De witte motor van de zuiveiexport Het Nederlands Zuive/bureau Kaaskop is een geuzennaam voor Nederlanders die een beetje in onbruik is geraakt. Toch is kaas voor velen in binnen- en buitenland een typisch Hollands produkt. Kaas en ook boter uit Nederland hebben dan ook een in ter na tionaal k waliteitsimago dat er geheid in zit. Dit is mede te danken aan de inspanningen van bet Nederlands Zuive/bureau, dat zorg draagt voor de collectieve promotie van onze zuivelprodukten tot ver over de Nederlandse grenzen. Nederland grootste zuivelconsument Melk in de disco 26 _0VOi0/| et Nederlands Zuivelbureau (NZB) is een stichting die door het Nederlandse zuivel bedrijfsleven (melkveehou ders en industrie) wordt gefinancierd. Voor iets meer dan een halve cent per ge- - produceerde liter melk bevor dert het Bureau als collectief apparaat de afzet van melk- en zuivelprodukten in binnen- en buitenland. Dit gebeurt nu al zo'n 35 jaar op verschillende manieren: achter de schermen met marktonder zoeken, naar buiten toe met spraakma kende campagnes en tal van Drs S. J. van der Ploeg Voorlichting en Externe Betrekkingen voorlichtingsactiviteiten. Overal ter we reld is het Bureau bezig het imago van Nederland Zuivelland te onderstrepen en waar nodig te versterken. Nederland neemt op zuivelterrein een opmerkelijke plaats in. Niet alleen is ons land de grootste zuivelexporteur, maar ook ligt de binnenlandse consumptie per hoofd van de bevolking voorop in de wereldranglijst. Gemeten in 'melkequi- valenten' maar liefst 32 procent hoger dan het gemiddelde in de EG-landen. De consumptie van de verschillende zui velprodukten loopt van land tot land sterk uiteen. Zo wordt in Nederland niet zoveel boter gegeten. De Belgen en de Fransen eten daar tweemaal zoveel van als wij, en de leren zelfs driemaal zo veel. Kaas is in Nederland duidelijk meer populair. Met 12,8 kilo per hoofd van de bevolking in 1984 laten we vele Euro peanen achter ons. Alleen de Fransen en de Grieken hebben een veel hoger verbruik. In het drinken van consump- tiemelk en consumptiemelkprodukten zijn alleen de leren beter dan wij. Het Nederlands Zuivelbureau maakt veel werk van zijn nationale en internati onale promotie-activiteiten. Zo weet in Nederland 85 procent van de bevolking dat 'Melk de Witte Motor' is, een ver dienste van het NZB. Deze campagne is vooral gericht op jongeren. Daarom worden sport en popmuziek, als favorie te vormen van vrijetijdsbesteding in de promotie betrokken. Zo trokken de Dolly Dots als Nederlandse meisjes van melk en bloed door het hele land om de melk de wereld van de popmuziek in te lood sen via concerten, grammofoonplaat en videoclip. De horeca wordt bewerkt met de 'Witte Motor' lunch, om het buitenshuis drin ken van melk te bevorderen. Het effect van al deze inspanningen is in ieder ge val dat de onrustbarende daling van de consumptie tot staan is gebracht. Op al le mogelijke manieren wordt bin nenslands ook de promotie van kaas en boter ter hand genomen. Daarnaast doet het Bureau achter de schermen be langrijk werk. In binnen- en buitenland wordt markt onderzoek verricht om op de diverse markten de afzetmogelijkheden en stra tegie te bepalen. Op wetenschappelijk

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 26