Agrarische informatica gedachten rond de Landbouw-RAI De Landbouw-RAI heeft van ori gine de mechanisatie van het agrarisch bedrijf ais centraal on derwerp. Daarmee wordt nog steeds arbeids- en kostenbespa ring bereikt. Ook de computer neemt een steeds belangrijker plaats in binnen het agrarisch bedrijf, in de procesautomatise ring wordt dit hulpmiddel bij voorbeeld ai veelvuldig ingezet voor de voederdosering; in de moderne kassen is gecomputeri seerde klimaatregeling niet meer weg te denken. De agrarische informatica die tot doei heeft de ondernemer van management informatie te voorzien, is daar entegen een betrekkelijk nieuwe computertoepassing in deze sector, in de komende jaren zijn op dit gebied interessante ont wikkelingen te verwachten. 13 Computers en leveranciers in overvloed Kat uit de boom kijken p de Landbouw-RAI in 1984 was nog maar een handvol bedrijven en instellingen aan wezig dat produkten aan bood op het terrein van de agrarische informatica. De meeste computers stonden er toen als publiekstrekker, niet als praktische toepassing voor de boer. Anno 1986 kan men in Nederland tien tallen bedrijven aanwijzen die zich daar gericht mee bezighouden. En dan wordt niet gedoeld op de standaard- boekhoudpakketten voor computers of op de 50 verschillende pakketten die worden verkocht voor orderverwer king/facturering bij bloemenexporteurs. We hebben dan bedrijfsmanagement- systemen op het oog, die speciaal ont wikkeld zijn voor een bepaald bedrijfsty- pe. Er bestaan bijvoorbeeld al 7 verschil lende managementpakketten voor zeu genhouders. Allemaal apart ontwikkeld voor in principe precies dezelfde toepas sing, maar onderling zijn ze niet verge lijkbaar. Soms ook, is het pakket een dienstverlening van de voederleveran cier. Het bekende Comzog-pakket van Cebeco is daar een voorbeeld van. De voorlichters van deze organisatie advi seren en begeleiden de zeugenhouders op het bedrijf bij het hanteren van dit pakket. Er is kortom een grote verscheidenheid aan pakketten en initiatieven met elk hun eigen kwaliteiten. Deze ontwikkeling is voor de overheid - die terdege de bete kenis van automatisering voor de be drijfsvoering onderschrijft - aanleiding geweest een Informatica Stimule ringsplan voor de agrarische sector op te zetten. In dit zgn. Agro-INSP moeten de krachten zoveel mogelijk gebundeld (gaan) worden. Automatiseringskennis is ten slotte niet alleen duur, ze is vooral te schaars om niet efficiënt in te zetten. Omdat de agrarische sector veelomvat tend is, worden daarbinnen takken on derscheiden, die als een geheel gezien kunnen worden: akkerbouw, glastuin- Drs. R. B. Bakker Innovatiemanager bouw, rundvee, varkens, pluimvee. Om de belangen van de agrarische onderne mer op het gebied van informatica te kunnen behartigen is per tak een Stich ting Informatieverzorging opgericht. De ze takorganisaties hebben als ideële hoofddoelstelling de agrarische onder nemer in een minder kwetsbare positie te plaatsen tegenover de aanbieders van informatica produkten. De takorganisatie treedt op als repre sentant van de primaire bedrijven en moet de informatica binnen een tak be heren en richting geven. Door een brede bestuurlijke samenstelling kan zij de tak genoten op informaticagebied vertegen woordigen. De takorganisatie voor de varkenshouderij werd al in 1980 opge richt, de andere takken pas in 1985. De automatisering in de takken is op dit moment in verschillende fasen van ont wikkeling. Dat geldt vooral voor de bedrijfsmanagement-systemen: de ad ministratieve kant van automatisering die tot doel heeft de besluitvorming bin nen de agrarische onderneming en de bedrijfsvoering te optimaliseren. In het algemeen is de behoefte aan ad ministratieve automatisering bij de agra rische ondernemer tot nu toe maar be perkt aanwezig. Men is er wel in geïnte- resseerd, maar neemt voorlopig een af wachtende houding aan. Op een aantal pioniers na. De neiging om zich wat te laten opjagen door het grote aanbod van computers en programmatuur, is veel minder dan bijvoorbeeld in het midden- en kleinbedrijf. In het midden- en kleinbedrijf wordt nogal wat afgeleden op automatise ringsgebied. Hoe komt dat? Op het eerste gezicht ziet de computer met het programma er aardig en aantrekkelijk uit. Maar de gebruiker in spe beseft te weinig dat een 'personal computer' een ander type bedrijfsmiddel is dan hij ge wend is. Een personal computer eist zorg, kennis en tijd; de gebruiksvriende lijkheid is vaak verre van optimaal en zijn nieuwe eigenaar blijkt computer operator te moeten spelen, omdat het ding zich onverklaarbaar gedraagt. Bij geleverde handboeken zijn vaak onlees baar of nog erger, irrelevant. Dat klinkt hard, maar velen zullen die ervaring hebben opgedaan. Het gevolg is dat meer dan gedacht een beroep moet worden gedaan op begeleiding door de leverancier. Dan blijkt de mankracht schaars en de begeleiding duur. Voor de meeste bedrijven is het de eerste keer dat zij een computer aan schaffen. Tot wie kan men zich wenden voor advies? Collega's, leveranciers, boekhoudbureau, servicebureau? Een aanschaf is een risico. De kat uit de boom kijken is misschien nog niet de slechtste houding. De takorganisaties komen zo gezien op het juiste moment. Want alles wijst er op dat een computer voor managementdoeleinden in de toe komst een normaal stuk gereedschap op het bedrijf zal worden. Aan de voor bereiding van de automatisering kan het beste collectief op het takniveau ge werkt worden om desinvesteringen en ook frustratie bij de ondernemer tegen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1986 | | pagina 13