mari<t voor koopwoningen met toekomst? een mar/<t De komende jaren Overzicht hypotheeklasten Nieuwbouw-koopwoningen Aantal Prijsindex x 1000 nieuwbouw 1980 64 100 1981 47 103 1982 34 101 1983 36 100 1984 40 100 Bron: CBS Vanaf 1982 treedt er een licht herstel op als gevolg van een gunstige rentestand en een forse daling van de woningprijzen. De prijzen stabiliseerden zich en de hypo theekrente ligt op een vrij laag niveau 8%). Ook kwam een aantal hypotheek- verstrekkende instellingen met hypotheek- vormen die een stabilisatie van de hypo- theeklasten waarborgden. Zij speelden daarmee in op de vraag van de consument naar meer zekerheid. Als voorbeelden kun nen worden genoemd de Rente Rust Hy potheek van het Bouwfonds en de Rente Stabiel Hypotheek van de Rabobank. De verwachting is dat de koopwoning- en hypotheekmarkt de komende jaren weer enigszins gaan aantrekken. Hiervoor is een aantal oorzaken aan te wijzen: - Door de nog steeds stijgende huren en de in gang gezette huurharmonisatie wordt voor meer huurders het kopen van een woning aantrekkelijk. - Hoewel een rentevoorspelling nauwe lijks te geven is, is het niet onwaar schijnlijk dat de rente zich voorlopig op het huidige, laag geachte niveau zal handhaven. - Door het lage prijsniveau van de wo ningen, de maatregelen van de overheid (gemeentegarantie en subsidie), en het ruime aanbod is de koopwoning een aantrekkelijk alternatief voor huren. De netto woonlasten van een huurwoning en een koopwoning komen steeds dichter bij elkaar te liggen waardoor de afweging huren of kopen steeds vaker in het voor deel van kopen uitvalt. Zeker in deze perio de waarin sprake is van een gunstige rente die voor een aantal jaren kan worden vast- legd. In voorbeeld 1 is ter illustratie een lastenoverzicht uitgewerkt voor een annui- teitenlening van f 120 000,- met een looptijd van 30 jaar. geling uitgebouwd welke het kopers van een eigen woning mogelijk maakte om de aankoopprijs van een bestaande of nieuw bouwwoning vrijwel volledig te financie ren. Daardoor kwam de noodzaak tot in breng van eigen middelen (spaargeld) na genoeg te vervallen. Voor het verkrijgen van gemeentegarantie zijn grenzen gesteld aan de aankoopprijs van de woning. Voor een nieuwe woning is de grens vastgesteld Voorbeeld 1 Gegeven: bruto jaarinkomen: f 40 000 tariefgroep IB: 3 alleenverdiener) aankoop bestaande woning jaar rente aflossing hypotheekbedrag f 120000,- aflossingsvorm annuïteit rente 8 looptijd 30 jaar maandbetaling hypotheeklasten per maand in guldens bruto netto maand- belasting maand lasten voordeel lasten 1 797 83 880 271 609 2 790 90 880 250 630 3 782 98 880 248 632 4 774 106 880 245 635 5 765 1 14 880 242 638 6 756 124 880 238 642 7 745 134 880 235 645 8 734 146 880 231 649 9 722 158 880 227 653 10 709 171 880 222 658 Kosten hypotheekakte 1420 Kosten afsluitprovisie 1500 Deze kosten zijn in het 1e jaar fiscaal af trekbaar. Dit levert nog een extra fiscaal- en premievoordeel op. Ook door de stimulerende maatregelen van de overheid wordt het eigen woning- bezit aantrekkelijker. De twee belangrijkste stimulansen die door de overheid gehan teerd worden zijn: - de gemeentegarantie - de subsidies voor premiekoopwonin gen. In de jaren zeventig werd een garantiere- op f 250 000,- en voor een bestaande wo ning op f 200 000,-. Bij leningen met ge meentegarantie staat de gemeente ten op zichte van de bank garant voor de betaling van rente en aflossing. Dit houdt in dat indien de eigenaar van de woning zijn verplichtingen ten opzichte van de bank niet meer kan nakomen en de bank moet overgaan tot gedwongen ver koop van de woning, de gemeente het eventuele verlies betaalt aan de bank. Het bedrag dat de gemeente betaalt aan de bank zal zij trachten te verhalen op de voor malige eigenaar van de woning. Dit bete-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 11