Q oö cd O oö cd 0 oö cd 1 O oö cd 0 O oö cd cd cd cd cd 1 cd oÖ Cd LU LU LU LU LU LU UJ LU LU LU LU LU Kunst uit de Rabobank op jubileumtentoonstelling Terug naar de schoolbank s mmm In 1960 werd door de Turmac Company aan dertien kunstenaars uit binnen- en bui tenland opdracht gegeven om op het the ma Levensvreugde een schilderij te maken, dat de werkomgeving in het produktiebe- drijf zou moeten verlevendigen. Deze kunstwerken vormden de basis van wat thans bekend staat als de Peter Stuyvesant Collectie, waarin meer dan 700 eigentijdse schilderijen en beeldhouwwerken van kun stenaars uit 35 landen zijn verzameld. De kunstwerken rouleren langs de vesti gingen van het bedrijf. De voor publiek vrij toegankelijke expositieruimten van het Amsterdamse hoofdkantoor en het pro- duktiebedrijf te Zevenaar hebben zelfs de officiële status van museum. Het 25-jarig bestaan van de collectie was aanleiding om het idee van het brengen van kunst naar de werkplek opnieuw onder de aan dacht te brengen. De Peter Stuyvesant Foundation nodigde daarom een aantal bedrijven uit om tijdelijk werken uit de eigen collectie af te staan voor een ten toonstelling in Zevenaar, die een represen tatief beeld geeft van wat er op dit gebied bereikt is. Onder de uitgenodigde bedrijven bevindt zich Rabobank Nederland met een twaalf tal werken. Hieronder het Utrechtse wand kleed met de hanen van Kees Andrea, werk van Paul de Nooyer uit Eindhoven (Regen boogstudie I en II), schilderijen van Jeanne Bieruma-Oosting en Nico Molenkamp, een bronzen plastiek van Arthur Spronken en een pastel van Gyda Rebergen-Kropff. Stilleven van Jeanne Bieruma-Oosting. Er verschijnt ter gelegenheid van deze ten toonstelling van circa 150 kunstwerken een door Total Design ontworpen over zichtscatalogus, waarvoor minister E. Brinkman een inleiding schreef. De ten toonstelling werd op 7 november geopend door de publicist Adriaan van Dis en is tot en met 20 december op werkdagen en op zondag gratis te bezichtigen. Het blijkt in de wereld van het onderwijs nogal eens voor te komen dat leerlingen die op school terugkeren van een stage in de bancaire wereld beter op de hoogte zijn met automatisering dan hun docenten. Dit vormde voor Rabobank Nederland een aanleiding om, in overleg met het Limburg se Contact Centrum Onderwijs Arbeid (COA), docenten van MEAO-scholen bij wijze van proef door middel van een oriën tatie Informatica/Automatisering in de ge legenheid te stellen hun kennis op dat ge bied bij te spijkeren. Zodoende werden op 1 2 en 1 3 september jongstleden op het Eindhovense hoofd kantoor een 14-tal MEAO-docenten Be drijfsadministratie en Kantoorpraktijk in de materie ondergedompeld. De inleiders kwamen van Regiokantoor Roermond, In terne en Administratieve Organisatie en Opleidingen. De leraren verdiepten zich onder meer in de Gebruikers Opleiding Au tomatisering, alsmede de historische ont wikkelingen achter de automatisering. Ook werd aan de hand van de reeds bestaande programma's ingegaan op het gebruik van de computer voor onderwijsdoelstellingen. De praktische zijde kwam aan bod in de Demobiel en de computerzaal. Verder ligt het in de bedoeling dat de docenten zich via een 2- a 3-daagse stage bij plaatselijke banken in het Limburgse nog verder in de praktische aspecten van het computerge bruik gaan bekwamen. De 14 leraren hebben dus zelf weer eens als leerlingen in de klas gezeten. Twee lan ge dagen met een overladen programma; toch kwam er geen klacht over hun lippen. Kom daar bij leerlingen maar eens om. In het verlengde van deze oriëntatie vond vervolgens op 3 oktober een studiedag plaats voor ongeveer 40 directeuren van MEAO-scholen uit de zuidelijke provincies. Op deze dag stond dezelfde stof in gecom primeerde vorm centraal. Samen met de COA Limburg zullen na af loop deze initiatieven van de Rabobank op onderwijsgebied eens rustig geëvalueerd worden. Dan zal ook nader bekeken wor den of en zo ja, in hoeverre één en ander in de toekomst vastere vormen kan aanne men.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 25