelpro- dukten in 1986 op het oude niveau ge handhaafd. Dit komt neer op 228,35 per ton melk, ofte wel 65 cent per kg. Deze steunprijs bedroeg overigens enkele jaren geleden nog circa 258 per ton 86 cent per kg, EG: 70-75 cent per kg). Dit betekent, in dollars ge rekend, een prijsverlaging van circa 13%. Voor 1987 staat de melkveehouder ech ter een verdere verlaging 8,5%) van de prijssteun per ton te wachten, terwijl ook voor latere jaren een verlaging kan worden doorgevoerd, wanneer de inter ventieaankopen groter blijken te zijn dan een bepaalde hoeveelheid melk. Een nieuw element in de 'Farm BiH' voor de zuivelsector is dat melkveehouders een 'medeverantwoordelijkheidshef fing' van 7,87 (3,5%) per ton in 1986 en 4,92 (2,2%) per ton in 1987 op ge produceerde melk moeten betalen. Met deze geldelijke opbrengsten zal worden getracht minstens 7% van de melk veestapel van 10,5 miljoen stuks uit de markt te nemen. De melkveehouders die ophouden, ontvangen daarvoor een vergoeding uit het fonds van de mede verantwoordelijkheidsheffing. Opge merkt moet worden dat een inkrimping van de veestapel met 7% waarschijnlijk niet zal leiden tot een evenredige ver mindering van de melkproduktie. Het minst produktieve deel van de melk veestapel zal het eerst worden afgesto ten. Bovendien neemt de produktie per melkkoe nog elk jaar toe met gemiddeld 2%. Een ander effect van de inkrimping van de melkveestapel in de VS zal zijn dat er op den duur nog meer rundvlees zal moeten worden geïmporteerd. De VS zijn reeds de grootste importeurs van rundvlees ter wereld (1985 netto im port: 715 000 ton). De prijssteun voor ruwe suiker wordt in 1986 bevroren op het niveau van 18 dollarcent per pound 0,45 kg). Tege lijkertijd wordt de invoerbeperking (on geveer de helft van de biet- en rietsui kerbehoefte in de VS wordt geïmpor teerd) voor suiker - vooral uit het Ca raïbische gebied, Brazilië en de Filippij nen verlengd met drie maanden tot eind 1986. Dit betekent de facto dat de invoermogelijkheden verder worden be perkt. Enkele jaren geleden bedroeg de toegestane invoer nog 3,5 miljoen ton per jaar; tot eind 1986 is het invoer quotum vastgesteld op 1,7 miljoen ton. Een ander opmerkelijk besluit in de 'Farm BiH' 1985 is, dat vanaf 1987 het suikerbeleid in de VS geen uitgaven voor de federale overheid mag opleve ren. Deze bepaling kan enerzijds leiden tot een verdere beperking van de invoer mogelijkheden voor ontwikkelingslan den, anderzijds tot een verlaging van de steunprijs. De eerste optie of een com binatie van beide opties lijken volgens sommige deskundigen het meest waar schijnlijk. De president heeft in december jl. niet alleen de 'Farm BUI' 1985 getekend, maar ook een wet om het 'Farm Credit System' (FCS) uit de huidige financiële problemen te helpen. Daarbij is het niet uitgesloten dat ook de huidige structuur van het FCS zal worden veranderd. Enerzijds wordt het FCS dit jaar gecon fronteerd met een dreigend faillisse ment van naar schatting 100000 be drijven. Er zijn in de VS in totaal circa 2,2 miljoen landbouwbedrijven. Ander- Overzicht prijsontwikkeling tarwe in de VS Idollar per bushel 27,2 kg) marktprijs 'loan rate' richtprijs 1981/82 3,65 3,20 3,81 1982/83 3,55 3,55 4,05 1983/84 3,54 3,65 4,30 1984/85 3,05-3,25 3,30 4,38 1985/86 - 2,40 4,38

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 10