Gokelement oninteressant Investeren in kwaliteit K waliteitsbesturing zorgt vooreen verhoogde afzet. Net als bij voorbeeld moederdag bij ons.' Gelegen- heidsmarkten zijn typisch voor landen met een lage afzet. Het is de bedoeling dat zij uitgroeien tot impulsmarkten, die echt zo den aan de dijk zetten. Impulsmarkten vin den we in landen met een hoge afzet. De Boon ziet als oorzaak van de groei van deze markten de toename van vrije tijd. 'Samen met de technologisering van de maat schappij zoeken de mensen hiervoor een tegenwicht door bezig te zijn met bloemen en planten,' is zijn opvatting. Bij alle goede vooruitzichten voorde sector worden toch hoge eisen aan de onderne mers gesteld. Mulder formuleert de rede nen: 'Alle gevestigde industrieën, dus ook de bloementeeltsector, worden in toene mende mate geconfronteerd met een we reld zonder gaten in de markt. Dit betekent in feite dat er geen toprentabiliteit meer te behalen is. Door de toenemende commu nicatie- en transportmogelijkheden is een verkoper nooit lang alleen op de markt. Nieuwe markten zijn snel bekend. Dit bete kent dat extreem goede prijsvorming nau welijks meer voorkomt. Zoals je vroeger met één snee fresia's je kas kon terugver dienen - of een enorme zeperd kon oplo pen - dat gebeurt tegenwoordig niet meer. Het gokelement is niet meer interessant. Het gaat er nu om het verschil tussen vraag en aanbod op te heffen. En informatie is daarbij de sleutel tot continuïteit. De pro ducent moet zoveel mogelijk informatie hebben over de markt en de handelaar moet alles weten over de produktie.' De sterk uitbreidende markt dwingt de bloemenveilingen tot uitbreiding. VBA ver wacht dat de komende vijf jaar de aanvoer van bloemen met acht procent zal stijgen. De toename bij de potplanten ligt naar ver wachting veel hoger: dertien tot zestien procent per jaar. Bij een bevredigende ont wikkeling van de resultaten verwacht Mul der ook een stijging van de investeringen bij de bedrijven in zijn sector Het hoge be- lastingpeil zet de ondernemers ertoe aan de winst binnen hun bedrijf te houden. Forse uitbreidingsplannen daarom ook bij VBA. 'VBA vernieuwt' staat op een groot bord op het veilingterrein. Dit betekent uiteraard een uitbreiding van het aantal vierkante meters vloeroppervlak. 'Maar,' zegt Mulder met nadruk, 'waar wij in feite in investeren is kwaliteit. Kwaliteit van het produkt. En dan hebben we het over de houdbaarheid en dus over een positieve invloed op het vaasleven van de bloemen. Kwaliteit van onze service. Dat betekent een grotere effectiviteit van onze dienstverlening. En ten slotte de kwaliteit van systemen, aandachtsgebied van het management.' Mulder weidt nauwelijks uit over de fysieke uitbreiding: 'De zichtbare dingen zijn inte ressant, maar de niet zichtbare dingen (kwaliteit!) zijn essentieel!' is zijn overtui ging- Marktontwikkeling en marktonderzoek in de sierteeltsector richt zich op drie punten. In de eerste plaats hoe het verbruik van bloemen en planten per hoofd van de be volking in een bepaald land kan worden verhoogd. Vervolgens hoe het verbruik per land als geheel kan worden gestimuleerd en ten slotte welke landen in aanmerking komen om als nieuwe markten aan te bo ren. De toenemende afzet vindt zijn oor zaak voor een deel in de produktontwikke- ling. De Boon: 'Kwaliteit heeft onze bijzon dere aandacht. Wij spreken overigens niet van kwaliteitsbeheersing, maar van kwali teitsbesturing. Het gaat erom vooraf de kwaliteit in te bouwen.' Vooral de export vereist een zeer zorgvuldige behandeling door de producent. Het aanvoerstadium luistert hier zeer nauw. Als de bloemen te ver zijn, heeft exporteren geen zin meer. Op de lange-afstandsmarkten is het ver voer een extra probleem. Bij de huidige, snel groeiende export naar de VS (onge veer 1 5 000 ton in 1984) kon alles nog net met gecombineerde vluchten, met passa giers of met andere vracht. Bloemen werd als incidentele lading beschouwd. Het ziet er echter naar uit dat het vervoer in de toe komst veel meer met charters moet gebeu ren, omdat de export van bloemen structu reel is geworden. En dan zijn er nog veel bijkomende zaken te regelen. De facilitei ten voor vrachtafhandeling in de VS zijn nog beperkt, en een wereldwijd probleem zijn de nog niet geharmoniseerde regels op fytosanitair gebied. In het ene land is de controle op plantenziekten veel strenger en omslachtiger dan in het andere. De bloe menexport zal echter zeker tegen deze ver drukking in doorgroeien. De aandacht voor kwaliteit richt zich op al le partijen in de markt: producent, hande laar, exporteur, detaillist, tot aan de consu menttoe. Daarbij wil Westland de informa tie uit de markt terugkoppelen naar de pro ducenten, om tot een optimaal resultaat te komen. Om de producenten bij de kwali teitsverbetering van dienst te zijn, beschikt Westland, evenals VBA trouwens, overeen eigen laboratorium. Een ander staaltje van kwaliteitsbesturing heeft bij Bloemenveiling Westland vorm gekregen in 's werelds grootste koelcel, Aircofleur, een hal van 24 000 m2 (in twee verdiepingen) die tot een temperatuur van 1,5° C kan worden gekoeld. Hiermee is een

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 18