■BfflOflïSlIjDi De techniek bruiker hulpmiddelen nodig heeft: pro gramma's, gegevens en communicatie hulpmiddelen. Natuurlijk gaat het de ge bruiker uiteindelijk om programma's. De gegevens en communicatiehulpmiddelen zijn echter de poten van de driehoek die bepalen welke programma's zinvol zijn. In dien bijvoorbeeld de benodigde gegevens nog niet goed ter plekke opgeslagen of be reikt kunnen worden, zijn toepassingen die dergelijke gegevens nodig hebben nog niet, of slechts selectief te benutten. Het kantoorautomatiseringsbeleid is gericht op de verdere ontwikkeling van deze drie hoek. Stapsgewijs wordt het aanbod op de terreinen van gegevens en communicatie hulpmiddelen uitgebreid en verbeterd, en stapsgewijs wordt daardoor een uitbrei ding van het programma-aanbod zinvol. Uiteindelijk zullen de drie bakken van de gereedschapskist zo zijn gevuld dat er sprake is van een infrastructuur van pro gramma's, gegevens en communicatie hulpmiddelen. Een goede afstemming van het aanbod uit deze drie categorieën zal door de onderliggende samenhang het mogelijk nut van ieder gereedschap ver sterken. Thans is de ontwikkeling van de kantoor automatiseringsdriehoek overal ter we reld, en dus ook bij de Rabobankorganisa- tie, nog in een beginstadium. In grote lijnen is er sprake van een aanbod van onderling niet-gekoppelde werkstations en van een voudige basisprogramma's zoals tekstver werking, rekenfaciliteiten, selectiefacilitei ten voor bijvoorbeeld cliëntgegevens en eenvoudige ondersteuning van besluitvor ming. De gebruiker moet zelf nog zijn ge gevens in de PC inbrengen. Als hij gege vens wil bewerken uit de centrale produkt- bestanden kan hij per geval worden gehol pen via de speciaal bij de Rabobankorgani- satie in het leven geroepen Automatise- rings Informatie Dienst. Op communicatie gebied is thans elektronisch berichtenver keer, alsmede het beschikken over alge mene informatie met behulp van viewdata mogelijk. Complexere vormen van com municatie moeten de komende jaren ter beschikking komen. Deze beperkte beschikbaarheid van gege vens en communicatiehulpmiddelen be perkt nu tevens nog de te benutten pro grammatuur. Het zwaartepunt van kan toorautomatisering ligt daarmee op de on dersteuning van de individuele functiona ris. Deze fase brengt ook een grootschalige opleidingsinspanning met zich mee. Deze 'lagere school van de kantoorautomatise ring' zal vermoedelijk (en hopelijk) over en kele jaren door het middelbaar en hoger beroepsonderwijs zijn overgenomen. Niet temin geeft de praktijk wereldwijd aan dat een gebruiker gemiddeld twee jaar nodig heeft alvorens hij toe is aan een complexer gebruik van (kantoor)automatiserings- hulpmiddelen. De ontwikkeling en de prijs van de techniek beinvloedt in sterke mate de fasering van het kantoorautomatiseringsbeleid. Daar om is het zinvol globaal de technische ont- Gereedschap voor een slagvaardig Rabobankbedrijf. wikkelingen voor de kantoorautomatise ringsdriehoek aan te geven. Op kantoorautomatiseringsgebied ontwik kelt de techniek zich sterk in de richting van oplossingen binnen het kantoor van de gebruiker. Deze lokale oplossingen kunnen aanzienlijk goedkoper zijn dan het gebruik van werkstations die zijn gekoppeld aan centrale computers. Voorts zijn de toepas singen gebaseerd op microtechnologie aanzienlijk gebruikersvriendelijker dan de faciliteiten op centrale computers. Op het terrein van de communicatie speelt zich een forse concurrentiestrijd af tussen computergiganten als IBM, DEC en AT&T. Open netwerken, gesloten netwerken, lo kale netwerken. Een eenvoudige gebruiker wordt er duizelig van. In ieder geval is het de laatste jaren over de hele wereld duide lijk geworden dat de ontwikkeling van meer complexe communicatievormen, bij voorbeeld die tussen lokale en centrale computers, meer tijd blijkt te kosten dan oorspronkelijk is geschat. Communicatie tussen werkstations op een afdeling binnen een aangesloten bank lijkt sneller realiseerbaar dan communicatie tussen lokale computers en centrale com puters. De kwaliteit en de beschikbaarheid van ge-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 20