Inkoopcombinatie Franchising horizontale samenwerking. In Nederland is in 1932 het eerste vrijwillig filiaalbedrijf (de Spar-organisatie) opgericht in de le vensmiddelenbranche. Deze branche is uiteindelijk de enige waarin het vrijwillig filiaalbedrijf tot ontwikkeling gekomen is. Na een aanvankelijke groeiperiode, is het (door gebrek aan goede structuren) de vrij willig filiaalbedrijven geleidelijk minder goed gegaan. Tussen de grossiers van de vrijwillig filiaalbedrijf-organisaties onder ling heeft zich jarenlang een belangenstrijd afgespeeld die wel tot overnames heeft geleid maar niet tot gestructureerd beleid. Een goed gestructureerd beleid werd ech ter steeds meer noodzakelijk vanwege de vermindering van het besteedbaar inko men. In het winkel- en koopgedrag werd prijs een dominante factor, waarbij de zelf standige levensmiddelendetailhandelaren, al dan niet behorend tot het vrijwillig filiaal bedrijf, zwak naar voren kwamen. Het grootwinkelbedrijf kreeg hierdoor de mo gelijkheden om met zijn sterke organisa tiestructuur de omzet in zijn filiaalbedrij ven te vergroten, welke mogelijkheden ten volle werden uitgebuit. Gevolg van een en ander is dat de positie van de levensmidde- lenbedrijven, aangesloten bij een vrijwillig filiaalbedrijf, over het algemeen vrij benard Drs. P. C. C. den Dubbelden Bedrijfstakonderzoek geworden is. Het aantal winkels is sterk ge daald (van 1975 tot 1 985 met circa 4500) evenals het marktaandeel (van circa 60% in 1975 tot ruim 35 %in 1 985). De meeste niet-filiaalbedrijven hebben hun aantrek kingskracht op de consument verloren, on der andere door het negatieve prijsimago, het uiterlijk van de winkel en het gevoerde assortiment. Sinds kort is er weer beweging in het vrij willig filiaalbedrijf gekomen. De positie van de groothandel heeft enige wijziging on dergaan. De toeleverende groothandel is steeds meer als begeleidende en sturende kracht gaan opereren. Door marketing- functionarissen van groothandels zijn ver koopformules ontwikkeld die aan de bij hen aangesloten detaillisten ter beschik king worden gesteld, voorzien van hulp middelen en ondersteuning voor het ten uitvoer brengen van een efficiënt bedrijfs beheer en doeltreffende marktbewerking. Tevens zijn er verbeteringen aangebracht in het assortiment door introductie van eigen, bij de verkoopformule passende merken. Deze huismerken kunnen met hun prijsstelling ook het negatieve prijsimago ontkrachten. De ondernemers uit het vrijwillig filiaalbe drijf krijgen tegenwoordig alle mogelijkhe den geboden flexibel op de markt in te spe len. Ondanks de tendens dat het vrijwillig filiaalbedrijf ook kenmerken van franchi- sing gaat vertonen, is de kracht van deze samenwerkingsvorm nog altijd gelegen in de zelfstandigheid van de ondernemer. Woonadviescentrum te Houten, initiatief van de Inkoopcombinatie Samen Sterk. bedingen van scherpe prijzen, maar ook van oriëntatie op geografisch verspreid lig gende inkoopmarkten en van het verzame len van mode-informatie, omdat het assor timent telkens per seizoen opnieuw moet worden samengesteld of aangepast. De te behalen voordelen kunnen hierbij dus het grootst zijn. Bovendien werken inkoop- De inkoopcombinatie is een typische vorm van horizontale samenwerking. Krachten worden gebundeld ten behoeve van geza menlijke inkoop waardoor de marktposi ties van de bij inkoopcombinaties aange sloten leden gehandhaafd kunnen worden en zo mogelijk versterkt. Een inkoopcom binatie bezit eigen rechtspersoonlijkheid; kapitaal wordt door de leden verschaft. De eerste grote opkomst van de inkoop combinatie dateert van rond 1930. De in koopcombinaties waren regionaal en lo kaal opgezet. De tweede golf stamt van na de Tweede Wereldoorlog. Van toen af ont wikkelden de inkoopcombinaties zich tot de commerciële organisaties van nu, waar bij naast gezamenlijke inkoop meerdere functies ten behoeve van de aangesloten leden worden uitgeoefend. Een aantal in koopcombinaties is inmiddels belangrijk gegroeid, terwijl de aangesloten leden vaak uit meer dan één branche voortko men; soms wel uit meer dan tien. Die in koopcombinaties zijn onderverdeeld in meerdere sectoren met elk een eigen mar- keting-beleid dat mede wordt bepaald door de marketing-units die deel uitmaken van de inkoopcombinaties. Tevens worden door deze marketing-units 'private labels' ontwikkeld (huismerken) ten behoeve van de aangesloten leden om in te spelen op de toenemende merkgevoeligheid van de consumenten. Inkoopcombinaties zijn actief in vrijwel alle branches van de detailhandel; het accent ligt echter bij de branches met duurzame consumptiegoederen. Bij die branches is de inkoop niet alleen een kwestie van het combinaties steeds meer samen in Euro pees verband. De inkoopcombinaties van de toekomst zullen in toenemende mate handelen vanuit de afzetmarkt. Op grond daarvan zullen een of meer groepen van ondernemers worden gevormd met het zelfde marketing-concept, hetzelfde kern assortiment en een intensieve samenwer king op allerlei gebied. Ook aan deze sa menwerkingsvorm kan men in toenemen de mate kenmerken van franchising onder kennen. Oorspronkelijk was franchising een con tractuele verhouding tussen leverancier en afnemer, ontstaan rond 1 900. De leveran cier gaf een afnemer het exclusieve recht zijn artikelen te verkopen tegen een vast gestelde commissie of provisie. Vandaag de dag betekent franchising dat een detail list (de franchise-nemer) tegen vergoeding een bepaald verkoopsysteem in zijn win kel mag hanteren. Aan de franchise-gever wordt een vergoeding betaald voor ver leende diensten, zoals inkoop, promotie, vestigingsplaatsonderzoek en andere commerciële en economische activiteiten. Aan franchising ligt altijd een overeen komst ten grondslag, waarin de rechten en plichten variëren van zeer strak geregle menteerd ('hard') tot soepel ('soft'). Fran chising is in Nederland de sterkst groeien de samenwerkingsvorm. De voornaamste oorzaken hiervan zijn: er is relatief weinig eigen kapitaal be nodigd; de verkoopformule is uitgetest; er vindt een sterke ondersteuning vanuit de franchise-gever plaats.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 23