Overzicht hypotheeklasten Licht op groen kent dat gemeentegarantie géén garantie biedt voor de koper van de woning maar voor de bank. Het voordeel van gemeente garantie voor de koper van een woning is, dat een hoger hypotheekbedrag kan wor den verkregen en dat de hypotheekrente doorgaans lager ligt dan bij leningen zon der gemeentegarantie. De premieregeling voor nieuwbouwwonin gen bestaat uit drie onderdelen: Premie A-regeling voor woningen met stichtingskosten tot maximaal f 132 000,-. De rijksbijdrage bedraagt dan f 5 500,- per jaar. Het aantal jaren dat deze bijdrage wordt ontvangen is afhanke lijk van het belastbaar inkomen. Het belast baar inkomen mag maximaal f 50 000,- zijn. Premie B-regeling voor woningen met stichtingskosten tot maximaal f 162 000,-.1) De rijksbijdrage bedraagt dan f 5 000,- per jaar gedurende 5, 4, 3 of 2 jaar afhankelijk van de stichtingskosten van de woning. Hoe hoger de stichtings kosten, hoe kleiner het aantal jaren dat de bijdrage wordt verstrekt. Het belastbaar in komen mag maximaal f 70 000,- bedra gen. Premie C-regeling voor de vrije sector woning met stichtingskosten tot maximaal f 162 000,-.') Bij deze regeling krijgt de koper een eenmalige bijdrage van f 6 500,-. In de Randstand en de locatiesubsidie- gemeenten daarbuiten ligt de grens ge steld aan de stichtingskosten f 10 000,- hoger. Als gevolg van de gemeentegarantie- en premieregeling is een eigen woning binnen bereik gekomen van een grotere groep wo ningzoekers. De woonlasten gaan fors om laag indien voor een koopwoning rijksbij drage kan worden verkregen. Voorbeeld 2 geeft daarvan een beeld. Een cijfermatige vergelijking van netto maandlasten bij een koopwoning met Voorbeeld 2: Gegeven: Gelijk aan het vorige voorbeeld maar nu bij aankoop van een premie A-woning. - rijksbijdrage f 5 500,- per jaar gedurende 19 jaar (afhankelijk van het belastbaar inkomen) hypotheeklasten per maand in guldens jaar rente aflossing bruto maandlasten na rijks bijdrage belasting voordeel netto maandlasten 1 81 1 146 499 275 224 2 799 158 499 79 420 3 786 171 499 89 410 4 771 185 499 84 415 5 756 201 499 79 420 6 739 217 499 73 426 7 721 235 499 67 432 8 702 255 499 60 439 9 680 276 499 52 447 10 657 299 499 44 455 huurlasten aoet vermoeden dat de vraag naar koopwoningen gaat toenemen. Maar hoe groot de vraag naar koopwoningen in werkelijkheid wordt, blijft sterk afhankelijk van het economisch klimaat en de ver wachting van de consument over de ont wikkeling van dat klimaat. Psychologische factoren spelen hierbij zeker een rol. Resumerend kunnen we concluderen dat voor een gunstige ontwikkeling op de markt voor koopwoningen de meeste lich ten op groen staan. De hoog opgelopen werkloosheid van de afgelopen jaren lijkt tot staan te zijn gebracht en het terugdrin gen van het overheidstekort wordt met straffe hand aangepakt. Door het geringe inflatiepercentage en een verlaging van de belastingdruk kan het netto besteedbare inkomen de komende jaren zelfs iets toe nemen. Dit moet de consument meer ver trouwen geven in de toekomst. Ook de woning- en hypotheekmarkt kun nen daardoor enigszins aantrekken. Door de jaarlijkse huurverhogingen en de in gang gezette huurharmonisatie zullen steeds meer huurders de afweging maken tussen kopen of huren. Zo bleek uit een on langs gehouden onderzoek dat bijna de helft van alle huurders de voorkeur geeft aan een eigen woning. Bovendien waren zij bereid hiervoor gemiddeld f100,- per maand meer te betalen. Te zamen met de gunstige rentestand en het lage prijsni veau van de woningen zal een afweging tussen kopen of huren steeds vaker in het voordeel van kopen uitvallen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 12