Iedere Nederlander Technologie voorop Chip-kaart Branchevervaging Persoonlijker, deskundiger betalingsverkeer schrikbarend toegeno men. Nieuwe elektronische diensten zullen op korte termijn dit effect verster ken. Deze ontwikkeling vervult de ban ken met zorg, omdat de betaaldiensten voor de particuliere markt tot nu toe vrijwel gratis worden verstrekt. De strijd om de markt voor de betaalre keningen heeft ertoe geleid dat op dit moment vrijwel iedere Nederlander over één of meer betaalrekeningen beschikt. Het mag duidelijk zijn dat de moderne elektronica ook een hoofdrol speelt bij het snel en efficiënt verwerken van boe kingen op meer dan twaalf miljoen privé-rekeningen. De Postbank en de Rabobank hebben hierbij verreweg het grootste markt aandeel. De sterke positie van de Rabobankorga- nisatie in het particuliere betalingsver keer is niet in de laatste plaats toe te schrijven aan het uitgebreide vestigin- gennet. Haast altijd is op loopafstand een Rabobank te vinden waar de reke ninghouder terecht kan om geld cp te nemen en betalingsopdrachten te ver strekken. Nieuwe technische vindingen vloeien vaak voort uit concreet levende wensen bij producent of consument. In de sfeer van het particuliere betalingsverkeer loopt de technologie nogal eens voorop. Technisch is al veel meer mogelijk dan op zeer korte termijn zal worden door gevoerd. Geldautomaten worden nu alleen ge bruikt voor het opnemen van contant geld, maar met de nodige aanpassingen kunnen diverse functies worden toege voegd. Zo zou informatie verstrekt kun nen worden over het saldo op de reke ning, terwijl de GEA ook kasstortingen zou kunnen ontvangen. Technisch is het zelfs denkbaar dat de automaat wordt gebruikt voor het geven van betalings opdrachten, maar het is twijfelachtig of de gemiddelde cliënt op een zater dagnamiddag naar de bank zal gaan om enkele gewenste overboekingen in te toetsen. Voor elektronisch betalen bij winkels e.d. zijn betaalautomaten nodig. In plaats van of naast een kassa wordt een zogenaamde point-of-sale-terminal ge plaatst, waarin een Eurocheque- of bankpas kan worden gestoken. Het in toetsen van de PIN-code en een druk op de toets 'betalen' is voldoende om het te betalen bedrag direct op de rekening van de leverancier te laten over schrijven. In november 1985 zijn banken, postgiro en oliemaatschappijen gestart met een betaalautomatenproef. Bij circa 80 ben zinestations in de regio Tilburg-Eind- hoven kan met een magneetstrippas worden betaald zonder dat daar che ques of bankbiljetten aan te pas komen. De technische ontwikkelingen gaan zo snel dat al een nieuwe proef werd aan gekondigd voordat het experiment in Brabant goed en wel was begonnen. Bij deze test, waarbij een aantal detaillisten in een beperkt proefgebied zal worden betrokken, wordt de magneetstrippas vervangen door een chip-kaart. Deze nieuwe vinding heeft de proef in de re gio Tilburg-Eindhoven overigens niet overbodig gemaakt, omdat met name het onderzoeken van de publieksaccep- tatie niet afhankelijk is van het toege paste kaartsysteem. De meest moderne pas bevat in de vorm van een chip een complete micro computer. Het is technisch mogelijk dat de administratie van de betaalrekening volledig in die chip wordt bijgehouden. Dat betekent dat er vanaf de geld- en betaalautomaten niet in alle gevallen dure lijnen hoeven te lopen naar een centrale computer. Er kan namelijk via de chip worden gecontroleerd of het saldo nog toereikend is om bepaalde transacties te verrichten. De hiervoor vermelde verworvenheden van de moderne technologie staan rechtstreeks ten dienste aan de particu liere afnemer van betaalprodukten. Maar de elektronica schept tevens mo gelijkheden voor het zakelijke betalings verkeer (zoals bijvoorbeeld het aanleve ren van betaalopdrachten op een disket te, cashmanagementsystemen e.d.) en beïnvloedt zeker ook de verwerking van het betalingsverkeer bij de banken. Wat dit laatste betreft ligt een zekere decen tralisatie van die verwerking voor de hand en dat zou met name goed aan sluiten bij de structuur van de Rabo- bankorganisatie. In de aanhef van dit artikel werd ge constateerd dat tot nu toe de behoefte aan nieuwe betaalvormen in ons land beperkt is. Dit mag er echter niet toe lei den dat we de elektronische mogelijk heden voor kennisgeving aannemen en overgaan tot de orde van de dag. Bezien moet worden of met de nieuwe toepas singen de efficiency kan worden ver groot, waardoor de enorme kosten van het betalingsverkeer kunnen worden verminderd. Ook dient te worden voor komen dat verdere ontwikkelingen in het buitenland ons in een geïsoleerde positie plaatsen. Een nog belangrijker overweging om ac tief op de nieuwe technologie in te spe len is de tendens dat bedrijven buiten de huidige groep van financiële instellingen een deel van het betalingsverkeer willen overnemen. Nu al zien we een branche vervaging, die mede mogelijk wordt ge maakt door de elektronica. De door on der meer warenhuizen uitgegeven 'vaste-klant-kaart' is een voorbeeld, de (buitenlandse) aanbieders van credit cards pogen eveneens een aandeel te verwerven. Op de bancaire markt opere ren steeds meer partijen - op zoek naar de krenten in de pap - met aantrekke lijke tarieven, maar een beperkt produk- tenpakket. En uiteraard hopen zij dat juist de rendabele cliënten zich gevoelig zullen tonen voor dergelijke prijsbe wuste aanbiedingen.' De nieuwe concurrentie moet voor onze organisatie een uitdaging zijn om offen sief te opereren. Onze produkten moe ten niet alleen beter zijn, ze dienen ook persoonlijker en deskundiger te worden aangeboden. Onze decentrale structuur met zelfstandige, lokale banken dient daarbij zoveel mogelijk te worden benut. In de sfeer van het betalingsverkeer be tekent dit bijvoorbeeld dat iedere Rabo bank kan beslissen of en zo ja, hoe een geldautomaat kan worden gebruikt. Ook zou in de toekomst plaatselijk kun nen worden bekeken of al dan niet initi atieven op het gebied van point-of-sale- projecten kunnen worden ontplooid. Ook als uit de huidige proefnemingen blijkt dat sprake is van een goede ac ceptatie bij consument en ondernemer, zal het nog wel een paar jaar duren voordat de diverse vormen van het elek tronisch betalingsverkeer op grote schaal ingang hebben gevonden in de markt. Maar het is beslist geen overbo dige luxe om nu al te overwegen welke gevolgen de ontwikkelingen kunnen hebben voor het beleid en het functio neren van een Rabobank. Zo is tot nu

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 12