Onverwachte effecten FPA geen wondermiddel Een advies de moeite waard Financiering van FPA organisatorische factoren de doorslag zullen geven. Een realistische kosten-baten-analyse van de invoering van een nieuw produk- tiesysteem laat zich over het algemeen moeilijk opstellen. Door het ontbreken van ervaring treden in de praktijk onver wachte mee- en tegenvallers op. Zo kan een verhoging van de produktie bijvoor beeld leiden tot extra kosten bij de expeditie-afdeling. En anderzijds blijken in de praktijk soms onverwachte hoge besparingen te behalen op de kosten voor werkvoorbereiding. De uitkomsten van de economische analyse worden daarom deels bepaald door het opti misme dan wel het pessimisme dat in de berekeningen wordt gestopt. Er tre den altijd onverwachte effecten op. On nodige risico's moeten bij een serieuze overweging natuurlijk tot een minimum worden beperkt, hetgeen meestal leidt tot het inschakelen van een externe deskundige. Een kwestie van groot belang is de in terne organisatie van het bedrijf. Elk produktiebedrijf is in principe opge bouwd als een bedrijfsketen. Belangrijke schakels van deze keten zijn bijvoor beeld de ontwerpafdeling, de inkoop, de fabrikage-afdeling en de verkoopafde ling. Wanneer bijvoorbeeld de fabrikage- afdeling niet efficiënt is opgezet, is het verstandig daar eerst de zaken organisa torisch op een rij te zetten. Het heeft geen zin om ondoelmatige processen te automatiseren. Een andere kwestie vormen de specifie ke voorwaarden van een flexibel pro- duktie-automatiseringssysteem. Een voorbeeld: in het algemeen komen de economische voordelen van een com putergestuurde produktielijn pas uit de verf bij een voldoende lange bedrijfstijd. Meestal is ten minste een tweeploegen dienst daarvoor nodig. Het organisatorische vraagstuk omvat echter meer dan het stroomlijnen van de individuele afdelingen, die samen de bedrijfsketen vormen. Ook en juist de samenwerking tussen de bedrijfsscha- kels moet vlekkeloos zijn om de flexibili- teitsvergroting van de organisatie door invoering van computertechnieken maximaal te doen zijn. De afstemming tussen de verschillende onderdelen van een bedrijf vindt nu in de praktijk meestal plaats door het opbouwen van tussenvoorraden. Deze buffers kunnen een niet-optimale afstemming tussen de afdelingen opvangen. Buffers zijn in fei te een teken van onvoldoende flexibi liteit. Een tweede bezwaar is, dat het aanhou den van tussenvoorraden een beslag op het bedrijfskapitaal legt en dus vermo- genskosten met zich brengt. Een be drijfsketen waarvan de elementen on derling door middel van buffers zijn ver bonden is dus suboptimaal. Beter is het om er naar te streven dat de informa tiestromen binnen het bedrijf zodanig worden geleid dat het aanhouden van buffers niet langer nodig is. Voorwaarde is dan wel, dat de produktiecapaciteit groot is en op elk gewenst moment kan worden ingezet. Dat is nu juist hetgeen met de invoering van FPA kan worden bereikt. Zoals uit het bovenstaande blijkt, zal de opkomst van FPA naar verwachting doorzetten en kan deze ontwikkeling een belangrijke verbetering betekenen van de produktiestructuur in Nederland. Produktiecel voor het computergestuurd vervaardigen van printplaten voor de elektronica-industrie. Het zal echter duidelijk zijn, dat succes volle invoering van FPA ook nogal wat eisen stelt op het financiële en organisa torische vlak. Vooral voor middelgrote en kleinere bedrijven is daarom een des kundigenadvies aan te bevelen. Naast de kosten van het deskundigen advies (eventueel inclusief projectbe geleiding) zal moeten worden geïn vesteerd in programmatuur en appara tuur, terwijl ook het omschakelingspro ces geld kan kosten, in de vorm van een tijdelijk lagere produktie. Voor een bedrijf dat invoering van FPA overweegt loont het de moeite om zich te oriënteren op de mogelijkheid van een bijdrage in de kosten door de over heid. De overheid is zich haar verant woordelijkheid voor een goede produk tiestructuur bewust en heeft onder an dere de zogenaamde SABA-regeling op gezet. SABA staat voor Subsidierege ling Advisering en Begeleiding Automa tisering. Deze regeling wordt uitgevoerd door de Nederlandse Herstructurerings Maatschappij (NEHEM) in 's-Hertogen- bosch en voorziet binnen bepaalde grenzen in een tegemoetkoming van 40 van de advieskosten. Alleszins aantrekkelijk, gezien het feit dat het in schakelen van een adviesbureau meestal een kostbare zaak is. Maar een echt goed advies betaalt zichzelf dubbel en dwars terug. Voor het verkrijgen van een bankfinan- ciering is een goede onderbouwing van de aanvraag noodzakelijk. Daarbij vormt een rapport van een externe deskundige instantie een bijzonder waardevol ele ment. Overigens is een investering in FPA behalve kansrijk ook niet zonder ri sico's. Een groot deel van de investe ringskosten is toegesneden op het indi viduele geval; dit geldt onder andere voor de gemaakte advieskosten, de kosten van installatie en de kosten van de besturingsprogramma's. Risicodra gend (eigen) vermogen zal daarom een substantieel onderdeel van de financie ring moeten uitmaken. De ondernemer die met FPA plannen bij de Rabobank komt mag rekenen op een positieve benadering. Elk individueel plan wordt natuurlijk met zorg doorge licht, niet in het minst in het belang van de ondernemer zelf. Voor bedrijven met goed doortimmerde plannen maar een tekortschietend eigen vermogen kan dan bijvoorbeeld een stimuleringslening tot de mogelijkheden behoren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 19