Klantenbinding Beeldschermbloemigen investering van 27 miljoen gulden ge moeid. Deze koeling betekent behalve een kwaliteitsverbetering tijdens de aanvoer, ruimere keuzemogelijkheden voor de tuin ders voor het tijdstip van aanvoer. Voor de tuinders betekent dit laatste, aldus De Boon, een stukje vermaatschappelijking van de arbeid. Het gaat hier om zeer ge avanceerde dienstverlening aan de leden/ producenten. Op dit punt komt de concurrentie in beeld. Op de markt komen de veilingen in toene mende mate in eikaars vaarwater als het gaat om acquisitie. Hoe meer diensten zij dan kunnen bieden, des te beter hun klan tenbinding is. De Nederlandse veilingen doen echter ook veel samen, bijvoorbeeld op promotiegebied. Promotie is het begin van alle marktontwikkeling. De veilingen werken samen in de Vereniging van Bloe menveilingen in Nederland (VBN) en ande re instellingen op dit gebied. In de Verenig de Staten bijvoorbeeld, richt de aandacht zich op de groothandel, er worden design shows georganiseerd en Amerikanen wor den naar Nederland gehaald. Daarnaast wordt alles in het werk gesteld om positie ve invloed uit te oefenen op de distributie kanalen ter plaatse. Wat het aantrekken van klanten betreft, is de rek er nog lang niet uit. Nog steeds is er een lichte toename van het aantal telers. Verder neemt de produktie per m2 met sprongen toe. Factoren die hierbij een rol spelen zijn een efficiënter gebruik van de kas, de ontwikkeling van snellere rassen en de resultaten die te verwachten zijn van de lichting over produktiviteitsverbetering en zo is de cirkel weer rond. De Boon: 'In het verleden stelden de veilin gen zich passief op. Tegenwoordig vol doen we veel meer aan de doelstellingzor gen vooreen optimaal resultaat voorde in dividuele leden. We bieden onderdak aan zo'n zestig diensten zoals verpakking, ver- Westland al wel ver gevorderd. Er bestaat een koppeling tussen de veiling, tuinders en de handel. De tuinders krijgen op die manier zeer actuele prijsinformatie en de handel is op de hoogte van de stand van zaken in de kassen. Zo kunnen beslissin gen gefundeerd worden genomen. Ook VBA doet er alles aan om de commu- - V zogenaamde substraatteelt (planten groeien hier niet in aarde, maar worden op steenwol voorzien van voedingsstoffen). Een aparte markt die zich sterk ontwikkelt is die van de potplanten. De veilingen geven zelf zeer actief voor voer, koeling enzovoort. Een exportcen trum, aangeduid met de term Cargofleur, voorziet in alle diensten rond het vervoer over de grenzen.' Een andere vorm van dienstverlening is het gevolg van ontwikkelingen op communi catiegebied. De Boon: 'Televeilen met bloemen is nog niet gerealiseerd. De ko pers willen de produkten in het echt zien. We hebben wel geëxperimenteerd met het kopen vanaf beeldscherm en dat is op zich goed verlopen. Voorlopig gaan we door met het bekijken van de mogelijkheden in tern, bijvoorbeeld of de handelaren de ge beurtenissen bij meerdere klokken in de veiling vanaf één plaats kunnen volgen. Wat het extern moet worden, weten we nog niet. Verbindingen tussen veilingen en tussen veilingen en afnemers? Een glasve zelnet? Een sateliet? Het zijn Jules Verne- achtige beelden, maar wie weet wat de communicatiemogelijkheden aan nieuwe dienstverlening opleveren.' Met de communicatie per computer is Ir. ing. H. de Boon (links) tegen de achtergrond van de uitbreiding van de West/andse veiling:informatie uit de markt terugkoppelen naar de producenten Ing. A. J. Mulder (rechts) van VBA: natuurlijk een produkt dat reclame voor zichzelf maakt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 19