Krachtenbundeling in de strijd om de gunst van consument Samen werking in de detailhandel Detailhandelaren uit het midden- en kleinbedrijf worden in toenemende mate geconfronteerd met teruglopende omzetten. Enerzijds is dat een gevolg van de verminderde consumptieve bestedingen, anderzijds wordt de aantrekkingskracht van het grootwinkelbedrijf op de consumenten steeds groter, ten koste van het midden- en kleinbedrijf. Via ver schillende wegen tracht het midden- en kleinbedrijf iets tegen deze ontwikkeling te doen; een van de ingeslagen wegen is commerciële samen werking. Vrijwillig filiaalbedrijf n de detailhandel is samenwerking erop gericht de omzet - en daarmee het marktaandeel - te vergroten. Bij geringe economische groei en stag- nerende consumptieve bestedingen is omzetvergroting slechts mogelijk - door klanten bij de concurrentie weg te trekken. Hiervoor is het noodzake lijk dat een winkel extra aantrekkingskracht uitoefent op de consumenten. Deze extra aantrekkingskracht kan onder andere wor den verkregen door een goed prijsimago, assortimentssamenstelling en herken baarheid. Aspecten die versterkt kunnen worden door commerciële samenwerking. Samenwerkingsvormen komen in nage noeg alle detailhandelsbranches voor, al leen de mate waarin verschilt nogal. De sa menwerking bij de levensmiddelenbedrij- ven is zeer hecht, op enige afstand gevolgd door de handwerkbranche. Bij juweliers/ horlogers en in de groente- en fruithandel is er nauwelijks sprake van enige samen werking. Niet alleen de mate van samen werking verschilt per branche, maar ook de samenwerkingsvorm. In het midden- en kleinbedrijf wordt onder meer samenge werkt in vrijwillige filiaalbedrijven, franchi- se-organisaties, inkoopcombinaties en op basis van joint ventures, concessies en dealerschappen. Aan deze samenwer kingsvormen kunnen over het algemeen zowel horizontale als verticale aspecten onderscheiden worden. Vaak betreft het een mengvorm van horizontale - waarbij ondernemingen samenwerken die tot een zelfde bedrijfstak behoren - en verticale samenwerking - waarbij meerdere gele dingen van dezelfde bedrijfskolom betrok ken zijn In het laatste geval worden de diverse geledingen centraal geleid, met uitschakeling van het marktmechanisme tussen de geledingen onderling. Doordat taken, functies en administratieve proce dures onderling op elkaar zijn afgestemd, kunnen op verticale transactiekosten be sparingen worden gerealiseerd. Het totale aantal commerciële samenwer kingsvormen in ons land kan worden ge schat op circa 650. Franchising heeft hier in een aandeel van 40% en is daarmee de belangrijkste samenwerkingsvorm, ge volgd door inkoopcombinaties. In het na volgende zullen deze vormen, evenals het vrijwillig filiaalbedrijf, worden besproken. Zelfstandige winkeliers en groothandela ren (grossiers) ondervonden zware con currentie van de filiaalbedrijven van het grootwinkelbedrijf. Toen volledig onafhan kelijk voortbestaan bijna onmogelijk dreig de te worden, is het vrijwillig filiaalbedrijf ontstaan. Een aantal grossiers sloot zich aaneen en ging met de zelfstandige winke liers aan wie zij leverden een samenwer kingsverband aan. Iedere deelnemer bleef daarbij juridisch zelfstandig, maar ver plichtte zich de gekozen eenheidsnaam te voeren en het overgrote deel van de artike len uit het gezamenlijk assortiment op te nemen. De samenwerking richtte zich op bundeling van inkoop, optimale distributie en gezamenlijke verkoopactiviteiten onder centrale leiding. Het vrijwillig filiaalbedrijf vertoont kenmerken van zowel verticale als In Super Club 199 verenigt Unigro een groep zelfstandige ondernemers met een om- zetgrootte van f 60 000-f 200 000 per week en een bedrijfsvloeroppervlakte van 300-1000 m2.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 22