mari<t voor
koopwoningen
met toekomst?
een mar/<t
De komende jaren
Overzicht hypotheeklasten
Nieuwbouw-koopwoningen
Aantal Prijsindex
x 1000 nieuwbouw
1980 64 100
1981 47 103
1982 34 101
1983 36 100
1984 40 100
Bron: CBS
Vanaf 1982 treedt er een licht herstel op
als gevolg van een gunstige rentestand en
een forse daling van de woningprijzen. De
prijzen stabiliseerden zich en de hypo
theekrente ligt op een vrij laag niveau
8%). Ook kwam een aantal hypotheek-
verstrekkende instellingen met hypotheek-
vormen die een stabilisatie van de hypo-
theeklasten waarborgden. Zij speelden
daarmee in op de vraag van de consument
naar meer zekerheid. Als voorbeelden kun
nen worden genoemd de Rente Rust Hy
potheek van het Bouwfonds en de Rente
Stabiel Hypotheek van de Rabobank.
De verwachting is dat de koopwoning- en
hypotheekmarkt de komende jaren weer
enigszins gaan aantrekken. Hiervoor is een
aantal oorzaken aan te wijzen:
- Door de nog steeds stijgende huren en
de in gang gezette huurharmonisatie
wordt voor meer huurders het kopen
van een woning aantrekkelijk.
- Hoewel een rentevoorspelling nauwe
lijks te geven is, is het niet onwaar
schijnlijk dat de rente zich voorlopig op
het huidige, laag geachte niveau zal
handhaven.
- Door het lage prijsniveau van de wo
ningen, de maatregelen van de overheid
(gemeentegarantie en subsidie), en het
ruime aanbod is de koopwoning een
aantrekkelijk alternatief voor huren.
De netto woonlasten van een huurwoning
en een koopwoning komen steeds dichter
bij elkaar te liggen waardoor de afweging
huren of kopen steeds vaker in het voor
deel van kopen uitvalt. Zeker in deze perio
de waarin sprake is van een gunstige rente
die voor een aantal jaren kan worden vast-
legd. In voorbeeld 1 is ter illustratie een
lastenoverzicht uitgewerkt voor een annui-
teitenlening van f 120 000,- met een
looptijd van 30 jaar.
geling uitgebouwd welke het kopers van
een eigen woning mogelijk maakte om de
aankoopprijs van een bestaande of nieuw
bouwwoning vrijwel volledig te financie
ren. Daardoor kwam de noodzaak tot in
breng van eigen middelen (spaargeld) na
genoeg te vervallen. Voor het verkrijgen
van gemeentegarantie zijn grenzen gesteld
aan de aankoopprijs van de woning. Voor
een nieuwe woning is de grens vastgesteld
Voorbeeld 1
Gegeven:
bruto jaarinkomen: f 40 000
tariefgroep IB: 3 alleenverdiener)
aankoop bestaande woning
jaar rente aflossing
hypotheekbedrag f 120000,-
aflossingsvorm annuïteit
rente 8
looptijd 30 jaar
maandbetaling
hypotheeklasten per maand in guldens
bruto netto
maand- belasting maand
lasten voordeel lasten
1
797
83
880
271
609
2
790
90
880
250
630
3
782
98
880
248
632
4
774
106
880
245
635
5
765
1 14
880
242
638
6
756
124
880
238
642
7
745
134
880
235
645
8
734
146
880
231
649
9
722
158
880
227
653
10
709
171
880
222
658
Kosten hypotheekakte 1420
Kosten afsluitprovisie 1500
Deze kosten zijn in het 1e jaar fiscaal af
trekbaar. Dit levert nog een extra fiscaal-
en premievoordeel op.
Ook door de stimulerende maatregelen
van de overheid wordt het eigen woning-
bezit aantrekkelijker. De twee belangrijkste
stimulansen die door de overheid gehan
teerd worden zijn:
- de gemeentegarantie
- de subsidies voor premiekoopwonin
gen.
In de jaren zeventig werd een garantiere-
op f 250 000,- en voor een bestaande wo
ning op f 200 000,-. Bij leningen met ge
meentegarantie staat de gemeente ten op
zichte van de bank garant voor de betaling
van rente en aflossing.
Dit houdt in dat indien de eigenaar van de
woning zijn verplichtingen ten opzichte
van de bank niet meer kan nakomen en de
bank moet overgaan tot gedwongen ver
koop van de woning, de gemeente het
eventuele verlies betaalt aan de bank. Het
bedrag dat de gemeente betaalt aan de
bank zal zij trachten te verhalen op de voor
malige eigenaar van de woning. Dit bete-