FLÖA7ÏMRArf!Z sen vrijheid enerzijds en beheersbaar heid anderzijds. De meest in het oog springende liberali seringsmaatregelen van de monetaire autoriteiten, die op 1 januari jl. van kracht zijn geworden, kunnen als volgt worden samengevat. Vormvereisten guldenskapitaal- marktpapier De in het voorafgaande aangegeven vereisten ten aanzien van de looptijd en het aflossingsschema zijn afgeschaft. Voor de afbakening van de grens tussen korte en lange schuldtitels is een gemid delde oorspronkelijke looptijd van twee jaar vastgesteld. Dit heeft belangwek kende consequenties omdat allerlei tot voor kort niet toegestane looptijden constructies tot de mogelijkheden zijn gaan behoren, waardoor een betere af stemming op de behoeften van de geld nemers tot stand kan worden gebracht. Het nieuwe jaar is wat dat betreft goed begonnen, want deze kans werd direct benut. De Wereldbank was de eerste in stelling die een beroep op onze kapitaal markt deed via een lening met een vaste looptijd. Ook de hypotheekban ken speelden in op de ontstane situatie door pandbrieven met een korte vaste looptijd af te gaan geven. Ook de over heid zou gebruik kunnen maken van de nieuwe mogelijkheden. Gezien het beeld van de toekomstige aflossingen van staatsschuld - een sterke concen tratie in het begin van de jaren negentig - gaan wij ervan uit, dat de minister van Financiën zich bij de emissie van obligaties vooral op de lange termijnen zal richten. Bij de plaatsing van schat kistpapier zal de Staat vanaf dit jaar uit sluitend korte termijnen (korter dan twee jaar) hanteren. Hier was al een tendens tot looptijdverkorting gaande. Nieuwe soorten papier De uitgifte van kort guldenstoonderpa- pier door banken, zogenaamde 'certifi- cates of deposit' (CD's), en door niet- banken, zogenaamd 'commercial paper' (CP) is thans uitdrukkelijk geoorloofd. Ook is de emissie toegestaan van toon derpapier waarvan de rente regelmatig aan een actuele rentevoet kan worden aangepast, 'floating rate notes' (FRN's). Onmiddellijk na de start van het nieuwe jaar dienden zich emittenten van zowel CD's als CP aan, respectievelijk de ABN en Akzo. De looptijden van dit papier zijn zeer kort. De coupures zijn hoog (f 1 miljoen) in verband met kostenoverwe gingen. De Amerikaanse bank Security Pacific Corp. was de eerste instelling die op onze kapitaalmarkt FRN's plaatste; een emissie waarbij overigens ook een vaste looptijd in de leningsvoorwaarden was opgenomen. Niet alleen het nieuwe verschijnsel van de variabelrentende obligatielening deed zijn intrede, ook 'floating rate'-pandbrieven kwamen op de markt. De rentevergoeding op de nieuwe soorten papier werd meestal ge koppeld aan de zogenaamde Aibor- tarieven ('Amsterdam InterBank Offered Rate'). Naar analogie van het Londense Libor-tarief is DNB intussen gestart met het dagelijks vaststellen van Aibor- tarieven voor 1, 2, 3, 6 en 12 maanden. Het is de vraag of de levendige activiteit in de eerste weken van 1986 als een in dicatie mag worden beschouwd voor de verdere ontwikkeling van de nieuwe soorten papier. Wellicht speelde de wens om zo snel mogelijk met de nieu we instrumenten naar buiten te treden en de (on)mogelijkheden ervan af te tasten een rol. Voor 1 januari was de af gifte van CD's en CP ook reeds moge lijk. Toch werd toen van deze mogelijk heid geen gebruik gemaakt. Het suc cesvol plaatsen van het nieuwe papier zal uiteraard in hoge mate een kwestie zijn van prijs, in de zin van aantrekkelijk heid van de rentevergoeding. De ver handelbaarheid van de schuldtitels heeft een neerwaartse invloed op de rente. Daartegenover staat dat dit ken merk een uitbreiding betekent van het instrumentarium in het kader van een flexibel liquiditeitsbeheer. Ten aanzien van CP moet worden opge merkt dat waarschijnlijk alleen de zeer grote bedrijven dit papier - een alterna tief voor kasgeld - daadwerkelijk met succes zullen kunnen uitgeven. Indien een goed functionerende CP-markt tot stand zou komen, zal dit leiden tot ba lansverkorting bij het bankwezen. Be drijven voorzien dan immers (deels) in hun financieringsbehoefte buiten het bankwezen om, terwijl aan de andere zijde van de bankbalans een deel van de toevertrouwde gelden zal worden aan gewend voor uitzetting in CP. Het is onduidelijk of een bloeiende markt in FRN's zal ontstaan. Naar het zich laat aanzien zouden vooral banken als emittent en ook als bezitter van FRN's kunnen optreden. Beleid bij emissies Bij de in het voorafgaande aangegeven nieuwe soorten schuldtitels is in de me dia uitvoerig stilgestaan. Ook ten aan zien van het beleid bij emissies zijn evenwel wezenlijke wijzigingen doorge voerd. De voorwaarden die aan de 'lead manager' van een emissie worden gesteld zijn versoepeld en het beleid aangaande de emissiekalender is ver eenvoudigd. De rol van 'lead manager' bij emissies van guldenstoonderpapier is vanaf janu ari niet langer voorbehouden aan Neder landse banken, maar mag nu ook wor den vervuld door in ons land gevestigde dochters van buitenlandse banken. Het is een goede zaak dat DNB aan het 'lead management' van buitenlandse banken duidelijke voorwaarden heeft gesteld. Zo moet een dergelijke bank bijvoor beeld ingeschreven staan in het register

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 9