Met een goede exportpartner de buitenlandse marlden dichterbij Vrijwel dagelijks is in dagbladen en tijdschriften over de Nederlandse export te lezen. Adviezen worden gegeven, melding wordt gemaakt van behaalde successen of de oprichting van een nieuwe exportcombinatie. Prominente Nederlanders zetten zich in om bedrijven, bedrijfstakken en produkten op de buitenlandse markt te ondersteunen bij hun introductie. Deze toegenomen en aanhoudende belangstelling voor de Nederlandse export is geenszins verwonderlijk, omdat van elke verdiende gulden 55 cent afkomstig is uit export-activiteiten. In verband hiermee wordt nog meer dan voorheen bij onze aangesloten banken en Rabobank Nederland aandacht besteed aan de uitbouw van de dienstverlening en de kwaliteit van de advisering en begeleiding bij buitenland (trans-)acties van cliënten. Export verdient eigen plaats in organisatie Een keur aan adviesinstellingen si eer en meer groeit het be fH^ set, dat de 'thuismarkt' voor Nederlandse onder- nemers groter is dan door de grenzen bij Nieuwe- schans, Venlo, Putte en - - Hoek van Holland wordt bepaald. Circa 70% van de export vindt haar be stemming binnen de EEG. Deze markt biedt ondernemers niet alleen risicosprei ding en een breder afzetgebied, maar geeft ook de mogelijkheid wereldwijzer te wor den en ervaringen op te doen op volkomen verschillende markten. In een later stadium is men dan meestal ook beter toegerust bij de penetratie van verre markten, zoals de Verenigde Staten en Japan. En China wel licht, dat momenteel zeer in de belangstel ling staat. Exporteren is geen eenvoudige opgave: het is een vak. Een interessant, maar door zijn veelzijdigheid ook moeilijk vak. Men krijgt te maken met andere landen, andere gewoonten, andere voorschriften en wet telijke regelingen èn een andere mentali teit. Alleen al simpele vakantie-waarne mingen leren dat er grote verschillen zijn tussen de landen in de EEG; de bediening op het terrasje, de inrichting van de win- M. J. B. Hermans Productmanager Buitenland kels, de verpakking en de wijze van reclame maken. Maar de vergelijking tussen Noord- en Zuid-Duitsland zal ook markan te verschillen opleveren. Kortom, iedere markt vraagt zijn eigen benadering; daar is onderzoek en een gedegen voorbereiding voor nodig. In het grote bedrijfsleven is de exportfunc tie nadrukkelijk in de bedrijfsvoering aan wezig. Binnen de organisatiestructuur van het midden- en kleinbedrijf is geen of slechts een beperkte plaats voor een der gelijk specialisme. Veelvuldig is men te druk bezet met de lopende zaken, heeft men te weinig talenkennis in huis en kan men er de benodigde financiën niet voor uittrekken. En toch zijn dit juist de punten, die eerst opgelost dienen te worden voor dat men aan gerichte exportactiviteiten kan gaan beginnen. Het oer-Hollandse ge zegde dat 'de kost voor de baat uitgaat' is voor exportinspanningen normaliter juist. Export vraagt van de onderneming een herkenbare plaats in de organisatie, min stens één medewerker moet de ruimte krij gen om informatie te verzamelen, om on derzoek te doen of te laten doen, om con tacten te leggen in binnen- en buitenland en om binnen het bedrijf exportmotivatie te kweken. Ondernemingen die het op de Nederland se markt goed doen, kunnen in staat geacht worden, ook met succes op buiten landse markten te opereren; overigens niet om plotseling optredende onbenutte capa citeit op te vullen, maar juist om de conti nuïteit voor een langere periode veilig te stellen. Een eerste stap om goed geïnfor meerd te worden over de exportproblema- tiek, is een gesprek met de exportconsu lent van de regionale Kamer van Koophan del. Meestal heeft deze grote expertise op gedaan in internationaal werkende bedrij ven, en kan vanuit zijn kennis en ervaringen goede en gerichte adviezen geven. Daar naast hebben deze kamers intensieve na tionale en internationale contacten en kun nen zij doorverwijzen naar andere relevan te instanties. Zij geven de eerste algemene informatie op exportgebied, adviseren om trent de exportgeschiktheid van de onderneming en kunnen informeren om trent subsidie-aanvragen op het gebied van exportsamenwerking. Daarnaast is er de Exportbevorderings- en Voorlichtingsdienst (EVD) van het Ministe rie van Economische Zaken. De EVD heeft als taak het Nederlandse bedrijfsleven in de meest ruime zin te ondersteunen bij de export van producten, diensten en kennis. Zij informeren over buitenlandse markten, afzetmogelijkheden en overheidsfacilitei- ten en- regelingen voor de export. Tevens organiseren zij gerichte exportpromotio- nele activiteiten op buitenlandse markten. Naast de bijzonder uitgebreide bibliotheek van de EVD kan gewezen worden op het 'Exportloket': hier kan elke ondernemerte- lefonisch of schriftelijk te rade gaan op het gebied van exportvragen. Een andere belangrijke instelling op natio naal niveau is de Fenedex (Federatie voor de Nederlandse Export). Deze is actief in het overbrengen van uiteenlopende infor matie over allerlei aspecten van het zaken-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 30