mt öp^V mm SkIé Mi mm Aanbod-economie 13 tekort op de handelsbalans een enkele maal voorkwam, was het nadien schering en inslag. De radicale stijging van de prij zen van grondstoffen en van energie kwa men hard aan voor de Fransen. Men be schikt over weinig grondstoffen. Olie en gas worden voor 70% uit het buitenland betrokken. Het betalen van de extra invoer- rekening moest voornamelijk geschieden uit verhoogde uitvoeropbrengsten. Hierop was de Franse industrie niet voldoende in gesteld. De exportgoederen die werden aangeboden voldeden onvoldoende aan de internationale vraag. Bovendien had men zich teveel uit de markt geprijsd, waaraan hoge inflatie en loonkosten, als mede te ruime winstmarges debet waren. Het antwoord op de hoofdzakelijk structu rele problemen bij het extern en intern evenwicht werd tot 1 982 voornamelijk ge zocht in korte termijnoplossingen. Met een stimulerend begrotingsbeleid en een rela tief ruime geldpolitiek ontging men gerui me tijd de benodigde binnenlandse aan passingen. Hieraan waren elektorale mo tieven niet vreemd. Eerst nadat de Gaullis ten en Liberalen na vijfentwintig jaar de re geringsverantwoordelijkheid aan socialis ten en communisten overdroegen en deze, na een jaar van ruime uitgavenpolitiek, noodgedwongen tot bezinning moesten komen, trad een duidelijke verandering van politiek op. Eind 1982 bedroeg de inflatie 11 en was er een verschil van 6 met de prijsstijging bij ons. De lopende reke ning van de betalingsbalans vertoonde daarnaast een tekort van 112 miljard. Het resultaat was een scherpe stijging van de buitenlandse schuld; een ontwikkeling die de Franse staat, onder welke politieke kleur dan ook, diep in zijn eer aantast. In maart 1 983 werd de frankvoorde 3e maal sinds het bestaan van het EMS gedeva lueerd. Betaalde men begin 1979 f 0,47 voor een frank, in november 1985 was dit f 0,36. De superminister van financiën en econo mische zaken, Jacques Delors, zette een radicale wijziging van beleid door. Inko mens en prijzen werden streng aan banden gelegd, de overheidsuitgaven drastisch gesnoeid en de geldpolitiek verkrapt. Te vens werd op allerlei wijzen de motivatie opgevoerd om de industrie te modernise ren en de ruime technische kennis, waar over Frankrijk beschikt, in toegepaste tech nologie om te zetten. Onder regie van de overheid werden diverse faciliteiten ge creëerd ter bevordering van de produktivi- teit en de vernieuwing van produkten. Ook werd een heel scala van nieuwe instrumen ten op de financiële markten aangeboden. Onder hoede van de socialisten kwam nu een beleid van aanbod-economie tot stand, waarbij een stijging van de werk loosheid in eerste instantie onvermijdelijk was. Een beleid, dat onder de voorafgaan de liberaal-rechtse politiek reeds was ge schetst, maar bij gebrek aan moed niet echt tot uitvoering was gekomen. De fer vente Europeaan, Delors, was er gelijktijdig in geslaagd om Frankrijk weer een belang rijke constructieve rol te laten vervullen in rl t .uropi Plac« Ro^Ptfkit' X "des' x aes i^gangB|L V- ^-^Tranco.sSj". J Grand p Wn li hbhki j ALBERfrc^VCOyRSS LA REINE 1 cownwiwcf 13 ottrj cumps TTTTTTT^, ;s„r '''yjl';; eare.2D'0RSAY~^ COURS ^Assemblee 'National o' ei. r t irbpn Herruïfe- |L.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 16