Tarwe en voedergranen
Zuivel
Suiker
Financiële situatie
gramma (binnenlandse voedselhulp)
worden opgeteld bij de specifieke pro-
duktprogramma's.
Het niveau van de 'loan rate' voor tarwe
in de nieuwe 'Farm Bi/I' is voor 1986
verlaagd met circa 9% tot 110,29 per
ton. Voor latere jaren - tot en met
1990 - geldt een formule, die al jaren
voor het sojabonenprogramma heeft
gewerkt. Deze formule komt erop neer
dat de 'loan rate' wordt bepaald op
75-85% van de gemiddelde marktprij
zen in drie van de vijf voorafgaande
jaren.
De 'loan rate' voor voedergranen wordt
voor 1986 verlaagd met circa 6% tot
een niveau van 94,49 per ton; voor la
tere jaren geldt dezelfde 75-85%-for
mule als bij tarwe.
In de 'Farm Bi/I' 1985 worden de richt
prijzen voor 1986 en 1987 voor zowel
tarwe als voedergranen bevroren op het
niveau van 1985 161,02 respectieve
lijk 119,29 per ton tarwe en mais). In
de jaren na 1987 tot en met 1990 kun
nen de richtprijzen daarentegen wel
worden verlaagd.
De Amerikaanse minister van Land
bouw heeft, kort na de aankondiging
van zijn aftreden, de definitieve
prijssteunniveaus voor 1986 van tarwe,
voedergranen en soja vastgesteld. Daar
bij heeft hij gebruik gemaakt van de
hem door het zogenaamde 'Findley
Amendment' verleende bevoegdheden
(Findley is lid van het Huis van Afge
vaardigden voor de Republikeinse Partij
uit Illinois). Dit amendement stelt de mi
nister van Landbouw in staat de
prijssteunniveaus naast bovengenoem
de verlagingen uit de 'Farm BiH' 1985
nog eens additioneel met maximaal
20% te verlagen. Op 13 januari verlaag
de minister Block de 'loan rate' voor tar
we en voedergranen voor 1986 met
20%. Ook voor de latere jaren bestaat
de mogelijkheid van een additionele ver
laging van de steunprijzen door de mi
nister van Landbouw met maximaal
20% per jaar.
Een marktgericht beleid voor de zuivel
sector betekende in het ontwerp voor
de 'Farm BiH' 1985 enerzijds een verde
re verlaging van de officiële steunprijzen
- deze belopen 75% van de richtprijs,
afhankelijk van de interventieaankopen
- en anderzijds de geleidelijke afschaf
fing na 1987 van het interventieaan-
koopbeleid door de introductie van di
recte inkomenstoeslagen. Ten einde de
steunprijs voor melk te realiseren, vin
den in de VS (evenals in de EG) inter
ventieaankopen door de overheid plaats
van boter, Cheddar-kaas en magere
melkpoeder tegen van tevoren vast
gestelde prijzen. In de 'Farm BiH' 1985
worden de steunprijzen voor zuivelpro-
dukten in 1986 op het oude niveau ge
handhaafd. Dit komt neer op 228,35
per ton melk, ofte wel 65 cent per
kg. Deze steunprijs bedroeg overigens
enkele jaren geleden nog circa 258
per ton 86 cent per kg, EG: 70-75
cent per kg). Dit betekent, in dollars ge
rekend, een prijsverlaging van circa
13%.
Voor 1987 staat de melkveehouder ech
ter een verdere verlaging 8,5%) van
de prijssteun per ton te wachten, terwijl
ook voor latere jaren een verlaging kan
worden doorgevoerd, wanneer de inter
ventieaankopen groter blijken te zijn dan
een bepaalde hoeveelheid melk.
Een nieuw element in de 'Farm BiH' voor
de zuivelsector is dat melkveehouders
een 'medeverantwoordelijkheidshef
fing' van 7,87 (3,5%) per ton in 1986
en 4,92 (2,2%) per ton in 1987 op ge
produceerde melk moeten betalen. Met
deze geldelijke opbrengsten zal worden
getracht minstens 7% van de melk
veestapel van 10,5 miljoen stuks uit
de markt te nemen. De melkveehouders
die ophouden, ontvangen daarvoor een
vergoeding uit het fonds van de mede
verantwoordelijkheidsheffing. Opge
merkt moet worden dat een inkrimping
van de veestapel met 7% waarschijnlijk
niet zal leiden tot een evenredige ver
mindering van de melkproduktie. Het
minst produktieve deel van de melk
veestapel zal het eerst worden afgesto
ten. Bovendien neemt de produktie per
melkkoe nog elk jaar toe met gemiddeld
2%.
Een ander effect van de inkrimping van
de melkveestapel in de VS zal zijn dat er
op den duur nog meer rundvlees zal
moeten worden geïmporteerd. De VS
zijn reeds de grootste importeurs van
rundvlees ter wereld (1985 netto im
port: 715 000 ton).
De prijssteun voor ruwe suiker wordt in
1986 bevroren op het niveau van 18
dollarcent per pound 0,45 kg). Tege
lijkertijd wordt de invoerbeperking (on
geveer de helft van de biet- en rietsui
kerbehoefte in de VS wordt geïmpor
teerd) voor suiker - vooral uit het Ca
raïbische gebied, Brazilië en de Filippij
nen verlengd met drie maanden tot
eind 1986. Dit betekent de facto dat de
invoermogelijkheden verder worden be
perkt. Enkele jaren geleden bedroeg de
toegestane invoer nog 3,5 miljoen
ton per jaar; tot eind 1986 is het invoer
quotum vastgesteld op 1,7 miljoen
ton. Een ander opmerkelijk besluit in de
'Farm BiH' 1985 is, dat vanaf 1987 het
suikerbeleid in de VS geen uitgaven
voor de federale overheid mag opleve
ren. Deze bepaling kan enerzijds leiden
tot een verdere beperking van de invoer
mogelijkheden voor ontwikkelingslan
den, anderzijds tot een verlaging van de
steunprijs. De eerste optie of een com
binatie van beide opties lijken volgens
sommige deskundigen het meest waar
schijnlijk.
De president heeft in december jl. niet
alleen de 'Farm BUI' 1985 getekend,
maar ook een wet om het 'Farm Credit
System' (FCS) uit de huidige financiële
problemen te helpen. Daarbij is het niet
uitgesloten dat ook de huidige structuur
van het FCS zal worden veranderd.
Enerzijds wordt het FCS dit jaar gecon
fronteerd met een dreigend faillisse
ment van naar schatting 100000 be
drijven. Er zijn in de VS in totaal circa
2,2 miljoen landbouwbedrijven. Ander-
Overzicht prijsontwikkeling tarwe in de VS
Idollar per bushel 27,2 kg)
marktprijs 'loan rate' richtprijs
1981/82 3,65 3,20 3,81
1982/83 3,55 3,55 4,05
1983/84 3,54 3,65 4,30
1984/85 3,05-3,25 3,30 4,38
1985/86 - 2,40 4,38