Nieuwe betaa/vormen zullen beleid banken beïnvloeden 9 1 1 Met de plaatsing van de eerste geldautomaten is de toepassing van elektronica in particuliere betaalprodukten in Nederland aarzelend op gang gekomen. De komende jaren zal het betalingsverkeer steeds meer van de moderne technologie gebruik gaan maken. Er is dan ook alle reden om te overwegen hoe ingrijpend de gevolgen van deze ontwikkeling voor het beleid en het functioneren van de banken kunnen zijn. n ons land zijn tot nu toe een klei ns ne 150 geldautomaten (GEA's) geïnstalleerd Deze apparaten ma- ken het de bankcliënt mogelijk om zeven dagen per week, vieren- twintig uur per dag contanten van zijn rekening op te nemen. Onge- veer de helft van de GEA's (de spaarbanken doen nog niet mee) werd eind vorig jaar geschikt gemaakt voor het zogenaamde gastgebruik: houders van een Eurocheque- of bankpas met een geactiveerde magneetstrip kunnen ook gebruik maken van de automaten van andere banken. Bij circa 60 Rabobanken functioneert nu een geldautomaat. Dit voorjaar wordt het gebruik van deze GEA's geëvalu eerd. Aan de hand daarvan zal over een eventuele uitbreiding van het aantal worden beslist. Op grond van de eerste ervaringen mag echter in zijn algemeen heid gesproken worden van een vrij ho ge cliëntenacceptatie. Bij sommige ban ken vond eind vorig jaar al meer dan de helft van het aantal kasopnamen van betaalrekeningen plaats via de au tomaat. Verklaarbare achterstand De meeste Nederlandse GEA's zijn het afgelopen jaar geplaatst. Ten opzichte van onze buurlanden lopen we daarmee bepaald niet voorop. Het gaat hier ech ter om een verklaarbare achterstand, veroorzaakt door het in ons land zeer goed georganiseerde girale betalings verkeer, het grote aantal bankvestigin gen (één kantoor per 2000 inwoners!) en het intensieve gebruik van gegaran- aL|t omaat deerde cheques. Eenzelfde verklaring is te geven voor de geringere belangstel ling die in Nederland ook blijkt voor an dere moderne betaalvormen, zoals bij 4-m C. A. V. van Tiggelen Be talings verkeer/ Coördinatie Interbancair Overleg R. Cramer Voorlichting en Externe Betrekkingen voorbeeld het gebruik van credit cards. In landen waar zelfs betalingen van be perkte omvang via (niet-gegarandeerde) cheques verlopen, bestaat nu eenmaal meer behoefte aan snellere en eenvou digere betaalvormen. Onze voorsprong bij het girale betalings- Betaaiautomaten: pas invoeren, PiN code intoetsen, druk op de toets 'Betalen', en de overschrijving is een feit. verkeer stamt met name uit de jaren zestig. Overheid en bedrijfsleven beslo ten massaal om voor salarisbetalingen niet langer gebruik te maken van het traditionele loonzakje. De banken con cludeerden - zij het aanvankelijk aarze lend dat deze nieuwe, particuliere markt niet voetstoots kon worden over gelaten aan de postgiro, die al wel be schikte over de infrastructuur om de nieuwe cliëntengroep op te vangen. De oprichting van de Bankgirocentrale in 1967 luidde de komst in van een nieuw girocircuit dat prima kon concurreren met de postgiro. Het aan de betaalrekening gekoppelde produktenpakket is sindsdien aanzien lijk uitgebreid. De gegarandeerde betaal- en Eurocheques zijn niet meer weg te denken: in 1985 werden er bijna 150 miljoen uitgeschreven. Betaling via in casso en acceptgiro nam een grote vlucht. Ook werden aan de rekening kredietmogelijkheden toegevoegd. Met de groei van het produktenpakket en door het veel intensievere gebruik van de privé-rekening zijn de kosten van het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 11