Overzicht hypotheeklasten
Licht op groen
kent dat gemeentegarantie géén garantie
biedt voor de koper van de woning maar
voor de bank. Het voordeel van gemeente
garantie voor de koper van een woning is,
dat een hoger hypotheekbedrag kan wor
den verkregen en dat de hypotheekrente
doorgaans lager ligt dan bij leningen zon
der gemeentegarantie.
De premieregeling voor nieuwbouwwonin
gen bestaat uit drie onderdelen:
Premie A-regeling voor woningen
met stichtingskosten tot maximaal
f 132 000,-. De rijksbijdrage bedraagt
dan f 5 500,- per jaar. Het aantal jaren dat
deze bijdrage wordt ontvangen is afhanke
lijk van het belastbaar inkomen. Het belast
baar inkomen mag maximaal f 50 000,-
zijn.
Premie B-regeling voor woningen
met stichtingskosten tot maximaal
f 162 000,-.1) De rijksbijdrage bedraagt
dan f 5 000,- per jaar gedurende 5, 4, 3 of
2 jaar afhankelijk van de stichtingskosten
van de woning. Hoe hoger de stichtings
kosten, hoe kleiner het aantal jaren dat de
bijdrage wordt verstrekt. Het belastbaar in
komen mag maximaal f 70 000,- bedra
gen.
Premie C-regeling voor de vrije sector
woning met stichtingskosten tot maximaal
f 162 000,-.') Bij deze regeling krijgt de
koper een eenmalige bijdrage van
f 6 500,-.
In de Randstand en de locatiesubsidie-
gemeenten daarbuiten ligt de grens ge
steld aan de stichtingskosten f 10 000,-
hoger.
Als gevolg van de gemeentegarantie- en
premieregeling is een eigen woning binnen
bereik gekomen van een grotere groep wo
ningzoekers. De woonlasten gaan fors om
laag indien voor een koopwoning rijksbij
drage kan worden verkregen. Voorbeeld 2
geeft daarvan een beeld.
Een cijfermatige vergelijking van netto
maandlasten bij een koopwoning met
Voorbeeld 2:
Gegeven:
Gelijk aan het vorige voorbeeld maar
nu bij aankoop van een premie
A-woning.
- rijksbijdrage f 5 500,- per jaar
gedurende 19 jaar (afhankelijk van het
belastbaar inkomen)
hypotheeklasten per maand in guldens
jaar
rente
aflossing
bruto
maandlasten
na rijks
bijdrage
belasting
voordeel
netto
maandlasten
1
81 1
146
499
275
224
2
799
158
499
79
420
3
786
171
499
89
410
4
771
185
499
84
415
5
756
201
499
79
420
6
739
217
499
73
426
7
721
235
499
67
432
8
702
255
499
60
439
9
680
276
499
52
447
10
657
299
499
44
455
huurlasten aoet vermoeden dat de vraag
naar koopwoningen gaat toenemen. Maar
hoe groot de vraag naar koopwoningen in
werkelijkheid wordt, blijft sterk afhankelijk
van het economisch klimaat en de ver
wachting van de consument over de ont
wikkeling van dat klimaat. Psychologische
factoren spelen hierbij zeker een rol.
Resumerend kunnen we concluderen dat
voor een gunstige ontwikkeling op de
markt voor koopwoningen de meeste lich
ten op groen staan. De hoog opgelopen
werkloosheid van de afgelopen jaren lijkt
tot staan te zijn gebracht en het terugdrin
gen van het overheidstekort wordt met
straffe hand aangepakt. Door het geringe
inflatiepercentage en een verlaging van de
belastingdruk kan het netto besteedbare
inkomen de komende jaren zelfs iets toe
nemen. Dit moet de consument meer ver
trouwen geven in de toekomst.
Ook de woning- en hypotheekmarkt kun
nen daardoor enigszins aantrekken. Door
de jaarlijkse huurverhogingen en de in
gang gezette huurharmonisatie zullen
steeds meer huurders de afweging maken
tussen kopen of huren. Zo bleek uit een on
langs gehouden onderzoek dat bijna de
helft van alle huurders de voorkeur geeft
aan een eigen woning. Bovendien waren zij
bereid hiervoor gemiddeld f100,- per
maand meer te betalen. Te zamen met de
gunstige rentestand en het lage prijsni
veau van de woningen zal een afweging
tussen kopen of huren steeds vaker in het
voordeel van kopen uitvallen.