lldI Iio Noodzaak tot samenwerking groeit Samenwerkingsvormen in de detailhandel 24 Ongeveer de helft van het aantal fran- chiseketens kan specifiek tot de detail handel worden gerekend. Volgens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel waren er begin 1985 in de detailhandel 258 fran- chise-ketens. Dit betekende in 4 jaar tijd een groei met circa 20%. Ongeveer de helft van het aantal ketens heeft minder dan twintig verkooppunten; 1 5 heeft er honderd of meer. In de textielbranche komt franchising relatief het meeste voor met 25 ketens, gevolgd door de hout-, ijzerwaren- en doe-het-zelf-artikelen- branche en de branches met meubelen, keukens en sanitair die elk naar schatting 1 5 franchise-ketens tellen. Niet alle fran- l/oorbeelden van franchise-ketens: Hubo (links) en Kaas/and (rechts). aantrekken van de economie blijft toene men. Het aantal winkels dat behoort tot een sa menwerkingsverband groeit voortdurend. Wanneer eveneens in ogenschouw wordt genomen dat de totale detailhandelsbe stedingen, momenteel circa f 100 miljard per jaar, in relatie tot de totale consumptie ve bestedingen steeds verder dalen (van circa 70% in 1960 tot 40%nu), wordt het belang van samenwerken voor de zelfstan digen steeds groter. Begin 1984 waren er in ons land ruim 50 000 winkels aangesloten bij een com merciële samenwerkingsvorm. Dit is onge veer een derde gedeelte van het totale win kelbestand (ca. 1 58 000). In deze winkels wordt ook een derde gedeelte van de totale detailhandelsomzet behaald. De resteren de detailhandelsomzet wordt met relatief Zoals al eerder opgemerkt is franchising de meest hechte maar ook de meest voorko mende samenwerkingsvorm. Ruim 40% van alle commerciële samenwerkingsvor men betreft franchising. De behaalde om zet in winkels aangesloten bij franchise- organisaties is eveneens 40 van de tota- chise-ketens opereren landelijk; in het me rendeel van de gevallen wordt er voorna melijk regionaal gewerkt. De gemiddelde levensduur van een franchise-keten ligt boven de vier jaar. Jaarlijks komt er een aantal bij en verdwijnen er wat; het saldo blijft echter voortdurend positief. Het is opmerkelijk dat franchising, uitein delijk gericht op samenwerking in econo misch wat mindere tijden, ondanks het weinig winkels voornamelijk gerealiseerd door de filialen van grootwinkelbedrijven; de zelfstandige winkeliers behalen met een groot aantal winkels slechts een gering ge deelte van de detailhandelsomzet. Hieruit blijkt dat aansluiten bij een commerciële samenwerkingsvorm voor een zelfstandi ge ondernemer, wanneer hij die zelfstan digheid wil behouden, vaak een positief ef fect zal hebben. aantal 100 000 80 000 60 000 40 000 20 000 Franchising Inkoop- comb. Grootwinkel- Overige Zelfst. bedrijf (w.o. VFB) Ie omzet die behaald wordt in detailhan dels aangesloten bij samenwerkingsver banden. Wanneer een zelfstandige winkelier heeft besloten zich aan te sluiten bij een com merciële samenwerkingsvorm, krijgt hij te maken met de vraag welke vorm hij zal kie zen. Zijn keus zal sterk worden beïnvloed door de produkten of de produktgroep die hij verkoopt of wil verkopen. Niet alle sa menwerkingsvormen zijn even actief in alle branches. Samenwerking wordt dikwijls gestart door een producent en/of grossier van bepaalde produkten en produktgroe- pen. Deze wil de afzet van zijn produkt dan in enige mate veilig stellen; voor de winke lier kan dit echter wel beperkingen in het assortiment met zich meebrengen. Tevens zal de keus worden bepaald door de vraag hoe 'zelfstandig' de winkelier wil blijven. Een ander aspect dat de keuze voor een be paalde samenwerkingsvorm beïnvloedt, is de prijs die de winkelier ervoor wil betalen, Hierbij geldt vaak dat de prijs hoger wordt naarmate de ondersteuning die hij van de centrale organisatie ondervindt groter wordt. De prijs wordt dus hoger naarmate zijn zelfstandigheid vermindert. Garanties voor een geslaagde samenwer king kan niemand de winkelier geven. De meest bepalende factor voor welslagen zal de winkelier altijd zelf blijven, ook al wordt hij bij samenwerking gesteund door een achterliggende organisatie. detailhandelsvormen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 24