Alleen kwaliteit is te verkopen iimi Gecoördineerde marktbenadering Prijs bepaalt kwaliteit De toeleveringsindustrie (links en boven): geautomatiseerde produktie van uiteenlopende onderdelen en halffabrikaten die aan hoge kwaliteitseisen moeten voldoen. sende Duitse auto-industrie en kantoor machine-industrie heeft Van Hijkoop een werkzaam aandeel gehad. Daar is dus al de nodige inspanning voor ver richt en het werk is nog niet ten einde. 'Het gaat om een verandering van de mentaliteit. We moeten in het groot denken en over de grenzen heen.' Van Hijkoop constateert wel een keer ten goede. NEVAT-leden nemen van hun bui tenlandse reizen zelfs informatie voor el kaar mee. 'Tien jaar geleden zou dit on denkbaar geweest zijn!' Effecten van samenwerking wegen dus zwaarder dan concurrentie-overwegingen en bo vendien is de markt groot genoeg voor iedereen. Een zeer gerichte exportaanpak heeft vorm gekregen in het opzetten van zo genaamde sectoren. Dit zijn duidelijk omschreven categorieën van uitbeste- h. Drs. S. J. van der Êr Ploeg Voorlichting en Externe UB -sflr ife Betrekkingen ders waar de NEVAT-leden zich met ge zamenlijke inspanningen op richten. Er zijn nu twee sectoren: die van de auto mobielindustrie en die van de kantoor- en informatietechnologie. Het oprichten van de sectoren is een centraal initiatief. Ze worden echter volledig door stuur groepen bestaande uit NEVAT-leden ge trokken. De sectoren kunnen effectief opereren, omdat er sprake is van een gecoördineerde benadering van de uit besteders. 'Export moet op commer- cieel-technische basis gebeuren. Voor selectie is daarbij onmisbaar, evenals een duidelijke vaststelling van de identi teit en onderlinge afstemming', aldus Van Hijkoop. Dit is volgens hem vooral belangrijk bij het benaderen van grote afnemers. 'Het doel van de NEVAT voor de komen de vijf jaar is dat iedereen in heel Europa weet wie de Nederlandse toeleveran ciers zijn', aldus het ambitieuze plan van Van Hijkoop. De slogan die er bij de uit besteders in binnen- en buitenland wordt ingeheid, is: 'We help you to ma- ke better products.' Een zware taak voor de NEVAT, maar ook een taak voor ieder toeleveringsbe drijf afzonderlijk. Deze van oudsher puur technisch georiënteerde ondernemin gen moeten zich structureel met het promoten van zichzelf gaan bezighou den. Wat de toeleveranciers aanboden, werd jarenlang op de markt afgenomen. De steeds zwaardere eisen van de uit besteders en de toenemende concur rentie hebben hier verandering in ge bracht. Vooral de automobielindustrie stelt zeer hoge eisen aan zijn toeleve ranciers en screenen ze grondig alvo rens ermee in zee te gaan. Dit neemt de nodige tijd in beslag. Het kan soms wel drie tot vijf jaar duren voordat een toele verancier bij een uitbesteder binnen is. Niet alleen de produkten moeten per fect zijn, ook moet het bedrijf zich aan zeer strakke levertijden kunnen houden. Een lange adem is zeker nodig, maar de resultaten zijn de moeite waard. In de markt voor toeleveranties speelt de prijs niet de belangrijkste rol. Van Hij koop: 'Je hebt natuurlijk wel prijzenko- pers, maar de prijs bepaalt natuurlijk de kwaliteit.' Daarnaast zijn er kwaliteits kopers, zekerheidskopers - deze twee vooral in de automobielindustrie - en servicekopers. Deze komen we in de au tomatiseringssector tegen. Een toeleve rancier en een uitbesteder zullen in veel gevallen een langdurige relatie met el kaar aangaan. Het is daarom van belang dat beide partijen goed bij elkaar pas sen. Een goede toeleverancier weet wat hij kan en vooral wat hij niet kan voor zijn afnemer. Of, zoals een topinkoper van BMW het uitdrukte: 'Er zijn goede zaken gedaan als twee mensen kunnen glimlachen.' NEVAT Bredewater 20, Postbus 190, 2700 AD Zoetermeer, telefoon (079) 21 92 21. ÉWli

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 17