mt
öp^V
mm
SkIé
Mi
mm
Aanbod-economie
13
tekort op de handelsbalans een enkele
maal voorkwam, was het nadien schering
en inslag. De radicale stijging van de prij
zen van grondstoffen en van energie kwa
men hard aan voor de Fransen. Men be
schikt over weinig grondstoffen. Olie en
gas worden voor 70% uit het buitenland
betrokken. Het betalen van de extra invoer-
rekening moest voornamelijk geschieden
uit verhoogde uitvoeropbrengsten. Hierop
was de Franse industrie niet voldoende in
gesteld. De exportgoederen die werden
aangeboden voldeden onvoldoende aan
de internationale vraag. Bovendien had
men zich teveel uit de markt geprijsd,
waaraan hoge inflatie en loonkosten, als
mede te ruime winstmarges debet waren.
Het antwoord op de hoofdzakelijk structu
rele problemen bij het extern en intern
evenwicht werd tot 1 982 voornamelijk ge
zocht in korte termijnoplossingen. Met een
stimulerend begrotingsbeleid en een rela
tief ruime geldpolitiek ontging men gerui
me tijd de benodigde binnenlandse aan
passingen. Hieraan waren elektorale mo
tieven niet vreemd. Eerst nadat de Gaullis
ten en Liberalen na vijfentwintig jaar de re
geringsverantwoordelijkheid aan socialis
ten en communisten overdroegen en deze,
na een jaar van ruime uitgavenpolitiek,
noodgedwongen tot bezinning moesten
komen, trad een duidelijke verandering van
politiek op. Eind 1982 bedroeg de inflatie
11 en was er een verschil van 6 met
de prijsstijging bij ons. De lopende reke
ning van de betalingsbalans vertoonde
daarnaast een tekort van 112 miljard.
Het resultaat was een scherpe stijging van
de buitenlandse schuld; een ontwikkeling
die de Franse staat, onder welke politieke
kleur dan ook, diep in zijn eer aantast. In
maart 1 983 werd de frankvoorde 3e maal
sinds het bestaan van het EMS gedeva
lueerd. Betaalde men begin 1979 f 0,47
voor een frank, in november 1985 was dit
f 0,36.
De superminister van financiën en econo
mische zaken, Jacques Delors, zette een
radicale wijziging van beleid door. Inko
mens en prijzen werden streng aan banden
gelegd, de overheidsuitgaven drastisch
gesnoeid en de geldpolitiek verkrapt. Te
vens werd op allerlei wijzen de motivatie
opgevoerd om de industrie te modernise
ren en de ruime technische kennis, waar
over Frankrijk beschikt, in toegepaste tech
nologie om te zetten. Onder regie van de
overheid werden diverse faciliteiten ge
creëerd ter bevordering van de produktivi-
teit en de vernieuwing van produkten. Ook
werd een heel scala van nieuwe instrumen
ten op de financiële markten aangeboden.
Onder hoede van de socialisten kwam nu
een beleid van aanbod-economie tot
stand, waarbij een stijging van de werk
loosheid in eerste instantie onvermijdelijk
was. Een beleid, dat onder de voorafgaan
de liberaal-rechtse politiek reeds was ge
schetst, maar bij gebrek aan moed niet
echt tot uitvoering was gekomen. De fer
vente Europeaan, Delors, was er gelijktijdig
in geslaagd om Frankrijk weer een belang
rijke constructieve rol te laten vervullen in
rl t
.uropi
Plac«
Ro^Ptfkit'
X "des'
x aes i^gangB|L
V- ^-^Tranco.sSj". J
Grand
p Wn li hbhki j
ALBERfrc^VCOyRSS LA REINE 1
cownwiwcf 13 ottrj cumps TTTTTTT^,
;s„r '''yjl';; eare.2D'0RSAY~^
COURS
^Assemblee
'National
o' ei. r t
irbpn Herruïfe-
|L.'