r betaalautomaat Pl| Maatschappij zonder geld Elektronisch betalen bij benzinestations: toe steeds gesteld dat het betalingsver keer een speerpuntfunctie vervult in de commerciële benadering van relaties. Maar hoe moet dit uitgangspunt wor den ingevuld als de routinehandelingen van het betalingsverkeer in hoofdzaak automatisch geschieden? Een ander vraagpunt is wat er zal gebeuren met het aantal vestigingen en met de inrich ting van de bankkantoren. Zal over een aantal jaren de - al dan niet met nieu we functies uitgebreide - geldauto maat de plaats innemen van kantoren die nu in hoofdzaak voor kastransacties worden bezocht? Komt in de bankhal onderzoek naar pubtieksacceptatie. ruimte vrij door het verdwijnen van de snelkas? Het ligt voor de hand dat deze ontwik kelingen eisen zullen stellen aan de kwaliteit van de medewerkers. De kan toorautomatisering en het elektronisch betalingsverkeer bewerkstelligen samen dat routinewerkzaamheden bij banken goeddeels verdwijnen. Alle aandacht kan worden gericht op de commerciële begeleiding en op het voorzien in de in formatiebehoefte die de cliënt - ook in de sfeer van het betalingsverkeer - zal tonen. Intensieve opleidingsinspannin gen zijn nodig om de medewerkers opti maal in deze nieuwe situatie te kunnen laten opereren. We dienen er rekening mee te houden dat de technische mogelijkheden nog lang niet het eindpunt hebben bereikt. Ooit zal de term 'thuisbankieren' een heel andere inhoud krijgen. Het lijkt nog wat futuristisch, maar de tijd komt dat de cliënt via zijn thuiscomputer contact zoekt met de bank om betalingsop drachten te geven of om andere diensten af te nemen. Overigens ziet het er naar uit dat in de particuliere sfeer pas in de jaren negentig op uitge breidere schaal met deze toepassing geëxperimenteerd zal worden. Al in de jaren zestig - bij de sterke op komst van het particuliere, girale beta lingsverkeer - waren er voorspellers die aangaven dat we binnen de kortste ke ren in een maatschappij zonder munten en bankbiljetten zouden leven. Die voor spelling is niet uitgekomen en eerlijk ge zegd lijkt daarop ook in de voorspelbare toekomst weinig kans. Maar dat is dan ook ongeveer de enige verandering die het betalingsverkeer het komende de cennium niet zal ondergaan. Er staan de banken in Nederland de ko mende jaren belangrijke veranderingen te wachten. Meer concurrentie - ook van andere dan de traditionele markt partijen - en bij de cliënt een verande rend behoeftenpatroon dat zich laat sa menvatten onder het motto 'van trans actie naar informatie'. De opkomst van het elektronisch betalingsverkeer moet in dit licht worden beschouwd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 13